Cetăţenii afectaţi de traficul din zonă sunt decişi să protesteze zilnic, până la rezolvarea problemei.

Ca urmare a întocmirii și semnării de către cetățenii afectați direct a unei petiții online privind traficul rutier din zona Șoselei Berceni – Apăratorii Patriei, reprezentanții Consiliului Județean Ilfov (CJI) au convocat și organizat, pe 10 martie, la sediul instituției, o întâlnire a tuturor celor implicați în problematică.

Vezi AICI și AICI varianta PDF a Articolului apărut în nr. 343 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Menționăm de la început că, deși Jurnalul de Ilfov a avut cunoștință despre acest eveniment, nu i s-a permis participarea, cu motivația că se vor face informări ulterioare. Până la acest moment, această informare oficială, din partea CJI, nu a venit… Așa că, am aflat ce s-a discutat acolo, direct de la cetățenii semnatari ai petiției.

Despre ce este vorba în textul petiției intitulate ”Șos. Berceni: S4-DNCB-DJ401”, redactate spre atenția președintelui CJI, Marian Petrache, primarului general al Capitalei, Gabriela Firea, primarilor – sectorului 4, Daniel Băluță, comunei Berceni – Gheorghe Covrigea și comunei Popești-Leordeni, Petre Iacob, directorului general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sau directorului general al Metrorex?

Despre ”o situație de fapt pentru care se solicită rezolvări favorabile pe termen scurt, mediu și lung, prin comunicare, colaborare și cooperare între instituțiile administrative pe care le conduceți. (…)

Infrastructura de drum descrisă mai jos este depășită, provoacă disfuncționalități de trafic, întârzieri, consum excesiv de combustibil, poluarea aerului, poluare sonoră, nervi și stres pentru toți utilizatorii. Poarta Bucureștilor are doar câte o singură bandă de șosea, pe sens. Șoseaua de Centură are, de asemenea, doar câte o singură bandă pe sens. Presiunea pe această intersecție în cruce este mare. Lipsa semaforizării, vizibilitatea uneori limitată, din cauza numărului mare de camioane și auto-trenuri ce tranzitează Centura, denivelările la calea ferată, paralelă cu Șoseaua de Centură, favorizează blocaje lungi de trafic. Cele mai critice puncte sunt:

1. Intersecția Șos. Ber­ceni, Sectorul 4 (S4), București cu Drumul Na­țional Centura Bu­cu­rești (DNCB) și DJ 401 are o infrastructură depășită, care nu mai face față ce­rințelor de trafic din zona în expansiune imobiliară, atât în București, cât și în comunele limitrofe, de-a lungul drumului județean. Presiunea zilnică prin acest punct înregistrează un aflux maxim de circulație rutieră, de câteva mii de mașini, în toate direcțiile, în zilele lucrătoare în două intervale orare cheie: dimineața, între 6 și 9.30 și după amiaza/seara – între 17 și 19.30.

2. Pe Șos Berceni, din S4 sunt două intersecții în care traficul se sufocă în aceleași intervale orare: intersecția cu Drumul Fermei și intersecția cu Bd Metalurgiei și Drumul Cheile Turzii.

Cerem ca, în temeiul Ordonanței nr. 27/2002 privind reglementarea ac­ti­vi­tății de soluționare a petițiilor, să analizați și dispune luarea celor mai bune măsuri de fluidizare a traficului, așa după cum învederăm mai jos:

  • Pe termen scurt: Să dispuneți un program de fluidizare a traficului prin alocarea de agenți de circulație care să coreleze, prin stație, traficul în intersecțiile Șos. Berceni – DNCB – DJ 401, Șos. Berceni cu Str. Drumul Fermei și Șos Berceni cu Bd Metalurgiei și Drumul Chei­le Turzii, în intervalele orare mai sus menționate, până la modernizarea infrastructurii rutiere.
  • Pe termen mediu: Să dispuneți amenajarea a câte unui giratoriu din materiale ușoare la intersecția Șos. Berceni cu Drumul Fermei și la intersecția Șos. Berceni Bd Metalurgiei și Drumul Cheile Turzii, în dreptul blocurilor Monaco Towers.
  • Pe termen lung: Să generați un proiect de infrastructură de anvergură pentru modernizarea întregii zone rutiere, între DJ 401 – DNCB – Șos. Berceni, până la intersecția Apărătorii Patriei, în vederea fluidizării circulației rutiere”, se arată în textul petiției semnate de 400 de persoane.

