Lipseşti de la serviciu nemotivat?
Absenţele nemotivate de la serviciu se sancţionează aspru. Legea îi permite angajatorului să-şi lase salariaţii fără contract de muncă atât cât doresc ei, dacă aceştia nu vin la lucru din motive neîntemeiate. Iar perioada de suspendare a contractului angajaţilor chiulangii, o alege el singur.
Obişnuieşti să mai tragi chiulul de la serviciu, din când în când, fără să ai o problemă gravă de sănătate sau un alt motiv bine întemeiat? Dacă până nu de mult angajatorul era obligat să facă o anchetă disciplinară în cazul tău şi putea cel mult, să te dea afară de la serviciu pentru zece zile, acum, în plină criză economică, rişti să rămâi fără job o perioadă lungă de timp. Conform prevederilor Codului Muncii în vigoare, pentru abaterea disciplinară, angajatorul poate recurge la desfacerea contractului individual de muncă pe perioadă nedeterminată. Mai mult, şeful poate lua această măsură drastică fără să mai fie nevoit să demareze o anchetă disciplinară. Şi fără a limita perioada de suspendare la un anumit termen. Aşadar, fără a fi îngrădit de vreo constrângere legală, patronul firmei la care îţi desfăşori activitatea, poate stabili de unul singur perioada de suspendare. Desigur, înainte de a apela la această sancţiune, el trebuie să dovedească faptul că este justificată suspendarea contractului individual de muncă.
Drepturile care îţi revin la job
E clar. Pentru chiulangeală eşti aspru pedepsit. Însă, dacă eşti un angajat model, preocupat de activitatea pentru care eşti plătit, patronul este obligat să-ţi respecte drepturile. Care sunt acestea:
luarea măsurilor pentru securitatea şi sănătatea ta;
asigurarea protecţiei pe perioadele cu temperaturi extreme (cum ar fi, zilele caniculare din această vară);
organizarea controlului permanent al stării materialelor, utilajelor şi substanţelor folosite de tine în timpul desfăşurării activităţii;
instruirea ta în ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea în muncă;
asigurarea accesului tău la serviciul medical de medicină de urgenţă;
cordarea gratuită a echipamentului de lucru, a alimentaţiei de protecţie şi a materialelor sanitare;
informarea ta privind modificările survenite la locul de muncă;
informarea ta asupra riscurilor la care eşti expus la serviciu precum şi a măsurilor de prevenire necesare;
raportarea eventualelor accidente de muncă sau a bolilor profesionale suferite de tine, către poliţia sanitară şi medicina preventivă;
asigurarea ta pentru risc de accidente şi boli profesionale, în condiţiile legii.