”În prezent, prevederile Regulamentului European 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători NU sunt respectate, acestea nefiind aplicate la nivelul regiunii Bucureşti-Ilfov”, spun reprezentanții CJI.

Reprezentanții Consiliului Județean Ilfov (CJI), ai Primăriei Capitalei, dar și ai mai multor organizații neguvernamentale au avut, săptămâna trecută, o nouă rundă de discuții pe marginea proiectului de hotărâre elaborat de către Consiliul General al Municipiului București (CGMB) privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2030 pentru Regiunea București – Ilfov, document aflat acum în dezbatere publică.

pmud

În cadrul discuțiilor au fost trecute în revistă principalele proiecte cuprinse în PMUD și s-a analizat modul în care se va realiza coordonarea și monitorizarea implementării acestora.

Reprezentanții mu­nicipalității și-au reafirmat deschiderea față de o comunicare cât mai transparentă și eficientă a acestui document strategic, vital pentru dezvoltarea regiunii.

”PMUD pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov îşi propune să realizeze, în perioada 2016-2030, un sistem de transport eficient, integrat, durabil şi sigur, care să promoveze dezvoltarea economică, socială şi teritorială şi să asigure o bună calitate a vieţii.

pmud

CJI are ca prioritate imediată aprobarea Planului şi punerea acestuia în aplicare cu respectarea normelor europene în domeniul mobilităţii. În prezent, prevederile Regulamentului European 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători NU sunt respectate, acestea nefiind aplicate la nivelul regiunii Bucureşti-Ilfov”, au comunicat reprezentanții CJI, la finalul întâlnirii.

Grup de Lucru pe PMUD, apoi ”unitate de coordonare” și ”comitet de monitorizare”

ONG-urile prezente la discuția informală pe marginea PMUD au fost mulțumite de atingerea obiectivul propus – și anume stabilirea unui mod de comunicare, pentru faza de implementare a PMUD BI între ”partenerii de dialog cetățenesc” și reprezentanții instituțiilor pu­blice implicate în implementarea Planului. Astfel, în perioada următoare, se va comunica cu ”Grupul de Lucru pe PMUD Bucureşti – Ilfov”, iar apoi cu ”unitatea de coordonare” și cu cei din ”comitetul de monitorizare”, când acestea vor fi înființate. Dar, cu toate acestea, reprezentanții ONG-urilor au susținut amâ­na­rea aprobării PMUD şi prelungirea informării şi consultării cu publicul larg, menționându-se nevoia de pregătire, publicarea trans­parentă, comunicarea și dezbaterea în întâlniri publice repetate a unor documente/materiale sumarizate despre principiile mobilității urbane durabile, despre concepte, zone și domenii de interes pentru cetățeni explicate într-un limbaj accesibil. De asemenea, s-a solicitat Grupului de Lucru postarea permanentă și actua­lizată pe ­site-urile Primăriei București și Consiliului Județean Ilfov a stadiului în care se află analiza PMUD și calendarul estimativ al etapelor următoare.

Principalele proiecte incluse în PMUD

Principalele proiecte incluse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030

pentru Regiunea București-Ilfov sunt:

– înființarea Autorității de Transport Metropolitan București – Ilfov,

– introducerea, în Capitală, de benzi de cir­culație cu prioritate pentru transportul public, pe o distanță de 25 km,

– modernizarea rețelei de mijloace de transport în comun prin achiziția a 100 de troleibuze, 500 de autobuze, dintre care 300 electrice și 300 de tramvaie. Proiectul mai presupune și modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) și reabilitarea a aproximativ 1.800 de stații. Apoi, construcția de parcări de tip Park&Ride la punctele cheie de intrare în oraș, construcția de parcări subterane, amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete și locuri de parcare pentru biciclete), precum și extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing). Mai sunt prevăzute, de asemenea, realizarea de noi zone cu prioritate pentru pietoni și bicicliști în centrul Capitalei, concomitent cu modernizarea spațiul urban public, îmbunătățirea condițiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, construcția de pasaje pietonale subterane, îmbunătățirea sistemului de management al traficului.

În plus, la cererea PMB, patru proiecte noi vor fi incluse în PMUD, proiecte care vizează decongestionarea traficului în zonele cu maximă expansiune. Este vorba despre supralărgirea str. Prelungirea Ghencea, între str. Brașov și Șos. de Centură și realizarea unui terminal intermodal comun cu viitoarea stație de tren din zona Haltei Bariera Domnești. Un alt proiect vizează modernizarea str. Barbu Văcărescu și a str. Av. Alex. Șerbănescu (sistem rutier și cale rulare tramvai) de la Șos. Ștefan cel Mare până la Bd. Aerogării și prelungirea liniei de tramvai până la Zona Comercială Băneasa.

Se mai propune modernizarea sistemului rutier și a liniei de tramvai pe Bd. D. Pompeiu și prelungirea până la str. Barbu Văcărescu, pentru asigurarea unei legături directe cu un mijloc de transport rapid, nepoluant și de mare capacitate, a zonei de birouri Pipera (aflată în plină expansiune) cu zona de Nord a Capitalei.

Iar cel de-al patrulea proiect se referă la modernizarea Șos. Petricani, între Bd. Lacul Tei și sensul giratoriu de la intersecția cu Bd. Pipera, atât pentru sistemul rutier, cât și pentru calea de rulare a tramvaiului.

Articol apărut în ediția de print a Jurnalului de Ilfov, nr. 340. Vezi varianta PDF