⬤ Trei publicații școlare au obținut rezultate foarte bune la etapa județeană a concursului și s-au calificat pentru următoarea etapă

La sediul Inspectoratului Școlar Județean Ilfov a avut loc vinerea trecută, pe 21 aprilie 2023, etapa judeţeană a Concursului național de reviste școlare și jurnalistică, în competiție fiind înscrise 6 publicații școlare – ”Rediviva”, a Liceului Tehnologic ”Barbu Stirbey”, Buftea, ”Abstract” – a Liceului Tehnologic ”Dumitru Dumitrescu”, Buftea, ”Stele în devenire” – a Școlii Gimnaziale ”Ioan Bădescu”, Popești-Leordeni, ”Otopeanu” și ”Micul Otopeanu” – ambele ale Liceului Teoretic ”Ioan Petruș” din Otopeni și revista ”OGIS”, publicație a Liceului Bilingv ”Olga Gudynn” din Voluntari.

Revistele au fost trimise la sediul ISJ Ilfov, până pe 20 aprilie a.c., în format fizic, respectând cerințele din Regulamentul de organizare și desfășurare a concursului. Acestea au fost supuse analizei membrilor Comisiei de organizare și jurizare a etapei județene a concursului care au evaluat și punctat o serie de elemente de selecție, legate de conținut și tehnoredactare. S-au urmărit adecvarea problematicii la interesele, preocupările și nevoile grupului receptor; oferta conținutului revistei pentru cunoașterea istoricului, tradiției, inițiativelor și acțiunilor care definesc specificul și personalitatea școlii respective; modul atractiv, ingenios, original de tratare a subiectelor; valoarea instructiv-educativă a conținutului; folosirea limbajului adecvat vârstei, dar situat în limitele obligatorii ale clarității, decenței, corectitudinii gramaticale și exigenței stilistice, care atrag pe citititor și-l determină să găsească în revistă nu numai o sursă de amuzament, dar și de informare și formare; estetica și ingeniozitatea prezentării grafice, inventivitatea și originalitatea tehnoredactării; abordarea tradițiilor zonei; mediatizarea personalităților locale, cu implicare na­­țională în istoria și cultura țării; impactul revistei în activitatea copiilor de vârstă școlară; cultivarea parteneriatelorșcolare; dimensiuneaeuropeană și mesajul intercultural al revistelor înscrise în concurs.
Cu peste 100 de puncte acumulate, ­dintr-un total maxim de 110, în etapa națională a Concursului național de reviste școlare și jurnalistică merg publicațiile ”Stele în devenire” (106,6 puncte), ”Rediviva”, cu 103 puncte și ”Micul Otopeanu”, cu 102,4 puncte strânse.
O istorie veche 
Revistele şcolare româneşti, scrise şi redactate de elevii din cursul gimnazial şi liceal, au luat naştere în Transilvania, ca un mijloc de conservare şi cultivare a limbii naţionale şi de alimentare a sentimentului patriotic. ”Aurora” a fost prima revistă şcolară care a apărut la Blaj în 1834, ca publicaţie a Liceului din puternicul centru de cultură românească din Transilvania. La început, revistele au fost manuscrise şi şapirografiate. După 1860 au început să fie tipărite, iar după 1870 au pătruns şi în Principate prin cărturarii ardeleni veniţi de peste munţi. În 1905 au fost organizate de Spiru Haret şi introduse obligatoriu în şcoli. Au cunoscut o dezvoltare excepţională în perioada interbelică, ca apoi – aproape 20 de ani, să fie interzise, fiind înlocuite cu gazetele de perete. Apariţia lor a fost reluată în 1966, în perioada de liberalizare, cunoscând o puternică efervescenţă între anii 1967-1981, când marea lor difuzare (peste 700 de titluri tipărite în capitală şi în judeţele țării) a determinat Ministerul Învăţământului să organizeze Concursul naţional al revistelor şcolare urmat, anual, de tabăra naţională de vară a redacţiilor laureate. După revoluţia din 1989 şi mai ales după 1993, această formă a creaţiei literare şcolare cunoaşte un puternic reviriment, fiind recunoscută ca o experienţă românească unică în lume – cu cei peste 150 de ani de existenţă şi numeroase progrese ale tehnicilor de imprimare.
Polarizarea talentelor în jurul publicațiilor școlare
Concursulnaţional al revistelor şcolare urmărește cunoaşterea şi popularizarea la nivel naţional a revistelor concepute şi conduse de elevi; evaluarea şi verificarea experienţei în domeniul publicisticii şcolare; polarizarea unui număr cât mai mare şi cât mai variat de talente în jurul acestor publicații din școli; formarea la elevi a conştiinţei; cultivarea respectului pentru cuvântul scris, pentru exprimarea corectă şi expresivă în limba română; educarea tinerilor în spiritul respectului pentru adevăr, pentru reflectarea obiectivă a realităţii, prin aplicarea principiilor deontologice ale profesiei de jurnalist; sporirea nivelului de însuşire a tehnicilor clasice şi moderne de redactare, tehnoredactare, documentare, investigare, multiplicare, difuzare a unei publicaţii şcolare. Concursul este organizat anual de Direcţia Generală a Învăţământului Preuniversitar din Ministerul Educaţiei, împreună cu inspectoratele şcolare şi Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România şi se desfăşoară în trei etape: locală/sector; judeţeană/municipală; naţională.