MADE IN ROMANIA

Prețul benzinei a luat-o, din nou, razna. Dacă acum câteva luni se situa la sub 5 lei/litru, iar acum e la un pas de 6 lei, există voci care spun că, de fapt, tariful acesteia va ajunge la 7 lei, în cel mai scurt timp! 

Scumpirile din ultimele săptămâni au fost generate mai ales de evoluţia barilului de petrol, care a ajuns la circa 67 de dolari, în creștere faţă de nivelul de 51 de dolari, de la începutul anului.

Urmarea? Mulți șoferi scot din ce în ce mai rar mașina din parcare. Cel mai mare producător și distribuitor de carburant din România, Petrom, a anunțat un profit de două ori mai mic pentru anul trecut, comparativ cu 2013. Din cauza scumpirilor, românii circulă mai des cu transportul în comun, iar cei care stau aproape de graniță fac plinul la vecini.

Din păcate, nici viitorul nu pare – așa cum se întrezărea la un moment dat – pavat cu fapte bune. Senatul a decis să elimine din proiectul Codului fiscal măsura privind reducerea accizei la combustibili, din 2016, ceea ce ar însemna un efort pe buget mai mic cu peste trei miliarde lei, a declarat ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici. “Acciza la combustibili propusă de noi în Codul fiscal să fie redusă de anul viitor a fost eliminată de Senat, de Comisia de buget. Asta înseamnă un efort pe buget mai mic cu 3 trei miliarde și ceva de lei, aproximativ. Este o propunere a Comisiei de buget. Să vedem cum iese din Plenul Senatului și, mai ales, din Camera Deputaților, unde se va decide forma finală a Codului fiscal”, a spus Teodorovici.

Proiectul noului Cod Fiscal prevedea diminuarea nivelului accizelor la motorină de la 1.897,08 lei/1.000 litri la 1.518,04 lei/1.000 litri (cu 20%). De asemenea, la benzina fără plumb nivelul accizelor se diminua de la 2.035,40 lei/1000 litri la 1.656,36 lei/1000 litri (cu circa 19%), iar la benzina cu plumb de la 2.327,27 lei/1000 litri la 1.948,23 lei/1000 litri (cu circa 18%).

Eugen Teodorovici a menționat, totodată, că Senatul a făcut un amendament privind impozitul pe dividende, propunând scăderea acestuia la 5%, în loc de eliminarea propusă în proiectul de cod Fiscal.

“În Senat s-a făcut un amendament și s-a propus o impozitare cu 5%, de la 1 ianuarie 2016. Este, totuși, o scădere substanțială, de la 16% cât este azi la 5%. Este decizia Parlamentului și nu pot să comentez ce aprobă Parlamentul. Este o decizie a Comisiei de buget a Senatului. Se va supune aprobării Plenului Senatului și după aceea, în Camera Deputaților, va fi faza finală. Așa cum este pusă azi de către Senat, nouă, ca Minister al Finanțelor, ne creează un plus acest 5%, înseamnă undeva la jumătate de miliard de lei în plus, bani aduși la bugetul de stat. Pentru noi, ca Minister de Finanțe, creează un avantaj”, a explicat oficialul MFP.

Dacă preţul carburanţilor ar fi suportat în totalitate influenţa creșterii cotaţiilor pe pieţele internaţionale, evoluţia cursului de schimb leu/dolar și taxele, benzina ar fi trebuit să coste 7,17 lei, iar motorina puţin peste 6 lei, spun reprezentanţii unei companii petroliere, citați de economica.net. Totuși, prețul nu a ajuns la această cotă pentru că, apreciază aceleași surse, un tarif-șoc de peste 7 lei ar fi dus la o diminuare consistentă a vânzărilor.