După cum se pare, nu numai transportul rutier din Ilfov beneficiază de sprijinul bugetului naţional, ci şi cel feroviar. În ultima perioadă, compania naţională CFR SA, responsabilă cu gestionarea infrastructurii feroviare a investit peste un milion de lei (mai exact 1.056.203,8 lei) în repararea centurii feroviare a Bucureştilor şi în întreţi-nerea şi igienizarea haltelor de pe parcurs (linii, peroane, clădiri).
Lucrările au fost executate pe traseul Bucureşti Nord – Bucureşti Vest – Berceni – Pantelimon – Bucureşti Băneasa – Bucureşti Nord. „Au fost executate lucrări de reparaţii a infrastructurii feroviare în vederea ridicării restricţiilor de viteză şi lucrări de reparaţii şi igienizare în staţiile de cale ferată”, se arată în răspunsul oficial al CFR SA la solicitarea Ziarului de Investigaţii.
La linie, s-au înlocuit şi completat traverse şi componente feroviare, a fost completată piatra spartă din terasament, au mai fost tăiaţi boscheţii de lângă şină şi s-au fă-cut lucrări de reparaţii la trecerile la nivel. De asemenea, au fost făcute lucrări de reparaţii şi igienizare în 11 staţii: Bucureşti Vest, Vârteju, Bucureşti Progresu, Jilava, Berceni, Popeşti Leordeni, Bucureşti Sud (Gr. Tehnică), Pantelimon, Voluntari, Otopeni, Mogoşoaia. Au fost amenajate peroane, montate copertine şi toalete ecologice, s-au făcut lucrări de reparaţii în interiorul şi exteriorul clădirilor şi chiar de anvelopare.
Cum și cine dă banii?
Totul, pentru a putea introduce trenuri de călători, la intervale regulate, pe centura feroviară a Bucureştilor, fapt ce va permite o mai bună mobilitate a locuitorilor judeţului Ilfov. Şi de această dată însă se pune problema cine va da banii.
„CFR Călători analizează împreună cu gestionara infrastructurii CFR SA identificarea celor mai bune soluţii pentru punerea în practică a proiectului privind: durata de par-curs, respectiv viteza de circulaţie a trenurilor, punctele de oprire, numărul de trenuri, orarele, capacităţile tehnice şi umane necesare pentru punerea în practică şi apoi pentru funcţionarea acestui transport. (…) Obiectivele finale vizate pentru acest proiect sunt analizate în contextul identificării veniturilor care să acopere costurile pen-tru punerea în practică şi apoi pentru funcţionarea acestuia”, precizează, conducerea CFR Călători.
Şi începerea funcţionării efective a Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), prin care să se introducă biletul unic în Bucureşti şi Ilfov, valabil la RATB, CFR Călători şi operatorii privaţi, bate pasul pe loc, spun reprezentanții acestor instituții, tot din cauza lipsei de disponibilitate a CJ Ilfov de a contribui financiar. Cu alte cuvinte, funcţionarea AMTB depinde acum de poziţia pe care o va adopta actualul şef al CJ Ilfov, Marian Petrache.
Ilfovul în oglindă
Ilfovul este unul dintre cele mai bogate judeţe ale României, după cum reiese din datele oficiale ale Comisiei Naţionale de Prognoză. Anul trecut, Ilfovul a avut un PIB de 15,57 miliarde de lei, situându-se pe locul 9 la nivel naţional. PIB-ul Ilfovului este peste cel al Sibiului, de exemplu, şi de trei ori cât cel al Covasnei. Dacă luăm însă în calcul şi populaţia, rezultă că ilfovenii sunt pe locul 2 la PIB pe cap de locuitor, cu o valoare de 11.253 de euro, după Bucureşti, cu 15.265 de euro.