La un an şi un pic de la preluarea funcţiei, după ce a adus la zi lucrările întârziate, a organizat şi curăţat arhiva, a mutat casieria de la etaj la parter, a reparat şi zugrăvit o parte importantă a clădirii unde funcţionează Casa Judeţeană de Pensii Ilfov, s-ar părea că lui Pavel Sile nu-i mai rămâne nimic de făcut în funcţia de director executiv. Păi, nu e chiar aşa !
Foto: Andrei Dumitru
Prioritatea lunii iunie: acordarea biletelor de tratament
Pe lângă calcularea pensiilor, orice Casă Judeţeană de Pensii are ca atribuţii şi acordarea biletelor de tratament. Însă, aceasta nu se face aşa cum am merge noi să luăm bilete la teatru, să spunem. Traseul unui bilet de tratament ne este explicat de către directorul executiv, Pavel Sile: „Cererile de obţinere a unui bilet de tratament se depun la noi, la Casa judeţeană de pensii, cu 30 de zile înainte de data dorită a plecării. Apoi, direct prin sistemul informatic, cererea este înregistrată, în timp real, la Casa Naţională de Pensii. Există acest program sau soft, cum vreţi să-i spunem, care analizează cererea în funcţie de criteriile legale şi în funcţie de numărul de bilete de tratament acordate pentru fiecare judeţ, respectiv Ilfov. Prin acest soft, cererea oricărui pensionar adună un anumit punctaj care «ajută», să spunem, softul şi pe cei de la Casa Naţională s-o aprobe. Ulterior, după aprobarea cererii, Casa Naţională ne transmite diagrama de alocare. Noi, Casa Judeţeană trimitem persoanei care a obţinut aprobare o scrisoare, prin care o anunţăm data la care trebuie să se prezinte pentru a-şi ridica biletul. Mai mult, spre ştiinţa cititorilor Jurnalului de Ilfov, pe diagramă scrie numele, CNP-ul şi data de plecare. Nu se menţionează localitatea, aşa că noi nu putem şti nici câte bilete s-au repartizat într-o anumită localitate. Ca să aflăm şi această informaţie, ar trebui să facem o solicitare către firma care deţine softul. Dar, cum nu ne interesează direct această informaţie şi nu este un punct vital al activităţii noastre, nu am făcut un asemenea demers.», precizează Pavel Sile.
Vremea urâtă a ţinut pensionarii acasă
Ni se alătură şi Simona Teodorescu, responsabila compartimentului bilete de tratament, de la care aflăm că, de exemplu, pentru seria a 7-a, cu plecare din 21 mai, din 202 bilete alocate de către Casa Naţională au rămas neonorate 53 de bilete. „Pentru seria care pleacă în 22-23 iunie am avut alocate 282 de bilete, dintre care 210 cu plată, 46 gratuit, pentru cei cu handicap şi recuperare şi mai avem 26 de bilete. Vremea nefavorabilă din această primăvară a ţinut lumea pe lângă casă, mai mult decât în alte perioade. Sperăm ca seria de bilete cu plecare din 9 iulie să meargă ceva mai bine. Însă, trebuie să fac o precizare: a apărut o regulă nouă în acordarea biletului de tratament. Astfel, dacă o persoană a obţinut un bilet şi nu a venit să-l ridice şi să meargă, în consecinţă, într-o staţiune, acea persoană nu mai are dreptul să ceară alt bilet în anul în curs, respectiv 2014. Abia în 2015 poate depune altă cerere”, spune Pavel Sile.
Mai rapid, în beneficiul pensionarilor
Preocuparea constantă pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre stat şi cetăţenii săi este evidentă la sediul din bulevardul Lacul Tei, al Casei Judeţene de Pensii Ilfov şi planurile de viitor vor prinde viaţă în funcţie de urgenţe. Deocamdată, surpriza lunii iunie ţine de informatică. „Începând cu luna iunie, am trecut pe un nou sistem de operare şi stabilire a drepturilor de pensie, mai performant, se numeşte EPBAS şi este o aplicaţie pe ţară. Trebuie să ne întoarcem puţin în timp, pentru a înţelege exact valoarea noului program. Vă aduceţi aminte că toate cărţile de muncă de dinainte de 1 aprilie 2001 au fost scanate şi introduse în sistem, pentru a face dovada contribuţiei la pensie. Acele date introduse au format o fişă a angajatului, numai că operatorii angajaţi temporar, la acel moment, au mai şi greşit la introducerea datelor. Ce face EPBAS? În momentul în care introduc CNP-ul unei persoane, apare evidenţa muncii până în 2001, coroborează stagiul de cotizare cu datele din evidenţa populaţiei şi dacă nu e din Ilfov, îl scoate din sistem, preia toată baza de date, face toate calculele şi scoate pensia. Dar, din cauza faptului că nu au fost bine introduse unele date, cineva trebuie să ia din nou cărţile de muncă. Un avantajul este că, de exemplu, pentru stagiul de cotizare din ţară, îl găsim automat în sistemul informatic, căci le cerem imediat în momentul depunerii cererii de pensionare. Totuşi, dacă din 2001 este greşit un stagiu de cotizare, noi, cei care lucrăm cu EPBAS nu putem modifica în sistemul informatic. Care este totuşi beneficiul pentru viitorii pensionari? Scurtarea timpului de procesare a cererilor de pensionare pentru care, oricum, legea prevede 45 de zile», povesteşte directorul executiv.
