Numărul de cumpărători online în România a crescut de peste opt ori, în ultimii zece ani

România a înregistrat, în ultimii zece ani, cu 733% mai mulţi cumpărători online, de şapte ori peste cifrele din Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria, relevă datele unui studiu publicat, recent, de o companie globală de consultanţă în management, prezentă şi pe plan local din 2005.

Conform datelor centralizate de Horvath, în cursul anului 2020, vânzările prin e-commerce din România au înregistrat o creştere de 71%, comparativ cu anul precedent, ca urmare a pandemiei, însă în 2021 majorarea a fost de doar 29%, scrie Agerpres.ro.

„Această rată de creştere nu a putut fi susţinută şi în 2021, parţial din cauza costurilor ridicate de acces în marketplace-urile de tip e-commerce. Discrepanţa dintre cumpărătorii prin e-commerce din mediul urban şi cel rural este cea mai mare din Uniunea Europeană şi în continuă creştere în ultimii 10 ani. Relaxarea restricţiilor şi posibilitatea de a cumpăra în persoană au jucat un rol important în această diminuare a ratei de creştere, precum a avut-o şi faptul că în marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt văzute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vânzările restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezintă un cost foarte mare pentru patroni). IMM-urile româneşti au avut de asemenea foarte mult de câştigat de pe urma vânzărilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare în 2021 faţă de anul precedent în ţările analizate – Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria”, notează realizatorii studiului.

În ceea ce priveşte creşterea numărului de cumpărători, există o evoluţie mult mai accelerată în România, în comparaţie cu media din ţările analizate.

Astfel, în intervalul 2010 – 2021, România a înregistrat o creştere de 733% a cumpărăturilor online, iar sectorul e-commerce românesc este în mare măsură concentrat în mediul urban.

Raportul Horvath evidenţiază faptul că discrepanţa dintre urban şi rural este foarte mare (cu 23% mai puţini cumpărători prin e-commerce în mediul rural faţă de cel urban).