La Prefectura Ilfov a avut loc o ședință a Comisiei pentru siguranță rutieră din județ. Cu acest prilej, în urma discuțiilor, au fost căutate soluții pentru creșterea siguranței cetățenilor pe drumurile publice și, în special, pe drumurile naționale care străbat multe dintre localitățile ilfovene.

Astăzi a apărut nr. 398 al Jurnalului de Ilfov!

La întrunire au par­­­­­ti­cipat subprefectul Laurenția-Georgeta Tor­­­­tora, care a condus ședința, Rizia Tudorache, vicepreședintele Con­­­siliului Județean Ilfov și președintele Auto­rității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) ju­dețene, reprezentanți ai unor instituții implicate în siguranța și buna des­fășurare a circulației auto, cum ar fi Serviciul cir­culație rutieră din cadrul IPJ Ilfov, ARR, ISCTR, COTAR, CPFPPTR, dar și reprezentanți ai unor școli de șoferi și ai Aso­ciației Profesionale a Formatorilor Auto Ilfov. Lor li s-au alăturat cms. șef Costela Hostinar, șef Serviciu Prevenire și Relații cu Publicul din cadrul DGA București-Ilfov, Vasile Cimpoeru, primarul orașului Bragadiru, Cristian Pretorian, primarul comunei Balotești, Adrian Hojda, viceprimarul comunei Corbeanca, Adrian Stoica, primarul comunei Cornetu și cms. șef Ion Chirițoiu, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) – Ilfov.

A fost, însă, constatată absența unor actori importanți în domeniul siguranței rutiere, și anume a reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, deși aceștia confirmaseră pre­zența! Drept pentru care subprefectul Tortora a criticat aspru această absență, pe care a considerat-o o sfidare la adresa Instituției Prefectului Ilfov, și a declarat că va face un raport în această privință.

Ordinea de zi a acestei întruniri a cuprins 5 puncte: „Rezultatele dezastruoase în procesul de pregătire a candidaților în vederea obținerii permisului de conducere, odată cu introducerea, de la 1 sept 2017, a OMT 733/2013”, „Circulația rutieră la nivelul jud. Ilfov – date statistice și puncte nevralgice”, „Probleme curente și perspective în activitatea de funcționare și organizare a școlilor de șoferi de pe raza jud. Ilfov”, „Organizarea și desfășurarea unor activități de informare anticorupție în cadrul școlilor de șoferi de pe raza județului”, și „Circulația rutieră de pe raza orașului Bragadiru și comunele Cornetu, Balotești și Corbeanca”.

„CNAIR – o companie criminală!”

Și vicepreședintele CJ Ilfov, Rizia Tudorache, s-a alăturat criticilor ­subprefectului de Ilfov. El a afirmat că „CNAIR este o companie criminală!”.

„M-am uitat pe lista asta de prezență și văd că factorul principal care ar trebui să dea seama aici nu este prezent. Iar asta înseamnă, din punctul meu de vedere, o sfidare la adresa unei instituții supreme – Instituția Prefectului! CNAIR este o companie criminală, și îmi asum ce spun. Întreb: în câte dintre cazurile de accidente grave din Ilfov poliția a trecut în raportul de constatare drept cauză a accidentului condițiile existente în trafic, mă refer la infrastructura rutieră de care răspunde CNAIR? (…) Nu! Nu trecem în constatare că omul a dat într-o groapă, și-a rupt bascula, și-a rupt direcția, a intrat pe arătură și a murit – ci noi trecem neadaptarea la condițiile de drum….dar groapa, nu o putem pune și pe aia?”, a întrebat vicepreședintele CJ Ilfov.

Subcomisarul Gabriel Onofraș, a precizat, la rândul său, că anul trecut au fost făcute 327 de informări  către factorii de răspundere CJ Ilfov, CNAIR, primării în legătură cu probleme și deficiente legate de sistematizare. „Anul trecut au fost aplicate de către Poliția Ilfov 46 de sancțiuni con­travenționale administratorilor de drumuri, inclusiv CNAIR și executanților de lucrări. „Ce a depins de noi am făcut, dar și posibilitățile noastre pentru a face ceva ce ține de îmbunătățirea traficului sunt limitate. Atât ne permite legea!”, a adăugat acesta.

O statistică îngrijorătoare

Primul care a deschis lucrările ședinței a fost reprezentantul Serviciului rutier Ilfov. Astfel scms. Gabriel Onofrașc a vorbit despre evenimentele rutiere petrecute în Ilfov, în anul 2018. El a subliniat faptul că, dacă în anul 2017 numărul evenimentelor rutiere din județul Ilfov au fost în scădere față de 2016, în anul 2018 situația s-a schimbat, iar numărul evenimentelor de acest gen a crescut destul de mult. „Sunt și factori obiectivi și factori subiectivi. În prezent, pe raza județului au fost înregistrate 126 de accidente rutiere, din care 28 grave, soldate cu 7 persoane decedate, 22 răniți grav și 125 răniți ușor. Aceasta înseamnă o creștere a numărului de accidente rutiere cu 19% față de aceeași perioada a anului trecut. În privința accidentelor grave, s-au înregistrat o creștere cu 22%, numărul persoanelor decedate a scăzut cu 42%, numărul persoanelor rănite grav a crescut cu 69%, iar numărul persoanelor rănite ușor a crescut cu 5%. Perioada se referă la primele 2 luni ale lui 2017, comparativ cu aceeași perioadă din 2018”, a precizat scms. Onofrașc.

