Neplata serviciilor de transport public de persoane prestate bagă operatorii publici în faliment

Pentru Regiunea București – Ilfov există trei operatori de transport public de călători – STB SA, Ecotrans STCM Chitila și Serviciul de Transport Voluntari. Ultimii doi operatori publici se confruntă cu mari dificultăți financiare, deoarece Primăria Capitalei întârzie de luni de zile plățile

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 538

La începutul lunii februarie 2021, Jurnalul de Ilfov prezenta situația îngrijorătoare în care se afla Serviciul Transport Voluntari (care operează alături de Ecotrans STCM Chitila și Societatea de Transport București (STB), în baza unor contracte de delegare de gestiune încheiate la nivelul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, serviciul public de transport călători, între București și Ilfov), nevoit la acel moment să-și suspende activitatea, ca urmare a faptului că municipalitatea nu plătise datoriile aferente lunilor noiembrie și decembrie pentru serviciul prestat.

În aceeași situație se afla atunci și Ecotrans STCM Chitila, operator de transport public, societate cu capital 100% de stat, înființată de primăriile Chitila și Mogoșoaia, iar situația financiară a acesteia se agravează cu fiecare zi. Același motiv: neplata de către Primăria Capitalei a serviciului prestat, conform contractului. Acesta prevede suportarea costurilor serviciului de transport interurban în proporție de 90% de către Primăria Capitalei și 10% de către UAT ilfovene. ”Acest contract va fi renegociat și nu știu dacă vor rămâne aceste procente”, spunea atunci primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, făcând referire și la studiul care a stat la baza stabilirii acestor procente – potrivit căruia 90% dintre cei care folosesc aceste linii regionale dintre Ilfov și Capitală lucrează în București, iar impozitul lor pe venit se duce la bugetul municipalității, nu la Ilfov. ”Avem întârzieri cu plata la toată lumea, unii înțeleg, alții nu înțeleg, din cauza situației lăsate de fosta administrație. La un moment dat, o să le reglăm”, spunea primarul Capitalei. Poate cu prea multă relaxare, în condițiile în care, potrivit directorului Ecotrans Chitila, Melin Murat, ”acum, situația este foarte gravă”. ”Am ajuns în situația neplăcută de a primi somații și notificări de la ANAF. În acest moment, societatea noastră depinde în procent de 90% de plata facturilor de către Primăria Generală, pentru serviciile prestate. În ultima perioada, gradul de achitare a facturilor a fost de 10% – cele 10 procente plătite de primăriile ilfovene. Nu există societate pe lumea aceasta care poate trăi cu 10% din încasări. Prin urmare, situația financiară a societății este dezastruoasă în acest moment. Datoriile din 2020 au fost eșalonate pe 12 luni, conform cadrului legal, dar condiția menținerii eșalonării este aceea a achitării datoriilor curente. Iar aici apare marea problemă, pentru că, din încasările puține pe care le avem, plătim în primul rând salariile angajaților, apoi obligațiile bugetare și furnizorii, de carburanți, de piese, reparații etc. În ultima perioadă am fost supus unui stres emoțional intens, neputând achita la timp salariile angajaților, primesc amenințări diverse, știu familii care nu-și pot achita ratele la bănci sau nu au ce să pună pe masă copiilor. Este o situație prin care niciun manager nu trebuie să treacă! Dacă această situație va continua, se va ajunge la intrarea societății în insolvență și suspendarea unui serviciu public atât de necesar. Cetățenii vor rămâne fără posibilitatea de a ajunge la locurile de muncă în condiții sigure și decente. Noi suntem o societate tânără, cu mașini de calitate, incomparabile cu bine-cunoscutele maxi-taxi private, blamate de toți călătorii. Dar este posibil să se ajungă din nou la acele mijloace de transport, la călătoria în picioare fără bilete, nesiguranța ajungerii la timp – orice este posibil!”, ne-a declarat Melin Murat.

Problema decontărilor pune în pericol un serviciu de calitate!

