Edilii ilfoveni, preşedintele CJI şi primarul Capitalei au semnat Actul Constitutiv şi Statutul ATMB
La sediul Primăriei Capitalei a avut loc, pe 2 septembrie a.c., prima adunare generală a Asociației de Transport Metropolitan București (ATMB), la care au participat președintele Consiliului Județean Ilfov (CJI), Marian Petrache și primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, alături de edili ilfoveni și de Aura Răducu, coordonator proiecte BERD. Pentru că, trebuie amintit că, de mai bine de un an, o echipă de experți din țară și din străinătate – sub coordonarea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare – lucrează la elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Regiunea București – Ilfov 2016-2030, plan ce urmează a fi finalizat în luna noiembrie a acestui an.
”Cu acest serviciu de transport, semnăm, astăzi, practic, primul pas spre înființarea juridică a metropolei de care tot vorbim. Sper că va urma, foarte rapid, următorul proiect important pentru această zonă, și anume gestionarea integrată a deșeurilor. Presiunea pe noi este foarte mare, mai ales pe cei care administrează județul Ilfov, așa că suntem direct interesați ca acest proiect să intre în funcțiune cât mai repede. Asta ține, însă, numai și numai de noi, așa că, mult succes celor care au pornit la drum în rezolvarea acestui proiect”, a declarat Marian Petrache, președintele CJI.
La fel, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu a vorbit despre crearea cadrului instituțional menit să realizeze un sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur, care să promoveze dezvoltarea economică, socială și teritorială – asigurând o cât mai bună calitate a vieții pentru cetățeni. ”În fond, asta este menirea noastră, a aleșilor locali, să facem o viață mai ușoară și mai bună populației, să poată trăi civilizat. Așa cum e convenit și cu forurile internaționale, conform directivelor europene, obiectivele strategice sunt clare, respectiv accesibilitate, eficiență economică, calitatea mediului urban, îmbunătățirea siguranței și securității transportului public“, a spus primarul Oprescu, adăugând și faptul că, la Guvern, a discutat cu ministrul Transporturilor desființarea Autorității Metropolitane de Transport București (AMTB), care, de la momentul înființării, ”nu a funcționat mai deloc”.
Aura Răducu, reprezentanta Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare a subliniat importanța constituirii ATMB, ”un pas extrem de important în modernizarea zonei București-Ilfov”. ”Este normal să avem un transport integrat, deoarece Bucureștiul se sufocă, trebuie să se extindă și să se dezvolte, la fel și județul Ilfov. Planul de mobilitate urbană durabilă pentru regiunea București – Ilfov este o planificare strategică pentru perioada 2016-2030, o planificare făcută pentru oameni, nu pentru mașini”, a mai spus Aura Răducu.
Mobilitate durabilă pentru București – Ilfov
ATMB va dezvolta, coordona și aplica, unitar și integrat, Planul de mobilitate durabilă a regiunii București – Ilfov. Așa cum arătam mai sus, documentul reprezintă un instrument de politică de dezvoltare, folosindu-se un software de simulare a transporturilor având ca scop rezolvarea nevoilor de mobilitate ale persoanelor și întreprinderilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții, contribuind în același timp la atingerea obiectivelor europene privind protecția mediului și eficiența energetică.
Modernizarea și reorganizarea sistemului de transport pe întreaga zonă București – Ilfov reprezintă o prioritate. Sistemul actual nu este adecvat pentru dezvoltarea economică și socială a Capitalei, dar și a Ilfovului, având în vedere doar câteva elemente, precum: numărul de autovehicule în creștere – peste 600 de autovehicule la 1.000 de locuitori (depășind mult media Uniunii Europene. Sau, numărul de 6 milioane de călătorii zilnic în București și Ilfov – în creștere (chiar dacă acum, din cauza lipsei unui sistem de transport adecvat – numărul de de 2,7 călătorii/persoană/zilnic este mult mai mic decât în alte capitale europene). Apoi, concentrarea a peste 24% din totalul locurilor de muncă, conform datelor statistice, la o populație de aproximativ 10% din totalul României, sau suprafața mică a Bucureștiului, comparativ cu multe capitale europene (București – 228 km2, Viena – 414 km2 și Praga – 496 km2) și o densitate a populației peste majoritatea capitalelor europene de aproximativ 8.500 locuitori/km2, ajungând în unele zone la peste 12.000 locuitori/km2. Acestora li se adaugă o infrastructură de drumuri și artere la jumătate față de alte capitale europene și o rată de accidente/fatalitate de 91 în România, față de 51 – media UE.
Se mai poate vorbi, în același context, de migrația masivă a populației Capitalei spre zonele din jur și chiar mai departe, mulți dintre locuitorii județului Ilfov revenind zilnic spre locurile de muncă sau spre școli, în Capitală.
Evident, nu trebuie omise, programele de dezvoltare economică și socială de mare amploare din Ilfov, precum Aeroportul ”Henri Coandă” sau unul dintre cele mai mari proiecte de inovare – dezvoltare din Europa, în domeniul cercetării nucleare, de pe platforma de la Măgurele.
Gata pentru înscrierea la Tribunal
La finalul primei Adunări Generale a ATMB, primarul Capitalei, președintele CJI și primarii localităților din Ilfov au semnat documentele ce urmează a fi depuse la Tribunal pentru a înregistra înființarea ATMB, precum și statutul noii organizații.