Potrivit acestuia, prin­­­ci­­pala cauză a fost si­tua­ția meteo. „Anul trecut, am avut altă vreme, cu zăpezi mai multe și, de aceea, s-a circulat mai cu atenție, cu viteze mai scăzute, iar de aici, evenimente rutiere mai puține. Anul ăsta, vremea ne-a dat peste cap și avem un număr crescut de accidente rutiere. Noi am fost mai prezenți în trafic, iar numărul de constatări ale abaterilor de la regimul rutier este mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut” a explicat șeful Serviciului circulație rutieră.

El a enumerat cauzele, dintre care, pe primul loc se situează indisciplina pietonală, apoi viteza neadaptată la condițiile de drum sau viteza excesivă și neacordarea de prioritate pietonilor sau autovehiculelor. Totodată, cms. Onofrașc a vorbit și despre „Planul de măsuri pentru diminuarea riscului rutier”, aflat în desfășurare, precum și despre situația drumurilor din județ. „Am efectuat o serie de informări către administratorii de drumuri – CNAIR, DRDP, CJ Ilfov, primării – în vederea îmbunătățirii infrastructurii rutiere și a elementelor de siguranță” a mai precizat scms. Onofrașc.

Măsuri pentru optimizarea circulației în Bragadiru

Următoarea temă de discuție a vizat problema traficului în câteva localități din județ, aflate pe DN 1 și DN 6, și necesitatea înființării unor sensuri giratorii în puncte „nevralgice” de trafic de pe teritoriul acestor localități.

Astfel, primarul ora­șului Bragadiru, Vasile Cim­poeru, a ridicat problema înființării unui sens giratoriu la km. 8+300 de pe DN 6 și a precizat că a primit foarte multe petiții de la cetățeni, care cer rezolvarea acestei situații. Pentru că, a argumentat edilul, sensul giratoriu de la km. 9+400, de la str. Cristalului, este ineficient, din cauză că este subdimensionat. „Ce să vă spun? Că în dreptul penitenciarului Rahova, după-amiaza, se formează  cozi interminabile până la giratoriul de la 9+400?”, a subliniat Vasile Cimpoeru.

Totodată, edilul din Bragadiru a ridicat și problema trecerii de pietoni aflată la 50 m de str. Celofibrei, unde au avut loc multe accidente din cauză că CNAIR  „a venit cu separatoarele de benzi până la marginea acestei treceri, ceea ce limitează vizibilitatea conducătorilor auto asupra pietonilor.” De aceea, primăria are în proiect construirea unei pasarele pietonale în acea zonă.

Vasile Cimpoeru a mai propus și crearea unor sensuri unice, unul pe strada Cristalului care să asigure defluirea din DN 6, iar celălalt pe o stradă ce urmează să fie înființată, care să plece din str. Diamantului și să intre în DN 6 în dreptul sensului giratoriu de la magazinul Leroy Merlin. „Am vorbit cu dl. director Cristian Andrei, de la CNAIR, a fost cu mine pe teren și ne-a dat această soluție. Eu acum sunt în procedura de a face exproprieri ca să creez strada asta, din Diamantului până în DN 6”, a mai precizat primarul.

De 6 ani, Cornetu așteaptă construirea a două sensuri giratorii…

La rândul său, primarul din Cornetu, Adrian Stoica, a arătat că, în anul 2012, a fost întocmit un studiu de trafic în zona comunei Cornetu, la solicitarea CNAIR. „Am acordul aici, de la ­CNAIR, pentru 2 sensuri giratorii în Cornetu. Unul la intersecția DN 6 cu str. Aeroportului și Trandafirilor, altul la intersecția DN 6 cu strada Garoafei, precum și pentru amenajarea intersecției din str. Sublocotenent Stanciu Gheorghe, cu a treia bandă de selecție. Avizele sunt de la ­CNAIR – nr.1/25 ian. 2012, iar de la Poliția Ilfov – 19.826/27.10.2011”, a precizat primarul. El a mai criticat și decizia CNAIR de a monta separatoare de sens înainte de a executa sensurile giratorii prevăzute în proiect. „Lucrarea de execuție se numeste «separatoare de sens și girații». Nu exista nicăieri în lumea asta separatoare de sens fără girații. Aceste girații au importanță deosebită, întrucât lăsarea intersecției libere la str. Aeroportului constituie un pericol mai mare decât înainte. (…) Cel care dorește să vireze aici nu vede autoturismele care vin, deoarece prin montarea acestor separatoare s-a pierdut vizibilitatea. Există un pericol major acolo. Există și o trecere de pietoni acolo, unde nu mai vezi pietonii mai ales copiii, care sunt scunzi”, a arătat primarul.