Grup de lucru; propuneri și răspunsuri

Potrivit relatărilor domnului Vasile Diaconu, unul dintre inițiatorii petiției online, cei care au participat, la întâlnirea de la sediul CJI, au apreciat seriozitatea autorităților în tratarea problemei. ”Au participat reprezentanții CJI, primăriilor Berceni, Popești-Leordeni și Capitalei, ai Metrorex, Poliției Rutiere Ilfov și Poliției Rutiere București și au lipsit oficiali de la Sectorul 4 și ­CNAIR. Cu investiții de circa 7 miliarde de euro, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București – Ilfov va rezolva cea mai mare parte a problemelor actuale de trafic, dar până la implementarea acestuia, CJI a propus identificarea unor soluții imediate care ar ajuta, chiar și parțial, la fluidizarea traficului. (…) Președintele CJI a propus formarea unui grup de lucru cu reprezentanți de la toate instituțiile implicate și ai cetățenilor din zonă, care va găsi cele mai eficiente soluții. Acest grup se va întâlni, cel mai probabil, la începutul lunii aprilie”, declară Vasile Diaconu.

Până la o nouă întâlnire, lista celor 14 propuneri ale cetățenilor a primit următoarele răspunsuri:

1. Amplasarea de po­­lițiști rutieri în intersecțiile aglomerate de la Centură până la Apărătorii Patriei!

Răspuns – Poliția Rutieră NU are personal suficient, iar blocajele rutiere din Capitală sunt multe.

2. Sistematizarea stră­­­zilor adiacente, prin instituirea de sensuri unice în aria cuprinsă între Șos. Berceni până la DN 4 (Șos Berceni). 

R: Se analizează.

3. Eliminarea opririi la intersecția Șos. Berceni cu str. ­Soldat Iriceanu, care blochează mașinile ce vor să vireze la dreapta pe str. Soldat Iriceanu.

R: Nediscutată, rămâne de analizat la următoarea întâlnire.

4. Marcare și amenajare parcări existente la Metrou Berceni.

R: Aparțin de S4. Se are în vedere amenajarea de spații de parcare pe întreaga zonă dintre stațiile de metrou Dimitrie Leonida până la Berceni.

5. Montare dale de cauciuc la trecerea căii ferată de la Centura Bu­curești.

R: Ține de CNAIR, care NU A PARTICIPAT LA ÎNTÂLNIRE!

6. Semafor cu buton la trecerea de pietoni de la stația de metrou Leonida.

R: Se va analiza o soluție pentru toate trecerile de pietoni din zonă.

7. Modernizarea Bu­le­vardului 1 Mai, din comuna Berceni.

R: CJI nu poate moderniza artera (incluziv cu rigole, tortuare etc) înainte de finalizarea lucrărilor de canalizare. Pe traseul B-dului 1 Mai sunt prevăzute trecerile tuturor magistralelor de apă și de canalizare care vor alimenta comuna Berceni.

8. Sistem de canalizare construit prin traversarea B-dului 1 Mai, pentru a nu afecta drumul modernizat.

R: Actualul proiect nu permite așa ceva. Se va solicita proiectantului un punct de vedere în legătură cu posibilitatea de a modifica proiectul, astfel încât să existe posibilitatea subtraversărilor. Astfel s-ar putea trece imediat la modernizarea Bulevardului 1 Mai.

9. Construire de pa­saj peste Centura București.

R: S-a căzut de acord asupra urgenței realizării acestui obiectiv. ­CNAIR să proiecteze pasajul în varianta cu sens giratoriu suspendat.

