DAJ Ilfov, în sprijinul producătorilor de legume din Vidra

Încă de la începutul Programului de stimulare a producției de tomate autohtone, inițiat de MADR, Direcția pentru Agricultură Județeană (DAJ) Ilfov s-a implicat intens pentru ca derularea acestuia să fie un succes pentru producătorii de roșii din Ilfov. Specialiștii DAJ au fost permanent pe teren pentru a-i consilia pe fermieri, dar și pentru verificări, și au fost organizate mai multe întâlniri de informare cu aceștia, ori de câte ori a fost necesar sau au apărut modificări sau noutăți cu privire la Programul „Tomata”, cum a mai fost el denumit.

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.354

06-page-001

O astfel de întâlnire a avut loc miercuri, 31 mai, în comuna Vidra, la care au participat directorul DAJ Ilfov, Georgiana Ene, consilier Marinel Ivanof și Mihaela Sima, cu scopul de a aduce clarificări cu privire la Programul „Tomata”. Clarificările au vizat prelungirea termenului de depunere a documentelor justificative până la data de 15 iunie, precum și tipurile de documente pe care trebuie să le prezinte beneficiarii programului pentru a dovedi comercializarea producției de roșii.

Un fermier bine informat este mult mai câștigat…

…se poate spune, fără riscul de a greși. Acest lucru, buna informare a producătorilor, și-l doresc și specialiștii DAJ care, cum spuneam, s-au implicat și s-au mobilizat pentru a face din acest program un succes pentru agricultorii din Ilfov. „Am organizat această întâlnire deoarece primim foarte multe telefoane de la producători, care ne cer lămuriri cu privire la documentele care trebuie depuse la DAJ, abordarea în piață – avem deja un feed-back de la cei care administrează piețele de legume – și, totodată, dorim să popularizăm programele pe fonduri europene – de la 15.000 la 50.000 de euro – cum ar fi submăsurile 6.1 și 6.3, pentru care producătorii din Vidra ar putea fi eligibili”, ne-a precizat Georgiana Ene, directorul DAJ Ilfov.

Cu această ocazie, directorul DAJ le-a prezentat celor mai bine de 38 de producători, strânși în sala de consiliu a Primăriei Vidra, o serie de modele de documente justificative. Georgiana Ene a explicat că producătorii persoane juridice PFA sau societăți comerciale dovedesc comercializarea prin factură, iar cei care au atestat de producător fac dovadă prin filele din carnetul de producător semnate sau ștam­pilate de administratorul pieței, în care trebuie precizată data, cantitatea de tomate cu care se intră în piață, cea cu care se iese din piață. De asemenea, pe lângă aceste documente, producătorii de tomate trebuie să prezinte și jurnalul de recoltări. „Termenul primei etape de comercializare a fost prelungit de la 1 la 15 iunie. Așadar, până la această dată, inclusiv, vă așteptăm cu documentele la sediul DAJ din șoseaua Olteniței 35-37. În situația  în care întâmpinați probleme cu administrația pieței, sau cu controalele efectuate în piață, vă las numărul de telefon al meu și al colegei Mihaela Sima și vă rog să ne sunați și vă vom ajuta. Noi avem tot interesul să vă susținem și să intrați în posesia banilor! Și folosiți acești bani să vă îmbunătățiți condițiile din solarii, pentru că anul viitor vor exista condiții mult mai drastice! Investiți în căldură, accesați fonduri europene!”, i-a sfătuit directorul DAJ pe producătorii prezenți. Georgiana Ene a răspuns apoi întrebărilor puse de fermieri și i-a lămurit că documentele pot fi depuse fie până în termenul de 15 iunie inclusiv, fie în etapa a doua, care se termină pe 20 decembrie. „Noi avem program până la ora 17.00. Dacă întârziați peste această oră, anunțați ne telefonic, ca să rămână cineva și peste program și veți fi așteptat”, a precizat Georgiana Ene.

Producătorii întâmpină greutăți la obținerea documentelor

Cele mai multe gre­utăți, s-au plâns fermierii, le întâmpină atunci când vând marfa en-gros. În acestă situație, spun ei, sunt mulți cumpărători, persoane fizice sau ju­ridice, care refuză să le emită facturi sau, respectiv, să le treacă numele, seria și numărul actului de identitate pe carnetul de producător. Alții le cer producătorilor să lase din preț, dacă vor factură. Ei povestesc că, în en-gros-ul de la Pucheni, au reușit să obțină documentele doar în cele trei zile când inspectorii ANAF au făcut controale aici, în urma unei sesizări făcute de fermierii din Izbiceni-Olt. „Trei zile nu a ieșit nimeni din en-gros fără acte. Dar după aia, tot ca-nainte!”, ne-a spus Cristian Dumitrescu, unul dintre producătorii din Vidra. Ca atare,în aceste situații, directorul DAJ i-a sfătuit să sune la Direcția Agricolă, care va face demersurile necesare pentru a rezolva situația.

Bani pentru dezvoltarea exploatației și pentru tinerii fermieri

La punctul 2 al întâlnirii, consilierul Marinel Ivanof le-a prezentat celor aflați în sală două submăsuri gestionate de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), care ar putea fi accesate de agricultorii din Vidra. În cadrul uneia dintre acestea, submăsura 6.3 – Sprijin pentru fermele mici –, producătorii au aflat că pot obține suma de 15.000 de euro, care se acordă în două tranșe:  75% din cuantumul sprijinului la primirea deciziei de finanțare și 25% din cuantumul sprijinului în maximum 3 ani de la primirea deciziei de finanțare. Această finanțare poate fi obținută de exploatațiile care au dimensiune cuprinsă între 4.000 și 12.000 SO. În cazul celor de la Vidra, consilierul DAJ a precizat că un solar cu o suprafață de 1.000 mp are 3.700 SO, așadar această condiție poate fi îndeplinită foarte ușor. „O altă condiție este aceea că fermierul trebuie să fie înregistrat, de doi ani de zile, în Registrul Exploatațiilor de la APIA. Dvs. puteți să vă înscrieți la APIA și cu 500-1.200 mp, dar nu primiți subvenție, în schimb puteți accesa submăsura 6.3”, a explicat consilierul DAJ.

În cadrul celei de a doua submăsuri, 6.1 – „Instalarea tinerilor fermieri”, beneficiarii cu vârsta de până în 40 de ani pot accesa până la 40.000-50.000 de euro, în funcție de numărul de SO realizat – între 12.000 și 30.000 SO. Marinel Ivanof a detaliat condițiile de eligibilitate, în urma întrebărilor fermierilor.

„Cel mai bine este să veniți la noi, să discutați individual cu dl. Ivanof. Fac precizarea că noi vă oferim consultanță, dar, totodată putem și întocmi aceste proiecte”, a precizat Georgiana Ene, directorul DAJ.