Proiectul Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020 are unele prevederi extrem de interesante. De exemplu, va fi permis şoferilor să conducă vehicule chiar şi dacă nu posedă permis, însă doar pe anumite drumuri, la ore speciale şi numai cu însoţitor. O altă prevedere se referă la cei care dețin mai multe autoturisme, aceștia fiind obligați pe viitor să plătească taxe mult mai mari. Același proiect prevede introducerea obligativității permisului de conducere pentru mopede, reducerea duratei de valabilitate a permisului auto de la anumite vârste, interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepţia drumurilor comunale, şi impunerea finalizarea învăţământului minim obligatoriu pentru cei care vor să obţină permisul de conducere. În paralel, va fi introdus şi “permisul provizoriu de conducere”, premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer. Totodată, va fi introdus un așa-numit “tichet de contravenţie”, anexat permisului de conducere şi care va evidenţia amenzile plătite. Lipsa acestui tichet va însemna că şoferul nu a achitat amenzile şi va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata sumei respective. Pentru “creşterea gradului de intransigenţă” a legii în cazul vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decât cea legală, vor fi majorate gradual, în funcţie de cuantumul vitezei, atât durata de suspendare a permisului, cât şi cuantumul amenzii, iar şoferii care vor să beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, pentru cursuri de conducere defensivă/preventivă sau pentru efectuarea în spitale a unui “stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”. Conform datelor statistice, pentru o treime dintre accidentele grave, vinovaţi sunt şoferii tineri, cu vârste cuprinse între 18-25 ani, în principal din cauza vitezei. Un sfert dintre toţi conducătorii auto au fost de altfel amendaţi cel puţin o dată în ultimii trei ani pentru depăşirea limitei de viteză. Amenzile aplicate conform regimului circulaţiei sunt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de încasare de doar 40% faţă de peste 90% în alte state UE.