Cu sprijinul primarului Marian Oancea, cetățenii comunei Snagov au șansa de a-și rezolva o problemă legată de modul în care se face facturarea consumului de gaze. Clienții casnici care și-au exercitat dreptul de eligibilitate au dreptul să revină la furnizarea reglementată de gaze naturale.  Aceasta după ce mii de oameni din comuna Snagov au reclamat faptul că au primit facturi la gaze aproape duble pentru luna decembrie, comparativ cu lunile trecute sau cu perioada similară a anului anterior, pe fondul creșterii neașteptate a prețului la gaze.

Articol apărut în nr. 439 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Cetățenii comunei Snagov au făcut mii de plângeri către Primăria Snagov, vizând Societatea Comercială Premier Energy SRL, pentru a reclama diferite nemulțumiri în legătură cu activitatea frunizorului de gaze naturale. ­”S-au strâns sute de petiții, depuse direct la primărie, au venit emailuri, sau postări pe pagina de Facebook a instituției”, ­ne-a spus primarul comunei Snagov, Marian Oancea.

Principala problemă sesizată se referă la faptul că factura de gaze emisă în luna ianuarie, pentru consumul înregistrat în luna decembrie 2018, este cu mult mai mare, în principal, pe fondul creșterii neanunțate a prețului la gaze. Oamenii sesizează faptul că au semnat anul trecut, în vară, contracte noi cu furnizorul de gaze, iar acum, în plină iarnă, facturile sunt uriaşe, având în vedere și faptul că în această perioadă a anului se înregistrează vârful de consum. Prețul de facturare a gazelor, conform noilor contracte, ar fi cel liberalizat, care în funcție de tipul de consum, B1, B2 sau B3, variază în jurul sumei de 159 de lei pentru un MWh. O diferență semnificativă față de prețul reglementat care este de 130,09/MWh pentru clienții casnici cu contract de tip B1 până la 23,25 MWh, de 129,76 lei/MWh pentru clienți cu contract tip B2 cu un consum anual între 23,26 MWh şi 116,28 MWh, de 129,45 lei/MWh pentru clienții casnici de tip B3, cu un consum anual între 116,29 MWh şi 1.162,78 MWh și de 129,15 lei/MWh pentru clienții cu contract de tip B4 cu un consum anual între 1.162,78 MWh şi 11.627,78 MWh.

Nemulțumiri privind serviciile prestate

Cetățenii se plâng că operatorul care furnizează gaze naturale în comună, respectiv Societatea Comercială Premier Energy SRL, ar fi majorat tariful ”fără niciun motiv și fără să ne și informeze”, le-a trimis oamenilor o notificare de schimbare a contractelor în sensul trecerii la un nou preț liberalizat, însă aceasta era pe spatele facturii din luna octombrie şi nimeni nu a băgat de seamă. Se poate vedea că prețul liberalizat, semnificativ mai mare decât cel reglementat, la care au reușit să rămână doar foarte puțini consumatori, cei care au fost mai migăloși în citirea și semnarea tuturor hârtiilor sosite de la furnizorul de gaze.

Cetățenii reclamă la Primăria Snagov și alte situații cu care ne confruntă și pentru care se declară nemulțumiți de furnizorul de gaze: ”furnizarea de servicii de proastă calitate pe conducta de gaze fiind goluri de aer, centrala intră în avarie, contorul a înregistrat o cantitate dublă de gaze naturale față de anul trecut”, ”ne-a trecut la o categorie de consum superioară fără să ne încadrăm pe consumul respectiv”, ”consumul înregistrat pe contor este nereal și foarte probabil mărit în mod artificial”, ”putere calorică foarte scăzută necesitând timp mult mai îndelungat în folosință”, ”plățile efectuate nu apar pe site”, ”indexul nu se ia în considerare”.

Primăria Snagov intervine în sprijinul cetățenilor

Având ca suport de discuție sesizările venite din partea cetățenilor, primarul Marian Oancea a considerat că este momentul să se implice în această problemă și a avut două întâlniri cu reprezentanții companiei distribuitorului de gaze de pe raza comunei Snagov, Societatea Comercială Premier Energy SRL.