Și comuna Balotești are nevoie de un sens giratoriu

Primarul din comuna Balotești, Cristian Pretorian, a criticat atitudinea CNAIR. El a declarat că, pe lângă lipsa infrastructurii rutiere eficiente, întâmpină piedici din partea acestei companii. „Am așteptat mai mult de un an de zile obținerea unui aviz de la CNAIR, pentru o lucrare publică. Comisie la drum national, comisie la drum european. Un an de zile, oamenii au stat și au așteptat o hârtie. Am reușit, până la urmă, să obținem o autorizație de construire pentru pasarela pietonală de la școala din Săftica. Vom pune la dispoziție o sumă importantă de bani din bugetul comunei pentru construirea acestei pasarele, deși ea ar fi trebuit finanțată de compania de drumuri…”, a spus edilul.

El a mai adăugat faptul că ar fi nevoie de un sens giratoriu pe DN 1, la intersecția DJ 200B cu DN 1, care ar rezolva problema accesului spre București atât pentru Dumbrăveni, cât și pentru Săftica. „Acolo, din cauza separatoarelor de sens, este, câteodată, imposibil să te asiguri și să virezi la stânga către București, când ieși de pe DJ200 B. (…) Noi am avut discuții, ­de-a lungul timpului, și dacă se acceptă, noi suntem dispuși  să alocăm bani pentru construirea acestor intersecții. Preferăm această soluție, pentru că dorim ca acest lucru să se realizeze…

Soluții pentru descon­gestionarea traficului, la Corbeanca

Viceprimarul comunei Corbeanca a cerut, la rândul său, amenajarea unui sens giratoriu la ieșirea spre DN 1. „De curând, s-a deschis un centru SPA, se mai deschid 3-4 centre comerciale în zonă și traficul ne va sufoca. „Am cerut la ­CNAIR un pasaj, acum 4-5 ani, dar nu am primit niciun răspuns. Am revenit în fiecare an cu solicitarea. Nimic concret”, a afirmat Adrian Hojda.

Subcomisarul Ono­frașc a intervenit aici și a afirmat că soluția sensurilor giratorii pe DN 1 este una cu dus și întors. „Această soluție poate să rezolve traficul doar ­într-o anumită măsură, iar la valori foarte mari de trafic poate fi chiar un obstacol. Un exemplu este situația de la Mogoșoaia, de pe Centură. Unde sunt niște valori importante de trafic, iar sensul giratoriu nu face față. Valorile de trafic de pe DN1 sunt mult mai mari decât pe Centură, la Mogoșoaia. Astfel, s-ar putea ca o idee pe care noi o consideram bună să fie foarte proastă. În ce sens? Știți foarte bine că intrarea într-un sens giratoriu presupune reducerea vitezei până la 20-30 km pe oră, pentru a putea face virajul ­într-o girație. În momentul de față, dacă opresc DN1 30 de secunde – am coadă de 2-3 km. S-ar putea, așadar, ca soluția sensului giratoriu să nu rezolve problema, ci să vă creeze o și mai mare problemă de blocare a traficului,  având în vedere valorile de trafic din prezent. (…) S-ar putea să fie mult mai bună o soluție de pasaj suprateran sau subteran, care elimină conflictul dintre relații!”, a explicat scms. Onofrașc.

Activități de prevenire a corupției în școlile de șoferi

La finalul întâlnirii, reprezentanții Direcției Anticorupție pentru Municipiul București și Județul Ilfov (DAMBJI), comisar-șef de poliție Costela Hostinar și subcomisar de poliție Ion Cazan au suținut, în fața membrilor comisiei, necesitatea organizării unor activități de prevenire a corupției în cadrul școlilor de șoferi la care să participe instructorii auto și cursanții acestor școli. Această inițiativă se înscrie Strategia Na­țio­nală Anticorupție (SNA) 2016 – 2020 și re­prezintă Obiectivul spe­cific 3.8 „Creșterea inte­grității, reducerea vul­nerabilităților și a riscurilor de corupție în domeniul regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor”. În acest scop, ­DAMBJI urmează să organizeze campanii de informare și conștientizare a cursanților cu privire la aspectele de legalitate pe care le presupune instruirea în cadrul școlilor de șoferi, precum și susținerea examenului cu structura permise de conducere”, iar responsabil pentru punerea în aplicare a acestei măsuri a fost stabilită Direcția Generală Anticorupție în colaborare cu Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Astfel, cu ­ocazia șe­dinței ­Comisiei de si­gu­­ranță rutieră, repre­zentanți DAMBJI au pre­zentat o statistică a accidentelor produse din vina șoferilor care ob­ți­nuseră permisul de conducere de mai puțin de un an, în perioada 2010-2016. Potrivit acestei statistici, în perioada amintită, acești conducători auto au produs  5.276 de accidente (14,19 % din totalul conducătorilor  auto vinovați de producerea accidentelor). Aceste accidente s-au soldat cu un număr de 1.118 morți și 5.726 răniți grav. ­Totodată, în perioada 2013-2017, 32 de lucrători ai DRPCIV au fost cercetați pentru presupuse fapte de corupție, 9 dintre aceștia având calitatea de suspecți.