”În Ilfov sunt trei operatori de transport public – STB, operatorul din Voluntari și noi – Ecotrans Chitila, care ne-am înființat printr-o asociere între orașul Chitila și comuna Mogoșoaia. Asocierea a fost necesară în contextul dorinței de a accesa fonduri europene. Prin înființarea societății de transport au fost urmărite mai multe obiective:

< Independența față de operatorul STB,

< Locuri de muncă pentru localnici (56 de angajați în prezent),

< Dezvoltarea acestui areal prin rezolvarea problemei de mobilitate.

Până la achiziționarea mașinilor electrice, societatea a primit de la acționarii săi 4 autobuze noi de 12 m și 6 mașini de 8,5 m. În cei doi ani de activitate, din profitul reinvestit au mai fost achiziționare 4 autobuze de 10 și 7,7 m. Astfel, am ajuns să operăm în acest moment cu 14 autobuze astfel: pe Linia R476 (Pasaj CFR Chitila – Piața Clăbucet ) – 5 mașini, pe Linia R429 (Pasaj CFR Chitila – Metrou Păcii) – 4 mașini, pe Linia R470 (Mogoșoaia – Complex Colosseum) – 2 mașini și pe Linia R481 (Complex Adora Vilage – Șos. Alexandriei) – 1 mașină.

Totul funcționează foarte bine, capetele de linie sunt în București, în noduri importante, oamenii sunt extrem de mulțumiți. Iar aceste linii de transport deservesc și bucureștenii și este necesară această mențiune. Sunt mulți bucureșteni care lucrează pe platformele industriale de la noi. Acum nu mai putem gândi decât împreună Ilfovul cu Bucureștiul. Avem un management performat, însă există problema decontărilor. Atunci când s-a înființat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov s-a convenit că pentru autobuzele care ajung în București, 90% din subvenție este susținută de Primăria Capitalei, iar 10% de primăriile ilfovene tranzitate de aceste mijloace de transport. Iar lucrurile așa au funcționat, însă acum am ajuns în situația intrării în colaps și oprirea transportului public. De prin luna octombrie 2020, plățile se fac foarte greu de către București, pentru cele două societăți de transport din Ilfov. Am ajuns ca la finele anului trecut să nu putem achita datoriile către bugetul de stat și am fost nevoiți să cerem reeșalonarea plăților. Am făcut reeșalonări și către furnizori, iar astăzi suntem cu conturile zero și nu reușim să plătim la ANAF datoria reeașalonată, nici datoriile curente. Am făcut demersuri la Primăria Capitalei, în special la primarul general, prin intermediul Asociației și prin conducerea Consiliului Județean Ilfov. Se pare că primarul general nu are timp pentru problemele noastre, și anume achitarea datoriilor către Asociație care, la rândul ei, să ne plătească facturile emise. Nu știu unde se va ajunge, pentru că azi, din nou, negociem cu ANAF să nu închidă conturile, pentru a putea efectua transport public și săptămâna viitoare (n.r. 1-7 martie a.c.)… Avem de încasat 2,2 milioane de lei. Dacă banii se plăteau la timp, nu se ajungea în situația asta. Sunt datorii acumulate de anul trecut, pentru că banii s-au achitat mereu cu țârâita, nu au fost niciodată plăți făcute la zi. Sper ca municipalitatea să înțeleagă importanța acestui transport public în regiune și să aloce banii necesari funcționării normale. Nu dorim să luăm nimic din ce nu ni se cuvine. Dorim doar să fim plătiți pentru serviciul pe care l-am prestat și îl prestăm conform contractului de delegare de gestiune. Fiecare parte semnatară a unui contract trebuie  să-și respecte îndatoririle asumate la momentul încheierii înțelegerii și semnării contractului”, ne-a declarat, de asemenea, primarul orașului Chitila, Emilian Oprea.

Un management fără reproș

Operatorul Ecotrans STCM SRL este al doilea operator regional de transport licențiat în zona București – Ilfov, primul fiind STB. Și-a început activitatea în martie 2019, cu 6 autobuze, ajungând să opereze acum cu 14 mașini.

