București – Ilfov

Termenul de valabilitate a licenţelor de traseu și a programului pentru serviciile regulate de transport de persoane între municipiul București și localităţile judeţului Ilfov, care expira la sfârșitul acestei luni, a fost, din nou, prelungit de către Executiv, prin Ordonanţa de urgenţă adoptată în ședința de Guvern din 18 iunie a.c.

În primăvara anului trecut, termenul de valabilitate a licenţelor a fost extins de Executiv, tot prin ordonanţă de urgenţă, până la 31 decembrie 2013. Ulterior, prin lege a Parlamentului, acest termen a fost din nou extins, până la 30 iunie 2014.

Așadar, la finele acestei luni, licențele de transport persoane între Capitală și localitățile ilfovene, acordate de către Autoritatea Metropolitană de Transport București (AMTB) – expirau, iar licitațiile de atribuire ale acestora, organizate de AMTB – au fost suspendate.

Pentru că implicațiile licitațiilor pregătite de Autoritatea Metropolitană (structură aflată în subordinea Ministerului Transporturilor), așa cum se doreau ele a fi organizate, au fost considerate de către specialiștii în transporturi metropolitane drept ”negative asupra dezvoltării economice a spațiului metropolitan bucureștean și asupra bunăstării locuitorilor acestui spațiu”. Spre exemplu, recent, în cadrul Grupului de Mobilitate, constituit la nivelul Primăriei Capitalei, Ștefan Roșeanu, director general Club Metropolitan – Asociația pentru Mobilitate Metropolitană aprecia, în contextul suspendării, la nivelul AMTB, a atribuirii licențelor pentru traseele cuprinse în programul de transport public de persoane cu autobuzele, prin servicii regulate, între unităţile administrativ-teritoriale în zona metropolitană București că, ”răul cel mai mic pentru bucureșteni și ilfoveni ar fi prelungirea valabilității acestora, așa cum s-a mai făcut, prin ordonanță de urgență”. AMM sesizase în repetate rânduri că ”în ciuda intențiilor bune care marchează derularea acestei licitații (solicitarea unor vehicule cu grad mai redus de poluare, monitorizare prin satelit, monitorizare video, instalații de aer condiționat și încălzire etc.) o serie de aspecte ce țin mai mult de planificare și mai puțin de sectorul tehnic au fost ignorante”. S-a făcut, astfel, referire, la faptul că documentația AMTB încalcă Regulamentul UE 1370/2007, la faptul că AMTB nu este autorizată de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunale de Utilități Publică, la faptul că Regulamentul AMTB încalcă prevederile Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, sau la faptul că Programul de transport propus nu se bazează pe niciun studiu de trafic și pe nicio strategie de mobilitate în zona metropolitană București. Mai mult, AMM a semnalat absența unei consultări oficiale a autorităților publice locale, a asociațiilor profesionale și a reprezentanților călătorilor sau faptul că, deși AMTB solicită autobuze urbane cu capacitate de transport de 30 și 50 locuri, nu specifică care sunt fluxurile de călători. De asemenea, în opinia AMM, ”tarifele percepute pot deschide calea către oferte de dumping și către scăderea nivelului de siguranță și confort”, AMTB fiind acuzată, în continuare, de o suprataxare a călătorilor prin lipsa unui sistem de integrare tarifară.

Nerespectarea Regulamentului CE 1370/2007 poate aduce României infringement pe transporturi!

Ion Dedu, directorul executiv al Direcției Transporturi, Drumuri și Sistematizarea Circulației  din cadrul Primăriei Capitalei, și coordonator al Grupului de mobilitate a acordat un interviu Jurnalului de Ilfov, vorbind tocmai despre viitorul transportului public de persoane în București și zona sa regională de influență, reorganizarea AMTB (prin înființarea unei Autorități Metropolitane de Transport conform standardelor europene, în grija autorităților locale), dar și despre încheierea Contractelor de Servicii Publice conform Regulamentului UE 1370/2007, între autoritatea competentă și operatorii de transport public.

”În conformitate cu toate reglementările în vigoare, în momentul de față, AMTB poate funcționa numai în subordinea unei administratii publice locale sau a unei asociații (de tip ADI) a unei administrații publice locale, realizată potrivit legii 215/2001 privind administrația publică locală. De ce? Pentru că, în momentul de față, pentru evitarea procedurii de infringement pe transporturi (si există în acest sens un dosar deschis de către Comisia Europeană), din ce în ce mai mult se pune problema aplicării Regulamentului CE 1370/2007- care prevede contractarea serviciilor de transport public, cu operatori publici sau privați de către o autoritate competentă (…) aceasta urmând să fie cea stabilită conform legii. Regulamentul are termen de implementare până în 2019 și tot el face referire la faptul că, în afară de serviciile de transport atribuite în concesiune unor operatori, toate celelalte servicii se realizează pe bază de contracte de servicii publice. Asta înseamnă că procedura de atribuire trebuie să fie în conformitate cu Regulamentele CE 17 și 18/2004 – documente pe baza cărora s-a făcut OG 34/2006 privind achizițiile publice. Lucrurile sunt clare, iar legea este una pentru toți”, a subliniat Dedu.

Referindu-se tot la nerespectarea prevederilor Reg. CE 1370/2007, directorul Direcției Transporturi din Primăria Capitalei a afirmat că, cele mai multe reclamații vin din zona București – Ilfov, pentru că aici sunt mulți operatori de transport. ”Însă, există zone în țară unde locurile au fost lămurite – Cluj, Alba Iulia sau Oradea, unde există sisteme asociative de realizare a transportului public bazate pe Reg. 1370. Mai mult decât atât – la Alba Iulia, unde s-a realizat un sistem de transport public metropolitan foarte eficient si foarte atractiv pentru cetățeni, chiar dacă au existat contestații ale unor operatori, aceștia au pierdut și există hotărâri judecătorești care spun că regulamentul European primează legislației naționale, în baza Tratatului de aderare. În plus, conducerea autorității de transport din Alba Iulia a fost premiată de Comisia Europeană pentru implementarea cu succes a 1370”, a explicat Dedu.

Despre perioada valabilității noii prelungiri a licențelor de transport, Ion Dedu n-a declarat că, din cunoștințele domniei sale, s-a discutat despre un an de zile, 6 luni fiind insuficiente pentru reorganizarea AMTB.

Tarife mărite

JdI: ”Există un zvon că tariful RATB pentru transport în Ilfov va crește de la circa 6 lei/km la 10 lei/km. Este adevărat?”

Ion Dedu: ”În București, tariful RATB este de 10 lei și ceva pe km, în Ilfov, pentru că autobuzul merge mai puțin și sunt mai puține stații – este circa 6 lei și ceva. Și la noi există o solicitare din partea RATB de a evolua un pic pe linia tarifului. Acum, prețul pe km nu este așa o ghionoiae, pentru că, dacă luați un autobuz de la Buftea, spre exemplu, spre Bucuresti, 6 lei/km înseamnă în acest caz 60 de lei, iar dacă ai 60 de călători în autobuz înseamnă 1 leu de călător. Iar autobuzul are capacitate de 100 și ceva de locuri. Gândiți-vă că dacă autobuzul ăla vine doar cu oameni pe scaune, care plătesc călătoria, cursa este plătită”.