10. Lărgire la 4 benzi a Șos. Berceni, de la Apăratorii Patriei până la Centura București.

R: Nu există un astfel de proiect. Se consideră că o șosea lărgită ar aduce în Capitală și mai multe mașini, încurajându-se astfel folosirea autoturismelor propriii.

11. Prelungirea Bulevardului Metalurgiei, pe lângă Metro, până la Centura București (ar prelua traficul greu de la centrele comerciale și ar fi o alternativă la Șos. Berceni).

R: Prelungrea bulevardului ar însemna un pasaj suprateran suplimentar pentru Centură. Nu se speră în realizarea acestei variante, rapid, atâta vreme cât nu s-a constuit pasaj suprateran Berceni, care este mult mai urgent.

12. Construirea Cen­turii de Sud

R: O urgență, dar care ține de CNAIR – care NU A FOST PREZENTĂ la discuții!

13. Construirea unei stații suplimentare de metrou, în zona cimitirului de la Centură.

R: Metrorex are prevăzut acest lcuru, în PMUD, pentru anul 2025. Pâna atunci, finanțarea actuală nu asigură nici finalizarea șantierelor aflate în lucru, cu atât mai puțin un obiectiv nou…

14. Transport public RATB

R: CJI nu abandonează demersul de constituire și începerea activității asociației formate din București împreună cu toate comunele din Ilfov (inițiat pe vremea fostului primar general al Capitalei, Sorin Oprescu), sub forma Autorității Metropolitane de Transport, care să coordoneze transportul public din județ.

PMUD, soluție salvatoare! Dar cât mai durează? Proteste zilnice, până la rezolvare!

George Ene, consilier local comuna Berceni, participant la discuții, consideră că, decizia de a forma un grup de lucru din oameni care se pricep la domeniu este ”un pas foarte important”. ”Discuțiile de astăzi, cel puțin pe mine, m-au lămurit că nu se poate aplica ideea unei pasarele pietonale la Dimitrie Leonida. Singura soluție validă pe termen lung este adoptarea unui set de măsuri (integrat în zona București-Ilfov) care să descurajeze folosirea mașinilor personale, dar să încurajeze utilizarea mijloacelor de transport alternative și mai ales a celor publice de masă – respectiv metroul. A fost identificat un teren, pe partea dreapta a Șos. Berceni, după cimitir, peste calea ferată, care ar putea să devină parcarea de lângă o viitoare stație de metrou care să preia mare parte din cetățenii care folosesc Șos Berceni ca poartă de acces în București. Pentru cei supărați că nu au rezultat promisiuni în urma discuției (care oricum nu și-a propus asta, în acest moment) aveți în vedere că cei doi factori decizionali – Primaria S4 și CNAIR – nu au fost reprezentați la discuți. Iar ceea ce încearcă în acest moment CJI, împreună cu toți ceilalți prezenți la discuții, este să convingă Primăria Sectorului 4, Metrorex și CNAIR să facă niște investiții care să ajute oamenii din Popești, Berceni, Vidra, dar care ar avea un impact mic pentru locuitorii din Sectorul 4, iar asta nu e un lucru ușor. Crede cineva că primarul de la Sectorul 4 vrea ca mașinile din Ilfov (câteva mii) să ajungă mai repede la Apărătorii Patriei sau Piața Sudului? Ca să concluzionez, să fim optimiști și să sperăm că o să se reușească aplicarea unor măsuri rapide – cum ar fi amenajarea unor locuri de parcare la stațiile de metrou și cred că ar trebui să privim cu foarte mare seriozitate către PMUD, care reprezintă un proiect ce poate să devină, cu adevărat, salvator”, a precizat George Ene, într-o postare pe pagina personală de Facebook.

Evident, comentariile nu s-au lăsat așteptate, mulți oameni considerând că, de fapt, nu se va întâmpla nimic care să schimbe acum starea de fapt a traficului din zonă și, în aceste condiții, s-a propus chiar organizarea de proteste zilnice, seara, în zona Centurii, demers care i-ar face vizibili pentru autorități pe cetățenii afectați de traficul de coșmar…