După ce anul trecut, aflată la prima participare la Festivalul – concurs Internațional de book-trailere ”Boovie”, echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Afumați, intitulată sugestiv – ”Scripta manent”, obținea mențiune pentru trailerul realizat după cartea ”Războiul care mi-a salvat viața”, autor Kimberly Brubaker Bradley, de la ediția din acest an, talentații elevi afumățeni s-au întors acasă cu premiul al ­III­-lea.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 714

”În cursa pentru premiile Boovie au intrat 661 de echipe (însemnând 7.151 de participanți), dintre care 540 de echipe au finalizat înscrierea (online, prin aplicația Boovie WebApp) şi au trimis trailerele. Acestea au intrat în mai multe etape de jurizare, iar ultima evaluare s-a desfășurat la Iași, chiar în timpul festivalului. Pentru al doilea an consecutiv, ”Scripta manent”, echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Afumați, s-a calificat la Gala finală a festivalului, aflat acum la cea de-a noua ediție. Tema din acest an a fost ”Cartea despre carte”, iar Gala a avut loc, așa cum am precizat, la Iași, în perioada 23-26 iulie 2024.

”Scripta manent” este formată din zece elevi ai clasei a VIII-a A – Alexandra Nicola, Albert Tănase, Costache Leon, Diana Bănică, Marius-Cosmin Dumitru, Maya Ilie, Patricia Andro, Robert Sandu, Răzvan Dociu și Teodora Diculescu – echipă care a prezentat la această ediție un trailer (la secțiunea Boovie Junior) pentru cartea ”Alteța Sa cititoare”, autor Allan Bennet. Scenariul, regia, jocul actoricesc, filmarea, montajul – le-au aparținut și au ales să-și pregătească cadrele necesare la Conacul Stolnicului Constantin Cantacuzino, din Afumați, la Palatul Parlamentului sau la domiciliile lor”, ne-a declarat prof. Mădălina Sebe, coordonatorul echipei. Trailerul realizat de ”Scripta manent”, în mod evident apreciat de juriu, a redat fidel povestea cărții în care Reginei Angliei, care nu ar fi aflat niciodată de bibliobuzul parcat chiar lângă Palatul Buckingham dacă nu ar fi fost hărmălaia provocată de cei doi căței ai săi. După ce potolește tărăboiul, Alteța se decide să-și prezinte scuzele pentru tot vacarmul iscat și sfârșește prin a împrumuta un roman de Ivy Compton-Burnett. O lectură cam anostă, ce-i drept, dar buna educație îi cere să o ducă la bun sfârșit și – ca să nu pară nepoliticoasă – mai ia încă un roman la citit. A doua alegere, mai fericită, trezește în Regină o adevărată pasiune pentru lectură, iar îndatoririle sale oficiale încep să aibă de suferit, spre disperarea Casei Regale și a Parlamentului. În timp ce Regina devorează carte după carte, de la Hardy la Brookner, Proust și Samuel Beckett, întreg anturajul său conspiră frenetic pentru a pune capăt odiseei literare a Suveranei, însă Maiestatea Sa cochetează cu gândul de a deveni doar ”Alteța Sa cititoare”.

 

Lectură conștientă care este transpusă în imagini

Boovie este cel mai mare concurs de alternativă educațională pentru elevi, un festival de book-trailere realizate pe baza unei cărți citite, un festival care promovează, printre altele, lectura conștientă și exprimarea multimedia, creativitatea, inițiativa, comunicarea, învățarea non-formală.

Scopul concursului constă în reducerea procentului de analfabetism funcțional, prin creșterea interesului pentru lectură conștientă în rândul elevilor de gimnaziu și liceu, manifestat prin realizarea de book-trailere calitative artistic și tehnic. Iar ca obiective specific sunt menționate – dezvoltarea competenţelor de analiză și sinteză, prin identificarea semnificațiilor nodale ale unei cărți și redarea acestora în limbaj filmic; încurajarea flexibilității în gândire, a responsabilității pentru deciziile luate în echipă, dar și a trăirii afective; formarea abilităţilor de negociere în echipă și de persuadare, necesare în realizarea unui produs publicitar; dezvoltarea spiritului de competiție pe criterii valorice; dezvoltarea competențelor tehnice și aplicarea lor în realizarea unui book-trailer; stimularea creativităţii și a exprimării acesteia în limbaje multimodale; lărgirea orizontului cultural prin contactul cu lumi și culturi diferite precum și cu situații de învățare diverse. Au putut să participe elevi din ciclul gimnazial, din ciclu liceal, din unitățile de învățământ de stat și private, din România și din străinătate, precum și elevii înscriși la cluburi de teatru/cinematografie, din palate ale copiilor/case de cultură etc. sau din unități care activează sub codul CAEN 8552, din același ciclu de învățământ, cu condiția să aibă un profesor coordonator.

