Mario Proell, administrator PORR şi Marian Petrache, preşedintele CJI, semnând contractul de începere a lucrărilor

Drumul Județean 101, Balotești – Moara Vlăsiei – Gruiu – Sitaru, care leagă Nordul județului Ilfov de DN1 și de A3, a intrat în reabilitare, după ce pe 8 iulie a fost semnat contractul pentru începerea lucrărilor.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 507

Semnarea contractului a avut loc la Grădiștea, în prezența primarului localității, Mihail Toma, dar și a primarilor din Moara Vlăsiei – Andrei Filip, Balotești – Cristian Pretorian și Gruiu – Ion Samoilă, a președintelui Consiliului Județean Ilfov, Marian Petrache, și a vicepreședintelui CJI, Rizia Tudorache, a șefului Direcției de Investiții a CJI, Constantin Călinoiu, dar și a administratorului firmei PORR (constructorul care se va ocupa de lucrări) Mario Proell.

Marian Petrache a vorbit celor prezenți despre problema cea mai mare a lumii moderne de astăzi – mobilitatea, apreciind că ”cine este «legat la lume», într-un fel sau altul – este mare câștigător”. ”Noi nu facem astăzi decât să legăm județul Ilfov la marile trasee, să îmbunătățim rețeaua de transport de drumuri județene pe care o avem. Și mă bucur foarte mult că firma câștigătoare este PORR, pentru că mai avem o lucrare la Buftea și suntem încântați de modul în care lucrează. Sunt convins că și acest DJ va fi un succes. Așteptăm, așadar, cu nerăbdare, să începem lucrarea aici, avem termen până în 2023, dar eu sper să se finalizeze mai devreme, pentru ca locuitorii să beneficieze de această îmbunătățire a DJ, precum și de noile conexiuni. Aștept ca fiecare localitate din județ să se dezvolte așa cum am gândit împreună. Ilfov este, din punctul meu de vedere, în cel mai bun moment al lui! Pe 1 iulie am finalizat, prin dezbatere publică, Strategia de dezvoltare și, la ora aceasta, Ilfov are ce nu a avut ­niciodată – toate documentele strategice care să-i permită o dezvoltare sustenabilă, să-i permită să facă pași importanți pe calea creșterii calității vieții în această zonă. Pe lângă aceste documente strategice despre care vorbeam, mai are ­două master planuri și ­două aplicații pe care le așteptam de foarte mult timp – cea pe apă și canal, la Bruxelles, de unde așteptăm să ni se dea ok-ul (și asta este doar o chestiune de timp, nu mai sunt alte condiționalități), și este vorba de 350 de milioane de euro; apoi, aplicația de gestionare integrată a deșeurilor – care este undeva la peste 50 de milioane de euro. Avem proiecte care rezultă din Strategia de dezvoltare, discutate deja de noi la nivelul Comisiei Europene, de 560 de milioane de euro. Unul dintre aceste proiecte este intermodalul de la Moara Vlăsiei, unde avem finalizat studiul de fezabilitate și ne pregătim să intrăm în următoarea fază. Sunt 130 de hectare cu care comunitatea din Moara Vlăsiei intră în acest proiect. Va fi, de departe, cel mai mare nod intermodal din România, dar și unul dintre cele mai mari din Europa, și va conecta transportul aerian de cel feroviar și de cel rutier. Va lega Orientul de Europa Centrala și de Vest, va fi un punct central pentru toată această zonă”, a declarat președintele CJI.