”Acum, la momentul bilanțului, îmi vin în minte câteva evenimente privind activitatea noastră de transport public. Pe 1.04.2020, am fost nevoiți să suspendăm linia R470, care opera între Gara Chitila – Tudor Arghezi – Mogoșoaia – deservită de 2 autobuze și încadrată cu 6 conducători auto. Am luat decizia managerială internă de a nu concedia cei 6 angajați. A urmat achiziția a trei autobuze Otokar din surse proprii și cu ajutorul Primăriei Chitila care ne-a concesionat 4 autobuze ISUZU, Euro 6. Am reușit și am preluat în iunie 2020, linia R476 – Pasaj CFR Chitila – Piața Clăbucet. În septembrie, am lansat o linie de transport public – R481 – care deservește locuitorii orașului Bragadiru. În octombrie, am reluat operarea traseului R470, cu modificări față de traseul inițial: capătul de linie de la Gara Chitila a fost mutat la centrul comercial Carrefour Colosseum. Această modificare a survenit în urma solicitărilor locuitorilor orașului Chitila și ai comunei Mogoșoaia, pentru a facilita accesul lor la centrul comercial. Sfârșitul anului 2020 ne-a prins achiziționând încă un autobuz de 7,7 m, ­fiindu‑ne de mare ajutor pentru suplimentarea curselor în funcție de necesitățile locuitorilor. Interesul nostru a fost și este să oferim un transport public eficient, dar și crearea de locuri de muncă în orașul Chitila. În acest moment avem 56 de angajați, și nu a fost ușor să găsim șoferi profesioniști cu experiență.

Am făcut demersuri pentru a prelungi linia R470 până la Terminalul intermodal Străulești prin Complexul Coloseum, asigurând astfel accesul locuitorilor din Chitila și Mogoșoaia atât la complexul comercial, cât și la transportul de suprafață și subteran din zona Terminalului. Concomitent cu prelungirea traseului, dorim și dublarea numărului de mașini, pentru a putea oferi un transport modern, inteligent și mai ales predictibil. UAT Chitila, în asociere cu UAT Mogoșoaia, va lansa o procedură de licitație în vederea achiziției a 35 de autobuze electrice. Vom ajunge să operăm și trasee în zone mai îndepărtate – orașul Buftea sau zona de Nord a Capitalei.

(…) Dacă vorbim despre pandemie, aceasta ne-a obligat la cheltuieli suplimentare nebugetate și nedecontate, printre care amintesc: achiziționarea și montarea, apoi alimentarea zilnică a dispersoarelor cu dezinfectanți; achiziționarea și distribuirea zilnică a măștilor de protecție către toți angajații; achiziționarea de echipamente speciale pentru igienizarea mașinilor. Avem mașini de 8,5 m, 10 și 12 m, iar vârsta medie a parcului auto este de 2 ani. Toate mașinile sunt dotate cu aer condiționat, rampe și locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități, anunțare vocală și vizuală a stațiilor, precum și cu validatoare la care se poate plăti atât cu cardul de calătorie, cât și cu cel bancar”, preciza la sfârșitul anului trecut, conducerea Ecotrans STCM. Tot atunci, se făcea apel la călători să valideze toate călătoriile: ”Salvați transportul public! Vă rugăm să validați toate călătoriile! Doar astfel vom avea serviciul de transport pe care îl dorim cu toții!”

 

Statistici transport public București – Ilfov

Pe parcursul anului 2020, cele trei societăți care asigură serviciul public de transport în Regiunea București – Ilfov în baza contractelor încheiate cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov au operat un total de 112.347.804,18 km. STB SA a operat 104.131.509 km, Serviciul Transport Voluntari – 523.331,07 km, iar SC Ecotrans STCM Chitila – 692.964,11 km. În Regiunea București – Ilfov funcționează 208 linii de transport public, dintre care 64 sunt linii regionale, operate cu autobuze (16 operate de STV, 4 de Ecotrans Chitila și 47 de STB). În Regiunea București – Ilfov există 3.889 stații de oprire a vehiculelor de transport în comun. 2.309 stații se află în Capitală, iar 1.580 sunt amplasate în județul Ilfov. Pe traseele din Regiunea București – Ilfov circulă zilnic 246 de autobuze pe liniile regionale.