@ Președintele ATOP Ilfov, Baicu Valentin, a dispus constituirea unui azsă intensifice controalele în toate localitățile din Ilfov și să mediatizeze prevederile legale și sancțiunile ­legate de gestionarea deșeurilor

La sediul Consiliului Județean Ilfov (CJI) a avut loc, săptămâna trecută, cea de-a doua ședință extraordinară din acest an a Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) a județului Ilfov, temele analizate fiind unele de maxim interes și actualitate pentru ilfoveni. Din noua componență a ATOP Ilfov, autoritate condusă în mandatul 2020-2024 de către consilierul județean Baicu Valentin, fac parte Cornel Constantin Ofițeru, Sebastian Daniel Geantă, Bujor Silviu Rudeanu, Andrei Rizoiu, Ioan Moșteanu – consilieri județeni, Cristache Rădulescu, Marin Tudor și Mircea Minea – reprezentanți ai comunității ilfovene, Andrei Scutelnicu, subprefectul județului Ilfov, conducerile IPJ Ilfov, IJJ Ilfov, ISU București-Ilfov și Serviciului Public de Pază Obiective de Interes Județean Ilfov și Dumitru Dorin Barabula – reprezentant al Corpului Național al Polițiștilor Ilfov.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 537

Comisar șef Emil Grigore, Comisariatul Județean Ilfov – Garda Națională de Mediu (GNM) – a prezentat membrilor ATOP Ilfov problematica deșeurilor și situația actuală a depozitelor de gunoi de pe raza județului, subprefectul Andrei Scutelnicu a vorbit despre situația epidemiologică și a detaliat activitățile desfășurate la nivel județean privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2, inspectorul șef ISU ”Dealul Spirii” București-Ilfov, Orlando-Cătălin Șchiopu, a vorbit despre ce a însemnat prima lună din acest an din punct de vedere al intervențiilor pompierilor și echipajelor SMURD, în Ilfov, iar Bogdan Enescu, inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Ilfov și Cristian Perșinaru, împuternicit inspector șef al Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov au prezentat activitățile recente și problematicile specifice instituțiilor pe care le reprezintă.

Aviz celor care aruncă gunoiul în locuri neamenajate – chiar se confiscă mașinile!

Discuțiile cele mai aprinse au fost generate, cum era previzibil, de fenomenul depozitării necontrolate a deșeurilor (provenite atât din construcții și demolări, cât și menajere și asimilabile), fenomen tot mai des întâlnit pe raza județului. Dar și despre descărcările ilegale de ape uzate vidanjate de către vidanje neautorizate ce acționează în zone preponderent rezidențiale și care afectează cursurile de apă, pânza freatică, confortul olfactiv. În acest context, Emil Grigore a precizat că, periodic, GNM Ilfov și Jandarmeria fac acțiuni comune pentru identificarea persoanelor care acționează ilegal, însă este nevoie în continuare de eforturi susținute, inclusiv din partea autorităților locale, polițiilor locale, cetățenilor responsabili, care pot semnala orice incident de acest fel, pentru ca identificarea și pedepsirea făptașilor să se facă mai rapid. S-a vorbit, de asemenea, despre confiscarea mașinilor utilizate la săvârșirea unor astfel de contravenții, iar până la acest moment, GNM Ilfov a procedat în acest sens și a ”colecționat” deja 6 astfel de mijloace de transport – aviz celor care abandonează deșeuri și celor care deversează ilegal reziduuri în ape și în canalizări (în mai 2020, GNM a definitivat procedura confiscării bunurilor și mijloacelor cu care se produc contravenții și infracțiuni de mediu)!

”Marea problemă a județului o reprezintă abandonările necontrolate. Vorbim despre un județ într-o continuă dinamică, într-o continuă dezvoltare, fapt care generează această problemă. Depozitarea controlată costă. Glina este un depozit închis la acest moment, iar în proximitatea depozitului sunt depozitări masive necontrolate”, a exemplificat comisarul șef. Membrii ATOP au solicitat reprezentantului GNM, care a promis că împreună cu reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Ilfov vor face o informare constantă a populației în legătură cu agenții economici autorizați să preia, contra cost, deșeurile din construcții, pentru a nu mai exista sub nicio formă nelămuriri asupra locurilor în care acestea trebuie să ajungă legal. În același timp, referindu-se la deșeuri menajere, Emil Grigore a reamintit faptul că, la acest moment, pe teritoriul județului un singur depozit (Vidra – EcoSud) mai este autorizat, un depozit verificat constant de cei care se ocupă de protecția mediului, depozit care funcționează în colaborare cu municipalitatea București.