În completarea celor de mai sus, Rizia Tudorache, vicepreședinte al CJI, a povestit cum acum 4 ani, tot în luna iulie, ”când am hotărât că e bine să plecăm la drum împreună cu majoritatea creată cu PNL, respectiv acordându-i cu mare responsabilitate și încredere încă un mandat de președinte al CJI domnului Marian Petrache, am făcut acest lucru pentru că am apreciat proiectele în lucru și cele în derulare gândite pentru județul nostru. Iar astăzi, ne aflăm în fața unui astfel de proiect de mare anvergură. Mă bucur pentru realizările conducerii județene și îmi rămâne doar să mulțumesc întregului aparat al CJI, începând cu nivelul executiv, consilierii județeni, dar și tuturor celor care lucrează în Consiliu. Sunt convins că o asemenea echipă va duce proiectele despre care a vorbit președintele CJI la bun sfârșit în următorii ani. Pentru bunăstarea locuitorilor acestui județ. Și nu oricum, ci la un nivel de foarte bine! Sper să avem discernământul și rațiunea pentru prosperitatea județu­lui nostru, pentru a crea condiții de trai din ce în ce mai bune atât pentru locuitorii de acum, dar și pentru cei care se vor stabili în județ nu pentru că nu au ce face, ci pentru că în Ilfov condițiile de locuit sunt foarte bune. Iar primarii și județul fac totul pentru a asigura condiții bune de trai tuturor!”, a spus Rizia Tudorache.

O lucrare de aproape 80 de milioane de lei

Constantin Călinoiu, directorul Serviciului de Investiții din CJI, a oferit o serie de date tehnice din proiect, pornind de la importanța deosebită pentru județul Ilfov a Drumului Județean 101.

”DJ 101 trece prin 4 localități (Balotești, Moara Vlăsiei, Gruiu și Grădiștea), prin 3 dintre acestea și în extravilan și în intravilan, și este încadrat în clasa tehnică 4, având lățimea părții carosabile de minimum 6 m. Pe panourile din spatele meu se pot observa profilele transversale și longitutudinale ale acestui drum. În Balotești, drumul are lățimi de 8-9 m și de 6 m plus 2 benzi de cadrare de 0,25 m și acostament de 0,75 m, în Moara Vlăsiei și Grădiștea, drumul are lățimea părții carosabile de 6 m, 2 benzi de cadrare de 0,25 m, 0,65 m pentru preluarea apelor prin rigolele carosabile, 0,50 m spațiu verde, piste de biciclete de 1 m pe ambele sensuri și trotuare de 1 m și 1,40 m pe ambele sensuri, de asemenea. DJ 101 este proiectat pentru trafic foarte greu având structura de 10 cm de nisip, fundație din balast de 30 cm, piatră spartă 15 cm, trei straturi de mixtură asfaltică, 5 cm strat de legătură și 4 cm de beton asfaltic, stratul de urzură BH16. Modernizarea drumului constă în crearea de accese la proprietăți, trotuare, rigole carosabile și parcări (circa 2.850 de mp de parcări în total) – care vor avea lungimi de 25 m și lățimi de 2 m, stații de autobuze – alveole, cu o lungime de 30 m și lățime de 2,75 m, respectiv 34 de module care constau în adăposturi, bănci și coșuri de gunoi pentru colectarea selectivă a deșeurilor. Intersecțiile cu drumurile laterale (85) sunt prevăzute cu podețe. Termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 24 de luni, iar costul de execuție a lucrărilor este de 78.822.144 lei, din 49.533.513 lei sunt nerambursabili, acordați pentru proiect prin Programul Regional pentru Infrastructură de Transport, 11 milioane de lei sunt acordați de la bugetul de stat, iar restul sumei provine din bugetul Consiliului Județean Ilfov (aproximativ 19 milioane de lei)”, a explicat Călinoiu.

Constructorul mulțumește pentru încrederea acordată

Mario Proell, admi­nistratorul firmei câștigă­toare a lucrărilor, s-a declarat foarte fericit că PORR participă la implementarea acestui proiect. ”Avem o importantă sucursală aici, în Ilfov, cu peste 800 de angajați români și suntem foarte mulțumiți de partenerul nostru – CJI. Șeful filialei noastre din Buftea, unde se lucrează la un alt proiect, s-a declarat foarte încântat de participarea firmei și în acest nou proiect. Vom executa lucrările de reabilitare pe cei 24 km și vrem să le realizăm mai repede de 24 de luni, cât este prevăzut în contractul pe care-l semnăm astăzi. Aș vrea, totodată, să cerem scuze locuitorilor pentru disconfortul ce se va crea, dar ne vom da silința ­să-l facem cât mai suportabil. La finalul proiectului, însă, vom avea un drum care-i va mulțumi, în primul rând, pe acești locuitori. În prima parte a execuției acestui proiect vom ataca porțiunea dinspre DN1 spre A2, iar în a doua parte a execuției ne vom ocupa de restul traseului. Vă mulțumim pentru încrederea acordată firmei noastre”, a spus Mario Proell.

