Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), apreciază că, în condițiile în care piața de energie se va liberaliza total până la finele anului 2017, va apărea o concurență acerbă între furnizorii de energie electrică. În aceste condiții, autoritățile le recomandă consumatorilor să fie foarte atenți când semnează noi contracte, pentru că ofertele pot include capcane.

Pentru mulți consumatori casnici, obișnuiți cu furnizorul lor tradițional, în funcție de zona în care locuiesc, faptul că primesc oferte din partea altor companii reprezintă o noutate, deși, încă din 2007, fiecare român a fost liber să-și schimbe furnizorul de electricitate, când activitatea de distribuție a energiei a fost separată de cea de furnizare, odată cu implementarea unei directive europene. Consumatorii nu au fost prea interesați să-și schimbe furnizorul tradițional de energie, pentru că nimeni nu le oferea un preț mai bun decât cel reglementat. În urma calendarului de liberalizare totală a pieței, lucru care se va întâmpla la 31 decembrie 2017, furnizorii vin cu oferte din ce în ce mai atractive, unele dintre ele mai mici decât prețul reglementat din prezent.

Ofertele prea atractive pot fi o capcană

Unele oferte includ chiar perioade în care compania promite factură zero. Consumatorii trebuie să știe, însă, că așa ceva nu este posibil. În factură, pe lângă prețul energiei, consumatorul plătește contribuția pentru cogenerare și cea pentru certificatele verzi, precum și acciza, așa că, cel mult, doar prețul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finală. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligată să informeze consumatorii despre aceste lucruri. Pe de altă parte, promoțiile sunt pe perioade limitate de timp și niciun furnizor nu explică ce se va întâmpla după acea perioadă, care va fi prețul de furnizare. Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileț, le recomandă consumatorilor ca, în cazul în care aleg să încheie un contract cu un nou furnizor, să fie atenți la preț, la durata contractului, la condițiile și modalitățile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile și obligațiile, inclusiv la clauzele penalizatoare.

Consumatorii nu sunt obligați să încheie contracte noi

Furnizorii tradiționali, la rândul lor, recurg și la alte tertipuri, în încercare de a nu pierde clienți. Unii dintre acești furnizori au informat consumatorii că trebuie să încheie noi contracte, odată cu liberalizarea pieței. Nimic mai fals, spun autoritățile. Consumatorii nu trebuie să facă nimic, ei au dreptul de a rămâne alimentați de aceeași companie, cu același contract.

Nimeni nu va rămâne fără curent

Potrivit reprezentanților ANRE, clienții sunt protejați prin lege de riscul de a rămâne fără curent, cu excepția celor rău-platnici. În cazul în care un anumit furnizor nu mai poate livra energie către clienții săi, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluați de alți furnizori, numiți „de ultimă instanță”.

În schimb, legea prevede că un consumator poate să-și schimbe furnizorul înainte de a-și achita ultima factură. „În acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instanței, dacă res­pectivul consumator nu a plătit ultima factură”, spun oficialii ANRE.