DESPRE EDUCAȚIE, ATINGEREA POTENȚIALULUI MAXIM DE DEZVOLTARE SAU PARTICIPARE ACTIVĂ LA DEZVOLTAREA SOCIETĂȚII

La sfârșitul lunii  septembrie, cadrele  didactice din  învățământul primar  din județul Ilfov, zonele  II și III, s-au întâlnit  la Casa de Cultură  ”Mihai Eminescu”, din  Bragadiru, în cadrul consfătuirilor județene  periodice, prilej de  revedere pentru unii,  sau de cunoaștere  pentru alții, de clarificări, însă, pentru toți, deopotrivă. 

Prof. Corina Dumitru, in spector școlar pentru învățământul primar la Inspectoratul Școlar Județean Ilfov a vorbit în deschiderea consfătuirilor  despre importanța profesiei de dascăl. După care, timp de mai  multe ore, s-au prezentat exem ple de bune practici adunate în  anul școlar trecut la activitățile  cercurilor pedagogice, care au  avut o tematică ofertantă și in teresantă. Spre exemplu, for marea competențelor che ie în învățământul primar prin tr-un demers didactic crea tiv atât în predarea – învățarea  – evaluarea față în față, cât și  online sau dezvoltarea inteli genței emoționale – premisă a  creșterii performanțelor școlare.
Tot în prima parte a dis cuțiilor a fost prezentată și  dezbătută Legea 198 din 4 iulie 2023, “lege care se vrea a fi  transformatoare pentru copii și,  de ce nu, pentru întreaga socie tate” – a apreciat inspector Corina Dumitru. În Legea 198 se  specifică faptul că învățământul  preuniversitar este priorita te națională, precum și dome niu de interes public! Misiunea  acestei legi este de a asigura  condițiile și cadrul necesar pen tru atingerea potențialului ma xim de dezvoltare al fiecărui be neficiar primar al educației, din  punct de vedere cognitiv, socio emoțional, profesional, civic și  antreprenorial, precum și parti ciparea activă și creativă la dez voltarea societății, având senti mentul apartenenței naționale  și europene.
Valorile cuprinse în Legea  198/2023: colaborarea, diversi tatea, excelența, echitatea, in cluziunea, integritatea, profe sionalismul, respectul, respon sabilitatea au făcut legătura, în  continuarea evenimentului, cu  un moment de maximă încărcă tură – recunoașterea meritelor  unui dascăl ilfovean de excepție  – Stancu Ileana Georgeta, cu  ocazia retragerii din activita tea profesională, după o carieră  lungă și frumoasă. Învățătoarea  a primit, din partea ISJ Ilfov, o Diplomă de onoare, ca semn de  prețuire și recunoștință pentru  cariera strălucită dedicată școlii.
Priorități educaționale, în context internațional 
După pauză, discuțiile au  devenit mult mai “tehnice”, fiind prezentate prioritățile din  domeniul educației în context  internațional. S-au amintit, astfel, câteva  concluzii ale studiilor UNESCO  educația și inovația tehnologică  sunt intrinsec conectate și conduc la o îmbunătățire a calității  sistemelor educaționale și la o  creștere a echității în educație;  utilizarea tehnologiei trebuie  să țină cont de interesul elevilor și trebuie să fie comple mentară cu interacțiunea față  în față, accentuând ideea că  nu este un înlocuitor al acesteia; programele-suport de tipul subvenționării unei mese la școală – sunt cruciale pentru protecția socială a beneficiarilor din familiile cu venituri medii și scăzute și pot condu ce la creșterea veniturilor aces tor familii cu 15%; focalizarea  programelor școlare și a pro gramelor educaționale pe o mai  bună înțelegere și un respect crescut unul față de celălalt,  pe recunoașterea faptului că  împărțim aceeași planetă și că  aparținem aceleiași unice fami lii; lumea noastră este plină de  minuni (orașe istorice, castele,  catedrale, munți magnifici, pă duri tropicale, oceane etc) ca re aparțin patrimoniului cultural mondial și trebuie să fie fă cute cunoscute tuturor elevilor,  însă aceeași importanță trebuie acordată și patrimoniului viu  obiceiuri și tradiții, persoanelor care conservă și transmit obiceiuri, tradiții, meșteșuguri străvechi etc.
Au fost prezentate, de ase menea, și concluziile OECD  (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică)  educația nu mai înseamnă doar a-i învăța pe elevi despre ceva,  ci înseamnă a-i ajuta să-și dezvolte instrumente cu care “să  navigheze” într-o lume din ce  în ce mai complexă, volatilă și  nesigură; succesul de astăzi este mai degrabă despre capaci tatea de a-ți stabili un țel, de  a reflecta și a acționa respon sabil pentru o schimbare rea lă, despre valori, curiozitate,  mobilizarea resurselor cogni tive, sociale și emoționale ca re să ajute la o contribuție ac tivă în societate; educația poate amplifica inegalitățile atunci  când oportunitățile de învățare  nu sunt distribuite în mod echi tabil în societate; combaterea  neinformării și a dezinformă rii, în condițiile în care digitali zarea afectează, cu precădere,  securitatea și intimitatea, sănătatea și starea de bine a elevi lor. Acest lucru conduce la ne voia de “a-i echipa” pe elevi cu  abilități avansate de gândire  critică și judecată etică, precum și cu abilități din zona literației digitale.
La final, au fost transmise  cadrelor didactice prezente la  eveniment și câteva subiecte  de reflecție, generate de analiza sesizărilor înregistrate la Ministerul Educației.