Școala Gimnazială Nr. 2 Fundeni, Inspectoratul Școlar al Județului Ilfov, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Ilfov, Primăria Dobroești, Asociația de părinți a Școlii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni și Teach for Romania au început derularea proiectului educațional ”Clubul părinților”, proiect care va funcționa la nivelul școlii din Fundeni, Dobroești, sub forma unui pachet de servicii pentru părinţi şi copii, având ca scop principal îmbunătățirea relaţiei dintre aceştia, cu impact şi asupra comunităţii.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 547

Grupul ţintă al proiectului lansat săptămâna trecută, în format online, este reprezentat din 100 de părinţi și profesori ai Școlii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni, Dobroești, printre aceștia aflându-se și 10 părinți ai copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES), care au fost integraţi în învăţământul de masă.

”Ideea acestui proiect a plecat de la faptul că la nivelul școlii apar în mod constant solicitări ale părinţilor pentru a fi sprijiniţi în a face faţă dificultăţilor pe care le întâmpină în relaţia cu propriii lor copii sau pentru a cere sprijin din partea specialiştilor în rezolvarea unor «probleme» pe care le au copiii. Și, cum familia reprezintă primul cadru educaţional din viaţa copilului, pentru a-i putea asigura premise educative valoroase trebuie, în primul rând, ca aceasta să poată furniza un model viabil si bun. Mai ales că, societatea actuală are un ritm de schimbare foarte alert şi ridică permanent noi provocări atât pentru parinţi, cât şi pentru copii. Și, uneori poate fi dificil pentru părinţi ca, pe lângă responsabilităţile zilnice legate de familie, casă, serviciu, să reuşească să-şi redefinească permanent modelele de relaţionare cu copiii lor şi să găsească soluţii eficiente.

Deoarece schimbarea rapidă din ultimii ani din România a creat o discrepanţă mare între experienţa trăită de părinţi în copilărie şi experienţa trăită de copiii lor în societatea actuală, ne-am propus să venim în sprijinul părinților prin organizarea unor activități de tip curs, dezbatere, focus – grup, ateliere interactive. Acestea vor fi derulate săptămânal, în online, cu sprijinul unor specialiști în educație”, a declarat prof. Claudia Stupineanu, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni și unul dintre coordonatorii proiectului.

Cunoașterea propriilor copii și modele de bună practică

Proiectul se derulează în perioada martie – iunie 2021 și are ca obiective familiarizarea părinților cu instrumente de cunoaștere a copiilor, în vederea adaptării stilurilor parentale la particularitățile psihologice ale acestora; creşterea capacităţii de intervenţie educativă eficientă a părinţilor pentru copiii lor, prin utilizarea unor strategii, în vederea adaptării cu succes la cerințele școlii/grădiniței; dezvoltarea unor modele parentale prin exemple de bună practică, în vederea disciplinării pozitive a copiilor; dezvoltarea de atitudini sociale de acceptare şi învăţare reciprocă la părinți și cadre didactice, în vederea integrării sociale a copiilor cu nevoi speciale în comunitatea școlară; crearea unei reţele de suport între părinţi, cu sprijinul specialiştilor în domeniu, pentru stimularea capacităţilor de a fi un bun părinte și creșterea încrederii părinților în școală, prin îmbunătățirea relațiilor școală- familie.

La finalul fiecărui ”curs”, părinții participanți completează chestiona­re de feedback și mențio­nează nevoile și interesele pe care le au cu privire la gestionarea eficientă a relațiilor cu propriii copii, precum și cu profesorii din școală.

Rezultate scontate ale proiectului și activitățile propuse

În urma parcurgerii proiectului educațional, se estimează că cel puțin 80% dintre părinții participanți se vor implica în activitatea școlară a copiilor lor! Pentru că activitățile propuse sunt extrem de interesante și sunt susținute de traineri cu experiență.

Spre exemplu, activitatea de deschidere a proiectului, de săptămâna trecută, s-a intitulat ”Cunoașterea copilului. Stiluri de învățare” și a fost susținută de prof. dr. Marcela Marcinschi Călineci, iar în săptămâniile viitoare vor fi abordate teme precum: ”Ce fel de părinte sunt? Stiluri parentale”, activitate susținută cu ajutorul consilierului școlar Mirela Flonta, prof. Claudia Stupineanu și prof. Mirela Țane, ”Profiluri psihocomportamentale – DISK”, de către Alexandru Căruntu – trainer și coach la Marco Polo Central&Eastern Europe, ”Știința creierului uman. Schimbarea începe de la interior către exterior” și ”Psihologia pozitivă – factor de succes în relația părinte – copil”, susținute de psiholog, psihoterapeut, trainer Livia Mohîrță, ”Adaptarea părintelui și copilului la cerințele școlii” – prof. consilier Daniela Udma și prof. consilier Roxana Ologu, ”Inteligența emoțională. Inteligența socială – factor de succes pentru inserția socială”, prof. dr. Marcela Marcinschi Călineci, ”Relațiile contează! Împreună suntem mai puternici. Relații elev – părinți, școală – familie”, Mioara Soldan – mentor coach, supervisor & trainer la Școala de Coaching Pleiade, ”Cum gestionăm rămânerile în urmă la învățătură? Cauzele eșecului școlar, dificultăți de învățare”, trainer Nicoleta Defta, ”Integrarea optimă a copiilor cu CES în învățământul de masă”, consilier școlar Simona Albu, coordonator CJRAE, ”Practici de succes pentru copiii cu CES”, înv. Roxana Marinescu, Oana Onțiu, părinte – va vorbi cursanților despre ”Dislexie, disgrafie”, iar Gențiana Preda, părinte, despre Terapia ABA, iar despre „Copii fericiți – părinți liniștiți” va discuta, din nou, cu publicul țintă, prof. dr. Marcela Marcinschi Călineci.