Recalculările, motiv de întârziere a lucrărilor
Subiect mereu în actualitate, recalculările pensiilor, mai ales atunci când nu sunt bine explicate, dau naştere unor stări tensionate de ambele părţi ale ghişeului, să spunem. Cum stă situaţia la Ilfov? «Desigur că avem întârzieri privind recalculările, mai ales în ceea ce priveşte plata. Nu este rea voinţă, însă avem personal puţin şi multe dintre cereri sunt fără niciun temei. Adică, nu au niciun document ataşat, o adeverinţă de la un loc de muncă ce nu a fost luată în calcul. Cele mai multe cereri de recalculare depuse sunt nişte simple coli A4 cu talonul de pensie prin care respectiva persoană cere recalculare. Conform legii, suntem obligaţi să primim acea cerere, să răspundem în termen, şi să dăm, după caz un răspuns administrativ sau o decizie de respingere. Iar lucrurile se întâmplă aşa: la fiecare cerere de recalculare depusă, un operator trebuie să meargă la arhivă să scoată dosarul, să-l verifice, să ia buletinele de calcul la mână. Şi, de aici, o grămadă de timp, de multe ori pierdut. Ilfovul şi Capitala sunt singurele unde pensionarii lucrează şi peste pensie şi de aici, zi de zi, apar cereri de recalculare. Pensia ajunge la oameni, fără recalcularea plătită, adică suntem din acest punct de vedere la nivelul anului 2013. S-au dat deciziile de recalculare, este doar un decalaj între decizii şi plata efectivă. Dar, aceasta este doar pentru recalculări, la dosarele noi nu sunt probleme, iar dacă mai sunt întârzieri, acestea sunt cauzate de aglomeraţie. Totuşi, acordăm prioritate dosarelor noi, pentru că acea persoană care abia intră în pensie, are nevoie de prima pensie, mult mai mult decât cineva care cere recalculare şi care primeşte pensia. Recalculările reprezintă o sumă de cele mai multe ori foarte mică, faţă de o nouă pensie», ne explică Pavel Sile, în holul de la camera 6, acolo unde se depun cererile.
Recunoaşterea…
Există cineva căruia nu-i place să-i fie reconoscută munca? Cu siguranţă, nu, şi un simplu „mulţumesc” şterge de cele mai multe ori truda depusă. Şi iată ce vine pe e-mailul directorului Pavel Sile, pe 19 iunie, când ne aflam în biroul domniei sale:
„Domnule director executiv, eu, pensionarul Gheorghe O. din Buftea, vă mulţumesc pentru bunăvoinţa dvs. Apoi, vă rog să mă scuzaţi pentru supărarea mea. În general, un om îşi vede doar interesul şi aşa sunt şi eu. Ştiu din proprie experienţă că personalul din instituţii este insuficient şi că este remunerat necorespunzător faţă de munca pe care o desfăşoară. Din păcate, noi, cei ajunşi pensionari, ne punem speranţa de supravieţuire doar în aceste drepturi câştigate în timp. Faptul că mi-aţi răspus atât d erepede şi mi-aţi confirmat şi rezolvarea problemele mele, îmi întăreşte convingerea că sunteţi un director excepţional. Vă mulţumesc încă o dată şi vă urez din toată inima succes în activitatea dvs., multă sănătate dvs. şi familiei dvs. Omul bun este întotdeauna iubit de semenii săi şi de Domnul Dumnezeu. Iar dvs. sunteţi un om bun şi eu am dorit să vă spun acest adevăr”.
Pavel Sile nu-l cunoaşte personal pe Gheorghe O. Nici invers. Este doar o rezolvare normală, legală a unei situaţii de viaţă.