Despre acțiunile de control care au vizat operatorii economici care desfășoară activități comerciale sau de producție cu impact asupra mediului, comisarul șef a menționat că, în anul 2020 și în prima lună a anului în curs, Comisariatul Județean Ilfov al GNM a efectuat 791 inspecții (în 2020) și 44 (în ianuarie 2021), iar în urma acestor controale au fost aplicate, anul trecut, 121 amenzi contravenționale, în valoare totală de 2.772.500 lei și 6 avertismente, și în ianuarie 2021, 5 amenzi contravenționale în valoare totală de 105.000 lei. ”Pe 16 februarie 2021, la solicitarea și, cu sprijinul IJJ Ilfov, a fost identificat în câmp, pe un teren viran în raza localității Sintești, Vidra, un autocamion cu remorcă de 16 tone, în timp ce descărca în scopul abandonării o cantitate de peste 10 tone de deșeuri rezultate din sortare, preponderent provenite din dezmembrări VSU, preluate dintr-un centru de colectare. Acțiunea s-a soldat cu sancționarea contravenientului cu 30.000 lei, obligarea acestuia la evacuarea cantității de deșeuri abandonate ­într-un amplasament autorizat, precum și cu confiscarea mijlocului de transport”, a exemplificat Emil Grigore una dintre cele mai recente acțiuni a comisarilor de mediu.

La propunerea președintelui ATOP Ilfov, Baicu Valentin, s-a dispus constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei Ilfov, precum și ai Comisariatului Județean Ilfov al GNM, în vederea efectuării unor acțiuni de control de amploare pe raza tuturor localităților din județ, dar și mediatizării mult mai puternice a cadrului legislativ și a sancțiunilor legate de mediu.

Incidența COVID-19 în scădere. Vaccinarea merge bine!

În continuarea ședin­ței, subprefectul județului a făcut o serie de referiri privind situația epidemiologică de la nivelul Ilfovului, unde se observă în ultima perioadă o scădere constantă a incidenței cazurilor de îmbolvărire ­COVID-19 la mia de locuitori.

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) se reunește săptămânal, vinerea, și analizează datele primite de la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Ilfov și dispune apoi măsurile care se impun. Spre exemplu, vineri, 19 februarie 2021, CJSU a adoptat Hotărârea nr. 14 privind aprobarea modificării scenariului de funcționare pentru 81 de unități de învățământ din Ilfov – 35 de unităţi au trecut din scenariul galben în verde, 23 din scenariul verde în galben, 12 din scenariul roşu în galben, iar 10 din scenariul galben în roşu, ca urmare a modificării incidenţei cumulate în ultimele 14 zile a cazurilor de COVID-19 din localitatea respectivă. La recomandarea DSP Ilfov, Şcoala Gim. 1 Pantelimon a trecut din scenariul galben în roșu, înregistrându-se cazuri de ­COVID-19. Clasele a ­VIII-a nu mai desfăşoară ­cursuri faţă în faţă, ci doar elevii din ciclul primar, care învaţă în altă clădire.

Legat de incidența cazurilor de îmbolnăvire la mia de locuitori din județ și de cele mai recente date privind vaccinarea împotriva noului coronavirus, potrivit raportării Grupului de Comunicare Strategică, duminică, 21 februarie, la nivel județean, incidența ajunsese la 2,28 la mia de locuitori. Potrivit DSP Ilfov, localitățile din județ unde se mai înregistrau pe 21 februarie incidențe de peste 3 la mia de locuitori erau Bragadiru (3,76), Corbeanca (3,75), 1 Decembrie (3,22), Dragomirești (3,33), Popești-Leordeni (3,56) și Tunari (3,28).

În cele 4 centre de vaccinare de pe raza județului (Spitalul de Obstetrică-Ginecologie Buftea, Spitalul Județean, Sala de Sport ”Andreea Isărescu” Voluntari și Revive Health Voluntari) au fost vaccinate din 27 dec 2020 și până în prezent 32.580 de persoane cu vaccinul Pfizer/BioNTech și 2.095 persoane cu vaccinul Moderna, iar în centrele de la Sala de Sport Chitila și Centrul Medical Ghencea Măgurele – alte 621 persoane cu vaccinul AstraZeneca. Subprefectul Andrei Scutelnicu a precizat, legat de centrele de vaccinare din Ilfov, că pe măsură ce fluxul aprovizionării cu vaccinuri va crește, se vor deschide noi puncte de vaccinare și în alte localități.

Atenție la incendii!

