O lege din anul 2003 va începe să își producă efectele, începând cu 1 ianuarie 2016. Ea prevede obligativitatea tuturor firmelor din România care dețin bunuri să întreprindă o analiză a riscurilor, în caz contrar, acestea ar putea fi amendate cu sume cuprinse între 5.000 și 10.000 lei.
Aplicarea normelor metodologice ale Legii 333/2003, care prevede acest lucru, a fost amânată în nenumărate rânduri, dar anul 2016 pare să fie decisiv.
Concret, toate societăţile comerciale vor fi obligate să ia legătura cu un evaluator care să realizeze contra cost analiza de risc la securitate fizică, aceasta urmând a fi efectuată pentru toate și fiecare dintre obiectele de activitate active și sediile pe care firmele le au. O astfel de analiză presupune auditarea (inspecţia) unor puncte de lucru și sedii de societăţi comerciale, în vederea statutării măsurilor de securitate existente la faţa locului și confruntate cu prevederile (grilele de măsuri) indicate de Poliţia Română.
Prețul evaluării nu este bătut în cuie
Evaluatorii nu percep prețuri fixe, pentru activitatea lor. „Majoritatea evaluatorilor solicită preţul în funcţie de valoarea activelor societăţii respective”, spune Doru Niţă, general manager al companiei de securitate CDS. Astfel, un proprietar al unei pizzerii ar fi nevoit să scoată din buzunar în jur de 1.000 de lei, pentru o staţie PECO cu două pompe, 400 de lei, iar pentru un depozit de mărime medie suma ar ajunge la 800 de lei, estimează Niță. Măsura ar putea genera firmelor de audit venituri de 36 de milioane de euro. Legea mai prevede că o asemenea analiză de risc la securitatea fizică a firmei nu se realizează o singură dată, ci cel puţin o dată la 3 ani. De asemenea, analiza se efectuează înaintea instituirii măsurilor de securitate și se revizuiește în cel mult 60 de zile de la producerea unui incident de securitate și în cel mult 30 de zile de la modificarea caracteristicilor arhitecturale, funcţionale sau a obiectului de activitate al unităţii.