”Primăria s-a autosesizat în baza nemulțumirilor exprimate de cetățeni pentru că am văzut că se face o nedreptate. Ne-am informat și am văzut că putem rezolva problema. Am solicitat din partea companiei o primă întâlnire la Primăria Snagov, în urmă cu două săptămâni, iar săptmâna trecută ­ne-am întâlnit la  sediul din București. Am avut un dialog eficient, sunt oameni civilizați, nu putem să contestăm lucrul acesta, și ni s-a explicat că la sfârșitul anului trecut s-a trecut la prețul liberalizat, iar piața liberalizată impune prețul facturat. Le-am adus la cunoștință Ordonanța nr. 114 care a intrat în vigoare pe 29 decembrie 2018, cu prețul  reglementat, unde cetățenii comunei se pot întoarce. Operatorul este obligat prin lege să le primească aceste cereri și îi sfătuiesc pe cetățenii din comună să meargă să depună aceste cereri la sediul Soocietății Comerciale Premier Energy din Ghermănești, de lângă primărie, și să treacă la prețul reglementat. Totodată, țin să le aduc la cunoștință cetățenilor din comuna Snagov că, de la 1 aprilie, se va trece la un preț reglementat de țară, prin hotărâre de guvern, pe o perioadă de trei ani de zile. Nu se va umbla la acest preț timp de trei ani. Va fi un preț impus. Clienții casnici care nu fac cererea de facturare la prețul reglementat în vigoare, până la 1 aprilie, în mod obligatoriu, de la 1 aprilie vor avea prețul reglementat”, a explicat edilul. El a precizat că îi sfătuiește pe locuitori să profite de posibilitatea de a opta, fie numai și pentru perioada ce a mai rămas până la 1 aprilie, pentru prețul reglementat, care este mai mic, având în vedere că în această perioadă, adică lunile februarie și martie, consumul de gaze este mai mare, iar facturile pot fi în consecință mai mari. ”De la 1 aprilie, toată lumea va trece la prețul reglementat, dar până atunci, cred că este important că, pentru două luni, oamenii pot scuti cheltuieli suplimentare”, a atras atenția primarul Marian Oancea.

Unde-i lege, nu tocmeală!

Conform unei adrese a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), potrivit prevederilor art 61 pct. 13 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, care a intrat în vigoare la data de 29 decembrie 2018, art. 174 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, a fost completat cu alin. (7) care prevede următoarele: ”clienții casnici care și-au exercitat dreptul de eligibilitate au dreptul să revină la furnizarea reglementată”.

Operatorii trebuie să întreprindă următoarele măsuri: să afișeze, în termen de maximum 2 zile, pe pagina personală a propriului site, la un loc vizibil, un anunț având următorul conținut: ”Cli­en­ții casnici care și-au exercitat dreptul de eligibilitate au dreptul să revină la furnizarea reglementată”. Operatorii trebuie să pună la dispoziția clienților casnici la care furnizarea gazelor naturale se efectuează în regim concurențial, prin intermediul facturii și/sau a documentelor anexate acesteia, informații cu privire la dreptul clienților casnici de a reveni la furnizare reglementată și operatorul economic, titular al licenței de furnizare, care are obligația să desfășoare activitatea de frunizare reglementată la locul lor de consum.

În cazul în care operatorul asigură și furnizarea gazelor naturale în regim reglementat, are obligația de a pune la dispoziție, prin intermediul facturii și/sau a documentelor anexate acesteia, informații cu privire la prețul reglementat aprobat de către ANRE pentru clienții casnici racordați la sistemul de distribuție operat de companie sau de către operatorul economic afiliat. Totodată, la solicitarea clientului casnic care și-a exercitat dreptul de eligibilitate, operatorul economic, titular al licenței pentru activitatea de furnizare de gaze naturale, are obligația să îl informeze cu privire la furnizorul care are obligația să desfășoare activitatea de furnizare reglementată la locul lui de consum.