În ceea ce privește activitatea ISU ”Dealul Spirii” București-Ilfov, inspectorul șef Orlando Șchiopu a atras atenția asupra poluării atmosferice cu fum și gaze toxice provenite de la incendierea miriștilor, vegetației uscate etc., iar referindu-se la numărul intervențiilor în prima lună a acestui an, reprezentantul ISU a menționat o medie de circa 1.150-1.200 de intervenții – din care circa 400 pe partea de intervenții la incendii (produse la case și locuințe private din cauza coșurilor de fum defecte sau instalațiilor de încălzire neconforme. Cele mai des afectate localități au fost Pantelimon, Ciolpani și Săftica) și 800 intervenții medicale. ”Cam același tipar cu cel din ianuarie 2020”, a declarat Orlando Șchiopu, care a adăugat că în această perioadă atenția sporită se canalizează pe en-gros-uri și marile depozite din Ilfov, care, din păcate, în anii trecuți, cam în această perioadă rece au fost afectate de incendii. Și tot despre incendii și modul rapid de intervenție, comandantul a punctate faptul că, pentru cele 40 de localități ale județului, există doar 9 subunități de pompieri – ”puncte de plecare” la intervenții. ”Dacă partea de Nord a Ilfovului este bine acoperită prin punctele de la Moara Vlăsiei, Afumați, Buftea, Snagov, partea de Sud este descoperită, având aici baze doar la Dragomirești și Măgurele. La Jilava, de exemplu, unde este foartă multă industrie, nu există punct de pompieri, la Cornetu intervine ISU Giurgiu. Am avea nevoie de mai multă deschidere din partea autorităților locale. La Domnești, de exemplu, vor să facă pasarelă. Păi aici mai repede ajungi din Buftea, decât din București (deși distanța e mică, pe Trafic Greu. Dar dacă te duci pe Prelungirea Ghencea faci trei zile). Asta ar fi problema. Am găsit în unele cazuri deschidere – avem exemplul de la Brănești. Noi avem o analiză la nivel de județ, cam unde ar fi nevoie de aceste puncte – care să aibă în dotare măcar o mașină de pompieri sau o ambulanță – și am putea discuta într-o viitoare ședință ATOP, la care să invităm și primarii”, a mai spus inspectorul șef.

Jandarmeria Ilfov, deficit de personal

În ceea ce privește raportul IJJ Ilfov, inspectorul șef Bogdan Enescu a punctat problematica resursei umane, Jandarmeria Ilfov confruntându-se cu un deficit de încadrare de 105 posturi (ceea ce înseamnă 20% din structura organizatorică a unității). ”Este necesară găsirea de soluții pentru asigurarea cadrelor calificate. Necesitățile comunităților de care răspundem reprezintă provocări constante și nu mai putem vorbi acum de dotare. Este un domeniu unde nu se pot face improvizații. Ieri am avut 14 pensionări în instituție”, a explicat Enescu. Acesta s-a referit și la topicul discuțiilor ultimelor zile legat de eliminarea unor sporuri, funcționarul public ajungând să fie blamat pentru că beneficiază de acestea. ”Am ajuns să fim considerați niște sclavi care trebuie să fim la dispoziție 24 din 24, pe bani cât mai puțini. Nu vreau să dau o tentă personală discuției, ci vreau să fie un semnal de alarmă că este nevoie de o analiză pertinentă la toate nivelurile! Funcționarii publici și aparatul bugetar al statului – indiferent de domeniu – asigură funcționarea acestei țări! Dacă un serviciu public nu mai funcționează, chiar vorbim despre o problemă gravă!”, a mai spus Bogdan Enescu.

Poliția, la datorie!

Sinteza principalelor evenimente de pe raza județului, din sfera de competență a IPJ Ilfov, pentru prima lună a anului în curs, a fost prezentată de comisarul de poliție Cristian Perșinaru, împuternicit șef al IPJ Ilfov. Potrivit acestuia, pentru perioada 1-31 ianuarie 2021, datele indică pe raza județului Ilfov  5 infracțiuni contra persoanei (tâlhărie 1, viol 3, tentative de tâlhărie 1), 213 infracțiuni contra patrimoniului (furturi 137, înșelăciune 8, distrugeri 49 și 19 tentative de furt), 219 – alte infracțiuni de natură judiciară (loviri sau alte violențe, amenințări, violență în familie, abuz în serviciu, lipsire de libertate, nerespectarea hotărârilor judecătorești, nerespectarea măsurilor de încredințare minori, violare de domiciliu, violare sediu social, hărțuire, zădărnicirea combaterii bolilor, șantaj, introducere obiecte interzise în penitenciar, violarea vieții private, abandon familie, tăinuire, abuz de încredere, purtare abuzivă, întreruperea cursului sarcinii și vătămarea fătului, proxenetism, trafic de persoane, uz de armă fără drept sau însușirea unui bun găsit), 5 infracțiuni de natură economică, 7 infracțiuni în ceea ce privește regimul armelor, munițiilor, materialelor nucleare, materialelor radioactive, explozive și substanțelor toxice și aproape 100 de evenimente din sfera regimului circulației și infracțiuni contra siguranței circu­lației pe drumurile publice (accident rutier soldat cu persoane decedate – 3, accident rutier soldat cu rănire gravă de persoane – 6, cu rănire ușoară de persoane – 34, conducere fără permis – 15 evenimente, cu permisul suspendat/reținut – 13, având alcoolemie peste limita legală – 21 de cazuri, refuz recoltare probe biologice – 1, părăsire loc accident – 3, conducere auto cu numere de înmatriculare false – 1). Au fost menționate, de asemenea, ”alte 99 de evenimente”, cu referire aici, printre altele, la 22 de incendii, 3 incendii auto, 25 de morți suspecte, 9 accidente de muncă, persoane dispărute 11 sau minori dispăruți 9. Au mai fost punctate, pentru aceeași primă lună din an, la nivel județean, 22 de identificări în cauze cu autori necunoscuți și 514 autori de infracțiuni cercetați, din care 458 în libertate, reținuți – 28 și arestați 14.