DESPRE EDUCAȚIE, ATINGEREA POTENȚIALULUI MAXIM DE DEZVOLTARE SAU PARTICIPARE ACTIVĂ LA DEZVOLTAREA SOCIETĂȚII
La sfârșitul lunii septembrie, cadrele didactice din învățământul primar din județul Ilfov, zonele II și III, s-au întâlnit la Casa de Cultură ”Mihai Eminescu”, din Bragadiru, în cadrul consfătuirilor județene periodice, prilej de revedere pentru unii, sau de cunoaștere pentru alții, de clarificări, însă, pentru toți, deopotrivă.
Prof. Corina Dumitru, in spector școlar pentru învățământul primar la Inspectoratul Școlar Județean Ilfov a vorbit în deschiderea consfătuirilor despre importanța profesiei de dascăl. După care, timp de mai multe ore, s-au prezentat exem ple de bune practici adunate în anul școlar trecut la activitățile cercurilor pedagogice, care au avut o tematică ofertantă și in teresantă. Spre exemplu, for marea competențelor che ie în învățământul primar prin tr-un demers didactic crea tiv atât în predarea – învățarea – evaluarea față în față, cât și online sau dezvoltarea inteli genței emoționale – premisă a creșterii performanțelor școlare.
Tot în prima parte a dis cuțiilor a fost prezentată și dezbătută Legea 198 din 4 iulie 2023, “lege care se vrea a fi transformatoare pentru copii și, de ce nu, pentru întreaga socie tate” – a apreciat inspector Corina Dumitru. În Legea 198 se specifică faptul că învățământul preuniversitar este priorita te națională, precum și dome niu de interes public! Misiunea acestei legi este de a asigura condițiile și cadrul necesar pen tru atingerea potențialului ma xim de dezvoltare al fiecărui be neficiar primar al educației, din punct de vedere cognitiv, socio emoțional, profesional, civic și antreprenorial, precum și parti ciparea activă și creativă la dez voltarea societății, având senti mentul apartenenței naționale și europene.
Valorile cuprinse în Legea 198/2023: colaborarea, diversi tatea, excelența, echitatea, in cluziunea, integritatea, profe sionalismul, respectul, respon sabilitatea au făcut legătura, în continuarea evenimentului, cu un moment de maximă încărcă tură – recunoașterea meritelor unui dascăl ilfovean de excepție – Stancu Ileana Georgeta, cu ocazia retragerii din activita tea profesională, după o carieră lungă și frumoasă. Învățătoarea a primit, din partea ISJ Ilfov, o Diplomă de onoare, ca semn de prețuire și recunoștință pentru cariera strălucită dedicată școlii.
Priorități educaționale, în context internațional
După pauză, discuțiile au devenit mult mai “tehnice”, fiind prezentate prioritățile din domeniul educației în context internațional. S-au amintit, astfel, câteva concluzii ale studiilor UNESCO educația și inovația tehnologică sunt intrinsec conectate și conduc la o îmbunătățire a calității sistemelor educaționale și la o creștere a echității în educație; utilizarea tehnologiei trebuie să țină cont de interesul elevilor și trebuie să fie comple mentară cu interacțiunea față în față, accentuând ideea că nu este un înlocuitor al acesteia; programele-suport de tipul subvenționării unei mese la școală – sunt cruciale pentru protecția socială a beneficiarilor din familiile cu venituri medii și scăzute și pot condu ce la creșterea veniturilor aces tor familii cu 15%; focalizarea programelor școlare și a pro gramelor educaționale pe o mai bună înțelegere și un respect crescut unul față de celălalt, pe recunoașterea faptului că împărțim aceeași planetă și că aparținem aceleiași unice fami lii; lumea noastră este plină de minuni (orașe istorice, castele, catedrale, munți magnifici, pă duri tropicale, oceane etc) ca re aparțin patrimoniului cultural mondial și trebuie să fie fă cute cunoscute tuturor elevilor, însă aceeași importanță trebuie acordată și patrimoniului viu obiceiuri și tradiții, persoanelor care conservă și transmit obiceiuri, tradiții, meșteșuguri străvechi etc.
Au fost prezentate, de ase menea, și concluziile OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) educația nu mai înseamnă doar a-i învăța pe elevi despre ceva, ci înseamnă a-i ajuta să-și dezvolte instrumente cu care “să navigheze” într-o lume din ce în ce mai complexă, volatilă și nesigură; succesul de astăzi este mai degrabă despre capaci tatea de a-ți stabili un țel, de a reflecta și a acționa respon sabil pentru o schimbare rea lă, despre valori, curiozitate, mobilizarea resurselor cogni tive, sociale și emoționale ca re să ajute la o contribuție ac tivă în societate; educația poate amplifica inegalitățile atunci când oportunitățile de învățare nu sunt distribuite în mod echi tabil în societate; combaterea neinformării și a dezinformă rii, în condițiile în care digitali zarea afectează, cu precădere, securitatea și intimitatea, sănătatea și starea de bine a elevi lor. Acest lucru conduce la ne voia de “a-i echipa” pe elevi cu abilități avansate de gândire critică și judecată etică, precum și cu abilități din zona literației digitale.
La final, au fost transmise cadrelor didactice prezente la eveniment și câteva subiecte de reflecție, generate de analiza sesizărilor înregistrate la Ministerul Educației.