În perioada 14-16 mai a.c. a avut loc, în România, vizita reprezentanților Comitetului Chimicale și Biotehnologie al OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, formată din state dezvoltate cu statut de membre, la care România aspiră să adere, fiind evaluată în prezent în cadrul a 26 de comitete sectoriale), ocazie pentru organizarea unor sesiuni de discuții cu instituțiile și autoritățile naționale responsabile în domeniile relevante și evaluări pe teren a implementării SEVESO (legislație care vizează prevenirea și controlul accidentelor majore în industria chimică), precum și o reuniune cu stakeholderii relevanți (mediul academic, operatori economici și organizații non-guvernamentale)

Articol apărut în Jurnalul de ilfov, ediția print nr. 703

Secretarul de stat în Ministerul Mediului, Ionuț Sorin Banciu, care a prezidat întâlnirea de debut a acestor activități, punând accent pe punctele tari și provocările cu care ne confruntãm, la nivel național pentru alinierea completă la standardele OCDE, a declarat că ”aderarea la OCDE reprezintă pentru România un obiectiv major al politicii externe și vă asigur că, atât la nivel politic, cât și la nivel tehnic, suntem angajaţi să gestionăm cu prioritate toate activităţile implicate în procesul de aderare. Pregătirea acestui proces complex reprezintă o adevărată provocare în încercarea de a integra instrumentele și politicile OCDE. Îmi exprim convingerea că, după aceste trei zile, veți avea o perspectivă completă asupra desfășurării activităților în domeniul managementului substanțelor chimice la nivel național, un domeniu aflat în responsabilitate comună cu alte instituții”, a precizat demnitarul român.

Discuțiile ­specifice pe baza instrumentelor ­OCDE aferente Comitetului Chimicale și Biotehnologie au vizat managementul și evaluarea riscului (inclusiv aspecte legate de IATA – Integrated Approaches to Testing and Assessment și NAM – New Approach Methods); nanomateriale (evaluarea și testarea siguranței materialelor nanostructurate fabricate); drepturi de proprietate și confidențialitate (protecția drepturilor de proprietate ale datelor necofidențiale); prevenirea, pregătirea și răspunsul la accidente chimice; principiul poluatorul plătește și remedierea; pesticide; PRTR – Registrul Poluanților Emiși și Transferați; protecția mediului prin controlul bifenililor policlorurați sau reducerea riscului asociat cu plumbul.

În prezența autori­tă­ților locale și a repre­zentanților teritoriali de la Garda Națională de Mediu, Apele Române, Inspectoratul pentru Situații de Urgență și Agenția Națională pentru Protecția Mediului, delegația OCDE a efectuat vizite la două amplasamente SEVESO din județul Ilfov: în Jilava – OMV Petrom și la Buftea, la Bostik România.

Intervenție rapidă și coordonare

În județul Ilfov există 9 instalații SEVESO III – 4 amplasamente cu nivel superior și 5 amplasamente cu nivel inferior. Bostik România SRL este un amplasament de nivel superior, siutat pe raza UAT Buftea, operatorul produce spumă poliuretanică, depozitează materii prime și produse finite fabricate pe amplasament sau importate și utilizează în procesul de producție gaze propulsoare și alte substanțe chimice periculoase pentru mediu și oameni, în cantități relevante.

În cazul producerii unei situații de urgență pe amplasamentul SC Bostik România, se activează structurile locale: celula de urgență a operatorului economic; Centrul Operativ cu Activitate Temporară – COAT; Comitetul Local pentru Situații de Urgență – CLSU (din care fac parte Gheorghe Pistol, primarul orașului, în calitate de președinte, viceprimarul Alexandru Vaida, secretarul general al UAT Buftea, directorul executiv al Poliției Locale, reprezentanți ai principalelor instituții și agenți economici care, prin specificul activității constituie sprijin în gestionarea situațiilor de urgență. De asemenea, la nivelulul orașului este constituit Detașamentul de Pompieri Buftea al Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Dealul Spirii” București-Ilfov, care este alarmat de Centrul Operațional.

Cum se acționează în timpul producerii unui posibil accident chimic, la Buftea? Se dă semnalul sonor ”Alarmă la dezas­tre” – 5 sunete de sirenă cu durata de 16 secunde și pauză de 10 secunde între ele), iar după producerea accidentului se evaluează situația și se stabilesc măsuri și acțiuni, eventualul plan de evacuare. Se avertizează populația din zona de impact cu privire la modul de comportare și măsurile pe care trebuie să le adopte pe timpul gestionării evenimentului de către ISUBIf, SABIf, IJJ Ilfov, IPJ Ilfov, Poliție Locală etc. Alarmarea populația se face prin acționarea sirenelor, precum și prin folosisera sistemelor de amplificare montate de mașinile forțelor de intervenție, prin portavoci, Ro-alert, radio și tv locale, internet. Vor fi mesaje cu recomandări de a nu părăsi imobilele, de adăpostire în interiorul clădirilor, evitând subsolul și demisolul, închiderea și etanșeizarea cu materiale izolante a ușilor și ferestrelor, îndepărtarea de acestea, oprirea instalațiilor de aer condiționat, neconsumarea apei din rețeaua publică etc. Dacă este cazul, cu acordul prefectului, se dispune stare de alertă pe teritoriul orașului. Și, de asemenea, în caz de necesitate, se asigură mijloacele necesare pentru evacuarea populației afectate. Se asigură spații de cazare, iar la terminarea intervenției și eliminarea factorilor de risc, se introduce semnalul ”Încetarea alarmei” (un semnal sonor cu durata de 2 minute).