Grădiștea vrea să fie gazdă și pentru ceremonia de finalizare a proiectului

Primarul din Grădiș­tea, Mihai Toma s-a oferit să fie gazdă și pentru ceremonia de finalizare a proiectului și a vorbit despre avantajele pe care le oferă modernizarea DJ 101, locuitorilor comunei. ”Pe lângă un trafic rutier mai bun, în condițiile în care acesta a devenit tot mai intens în zonă, se rezolvă problemele generate de schimbările climatice, care aduc tot mai des ploi torențiale care produc inundații. Așa că salutăm realizarea șanțurilor pentru preluarea apelor pluiviale. Nu în ultimul rând, vorbim despre estetică – care se va schimba, evident, cu totul. Acest drum a mai suportat o modernizare în 2007-2008, dar atunci a fost o reabilitare doar a spațiului carosabil, nu și ceea ce înseamnă acces către gospodării, podețe, trotuare, piste de biciclete – nici vorbă”, a spus primarul.

La rândul său, Cristian Pretorian, edilul comunei Balotești, a salutat faptul că lucrarea se va realiza de către un constructor serios, căruia i-a oferit asigurări că va avea parte de tot sprijinul autorităților locale implicate. ”Cu toții știm, mai ales primarii, că, din momentul în care ne dorim, gândim și ajungem la acest moment important al unui proiect – trecem prin diferite etape, care uneori sunt foarte grele. Ne bucurăm însă că a fost desemnat pentru lucrarea aceasta un constructor serios, care execută lucrări de investiții importante, și îl asigurăm că va avea parte de tot sprijinul autorităților lcoale. Îi urăm succes!”, a completat Cristian Pretorian.

Moara Vlăsiei, pe drumul dezvoltării rezidențiale ”cu cap!”

”Aș vrea să felicit și eu echipa CJI pentru reușita acestui proiect. Personal, știu de acesta de mai bine de 5 ani. La fiecare candidatură am bunul sau prostul obicei să fac niște promisiuni electorale structurate pe 10 puncte. Pentru acest mandat am avut, la fel, 10 promisiuni, iar până acum realizasem doar 9 și eram pregătit să-mi asum eșecul celei de-a 10-a promisiuni. Acum, cu implicarea CJI, cred că pot să mă leg și eu la acest succes și să spun că ce am promis, în linii mari, am realizat. Și, dacă vorbim strict de acest proiect, vreau să spun că reabilitarea acestui drum județean a mai fost făcută în 2008 și, ca drept dovadă că a fost făcută și atunci o lucrare de mare calitate, și în momentul de față covorul asfaltic se prezintă foarte, foarte bine. Marea problemă a locuitorilor din Moara Vlăsiei nu era, așadar, covorul asfaltic. Ci aleile pietonale sau pistele de biciclete, însă acestea se vor rezolva. Sunt importante pentru noi, pentru că Moara Vlăsiei a devenit în ultimii ani foarte atractivă și avem proiecte multe de dezvoltare. Comuna este străbătută de A3, avem nod rutier, împreuna cu CJI avem proiectul deosebit al nodului intermodal, iar acum, cu reabilitarea DJ 101, suntem pregătiți complet pentru o dezvoltare deosebită în domeniul rezidențial, pe care o încurajăm, evident, în condițiile noastre! Felicitări CJI și succes constructorului!”, a transmis Andrei Filip.

La fel, Ion Samoilă, primarul comunei Gruiu a mulțumit CJI pentru toate eforturile depuse pentru realizarea acestui proiect. ”Terenul din Gruiu afectat de lucrare, este doar extravilan, iar lucrarea oferă un mare avantaj gruienilor care folosesc autostrada și acest drum până la Balotești, apoi către Dimieni”, a concluzionat edilul, la finalul discursurilor care au precedat semnarea contractului de începere a lucrărilor.