Concursul a cuprins cinci secțiuni standard și o secțiune (Trailerul de buzunar) în afara concursului: Boovie Kids – pentru elevii de gimnaziu (clasele a V-a și a VI-a). Secțiunea este împărțită în cinci subsecțiuni, câte una pentru fiecare roman înscris în concurs; Boovie Junior – pentru elevi de gimnaziu (clasele a VII-a și a VIII-a/ a IX-a, pentru țările în care clasa a IX-a este aferentă gimnaziului, de ex. Rep. Moldova). Secțiunea este împărțită în cinci subsecțiuni, câte una pentru fiecare roman înscris în concurs; Boovie Rookie – pentru elevi de liceu de clasele a IX-a și a X-a. Secțiunea este împărțită în cinci subsecțiuni, câte una pentru fiecare roman înscris în concurs; Boovie Majors – pentru elevi de liceu de clasele a XI-a și a XII-a. Secțiunea este împărțită în cinci subsecțiuni, câte una pentru fiecare roman înscris în concurs; Boovie+ – secțiune din domenii diferite, non-literare/non-epice sau conexe cu disciplinele studiate la școală, pentru elevi de gimnaziu și de liceu. La această secțiune sunt încrise producțiile sub formă de animație și scenariile proprii; cuprinde o singură carte. ExtRO Boovie este secțiunea destinată elevilor români din diaspora și elevilor străini; aceștia putând alege o carte din concurs, în conformitate cu ciclul de învățământ căruia îi aparțin și Trailerul de buzunar – secțiunea în afara concursului, la care au concurat echipele care nu s-au încadrat în perioada oficială de înscriere sau cele care nu au avut numărul minim de membri specificat în regulamentul de concrus.

În curând, toate trailerele din concurs vor fi urcate de către organizatori pe canalul YouTube al festivalului.

 

Ateliere diverse, cu multe lucruri de învățat

La Iași, elevii prezenți au avut parte de numeroase experiențe inedite – ateliere, vizite, întâlniri memorabile. Pentru a putea participa la ateliere, elevii se înscriau în aplicație. Acestea au avut temetici interesante și au fost foarte apreciate de copii – ”De ce citim și cui citim”, Mălina Turtureanu, fost participant & elev-jurat la cea de-a 6-a ediție a festivalului, ”Perspective cinematografice – arta vizuală în film”, Andrei Botnaru, creator în arte vizuale, specializat în cinema, video art, tehnologii interactive și aspecte performative teatrale, absolvent al Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, ”Idoli – portret robot”, Irina Păcurariu, realizatoare și producătoare TV, ”Bucuria sălii de clasă (atelier pentru profesori), Ovidiu Bădescu, ”Atelier de poezie”, Andrada Strugaru, etc.

Au mai fost un tur ghidat al Colegiului Național Iași, dar și alte ateliere, precum ”Creația tehnică vs creație artistică și cum se schimbă arta sub influența tehnicii”, cu Niculai Eugen Seghedin, ”Cum se implicăm în comunitatea noastră?”, cu Ștefan Popa, ”De la catedră, pe ecran” (atelier pentru profesori), cu Anamaria Ghiban și Maria-Cristina Mocanu, ”De la idee la filmare. Regizorul în etapa de pregătire a filmului”, cu Iulia Rugină, ”De la vis la realitate” – ­Movla – un proiect care a luat naștere după a 7-a ediție a festivalului, din dorința de a promova cinematografia în rândul tinerilor, inițiativă a liceenilor de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București, ”Cum ne acomodăm cu poezia contemporană”, cu Nicoleta și Emil Munteanu, ”Hai la teatru”, cu Diana Oana Sabău-Lupașc, ”Șef vs lider”, cu Ovidiu Bădescu, ”Inimi deschise (atelier pentru părinți), în organizarea Pepco și Asociația Noi Orizonturi sau ”Spune ce gândești” – Workshop de comunicare asertivă (tot un atelier pentru profesori), cu Ciprian Ouatu și ”Întâlnire”, cu Olimpia Melinte.

La finalul unor zile ­extraordinare, evchipa ”Scripta manent” a mulțumit tuturor celor care a sprijinit-o în realizarea trailerului și tuturor celor care au făcut posibilă prezența elevilor afumățeni la acest eveniment, în formulă completă, directorului Școlii Afumați – Pena Izabella și Consiliului Local – pentru susținerea cazării și primarului Gabriel Dumănică, cel care sprijină toate inițiativele școlii, cadrele didactice și pe elevii care fac cinste localității.