Scenariu cu victime, sirene, CBRN, evacuarea populației

Doi operatori care se ocupau cu mentenanța unor rezervoare cu butan îngropate, o fisură în conducta de alimentare, emisie de gaze toxice, o explozie și mult vânt. În apropierea amplasamentului se află un imobil de locuințe colective. Cam acesta a fost, în mare, scenariul de la care s-a plecat pentru realizarea simulării intervenției. Se anunță prin 112 producerea accidentului și se pune în aplicare schema de înștiințare-alarmare proprie din planul de urgență internă al operatorului. Pe amplasament este constituit un serviciu privat pentru situații de urgență, alarmat, așadar, de îndată, pentru asigurarea primei intervenții. În același timp, DSU anunță celelalte autorități care au atribuții în situații de urgență, după ce află locul producerii accidentului, tipul substanței periculoase implicate, cantitatea eliberată estimată, informații despre direcția și viteza vântului și numărul estimat de persoane rănite. Se intervine în primă fază de către serviciul privat, cu personal echipat în costume aluminizante. O victimă este identificată în apropierea rezervorului, afectată de explozie. Este scoasă din zona contaminată și este transportată spre ieșirea din amplasament, în vederea predării echipajelor medicale. Se acționează cu o perdea de apă pentru evitarea propagării norului toxic, apar în perimetru forțele profesioniste de intervenție în astfel de situații, inclusiv echipaj CBRN (agenți Chimici, Biologici, Radiologigi, Nucleari). Acesta efectuează o primă cercetare chimică, se măsoară concentrațiile toxice din aer și se stabilește zona contaminată și perimetrul letal. Se intervine, în continuare, cu pompieri, se activează celula de intervenție proprie a operatorului și se pune în aplicare planul de urgență internă al acestuia, dar și CLSU și se trece la planul de urgență externă, în care populația este alarmată și primește recomandări specifice. Se iau primele probele de aer din zona imobilului cu locuințe. Se decide evacuarea populației pe raza de 1 km. Se comunică existența unei a doua victime în zona producerii exploziei și se constituie o echipă de căutare. Echipajul CBRN poartă echipament antichimic, măști cu cartuș filtrant contra gazelor emanate de substanța implicată în accident și utilizează aparatură de măsurare a toxicității aerului. Un demers extrem de important pentru stabilirea zonelor de intoxicare și letale și identificarea zonei de protecție de unde se poate acționa în siguranță. Dacă direcția vântului se schimbă, echipele de intervenție se reamplasează, în funcție de acest lucru.

În scenariul ales, concentrația toxică din aer a fost diminuată, iar zona de intervenția a fost redusă. Se pregătesc experții Gărzii Naționale de Mediu și se acționează în continuare cu perdele de apă. Între timp, a fost identificată și cea de-a doua victimă, salvatorii fiind ajutați de un robot de căutare, manevrat în siguranță, de la distanță de sursa de pericol.

Managementul riscului

Alexandru Vaida, viceprimarul orașului Buftea, a apreciat că ”integrarea României în structura OCDE este o prioritate și, pentru aceasta trebuie să îndeplinim condițiile de a putea manageria un eventual accident chimic de tip ­SEVESO superior”, declarându-se mulțumit de modul de intervenție observat în derularea scenariului selectat pentru demonstrație.

”Avem telefonul de permanență concectat cu toate instituțiile. Ne deplasăm, așteptăm intervenția ISU, iar după stingerea incendiului posibil, intrăm pe amplasament și ­luăm primele notițe. Acum, depinde, pot fi accidente unde durează ore întregi până putem intra. Verificăm documentele pe protecția mediului pe activitatea respectivă, în acest caz și cele pe ­SEVESO – pentru că sunt diverse incidențe ale legii, după care, în funcție de ce strângem, aflăm dacă s-a contaminat, cu ce, de la laboratoare specializate, impunem măsuri specifice operatorului, cu termene. Acesta are obligativitatea ca în baza măsurilor impuse de noi să se conformeze. După finalizarea termenului, revenim și verificăm dacă măsurile impuse au fost rezolvate în totalitate și la termen. Dacă nu, se aplică sancțiuni în conformitate cu legislația în vigoare”, au explicat, la rândul lor, reprezentanții Gărzii Naționale de Mediu.

OCDE și SEVESO

Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare este o organizație multilaterală care reunește astăzi 30 țări cu economie de piață din întreaga lume. Având sediul în Paris, Franța, OCDE a luat ființă în 1961 si este succesoarea Organizației pentru Cooperare Economică Europeană (OCEE), creată cu scopul de a implementa Planul Marshall pentru reconstrucția Europei după cel de-al Doilea Război Mondial. OCDE poate fi considerat cel mai aprig si eficient promotor al economiilor de piață deschise, competitive și inovative în rândul organizațiilor internaționale.

Legea SEVESO reglementează măsuri pentru prevenirea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, precum și pentru limitarea consecinţelor acestora asupra sănătăţii umane și asupra mediului, pentru asigurarea unui nivel ridicat de protecţie pe întreg teritoriul naţional, într-o manieră consecventă și eficace.