Intrare Liceu Tehnologic Cezar Nicolau

◉ De ce să alegi ”Cezar Nicolau” din Brănești?

◉ Unic proiect de ”înverzire urbană”

De ce să faci parte din familia Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”,
din Brănești?

Pe 27 martie a.c., 14 elevi ai Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, Brănești au plecat în cea de-a treia mobilitate din acest an, în Barcelos, Portugalia, pentru trei săptămâni. În anul școlar 2021-2022, unitatea școlară realizează 63 de mobilități pentru elevi (a câte 3 săptămâni) și 10 mobilități pentru profesori VET (formare profesională inițială, mobilități de câte 5 zile), prin intermediul programului de finanțare al UE în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului Erasmus+ 2021-2027, pentru care unitatea școlară a fost acreditată în anul 2020.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 593, ediția print

De ce să faci parte din familia Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, din Brănești? Ofertă educaţională de excepţie şi expertiză europeană pentru piaţa muncii
De ce să faci parte din familia Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”,
din Brănești?
Ofertă educaţională de excepţie şi expertiză europeană pentru piaţa muncii

”Avem în derulare proiectul 2021-1-RO01-KA121-VET-000007916, cu beneficiar Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”. Un grant de finanțare de 221.620 euro. Grupurile pentru mobilități sunt formate din 14 elevi de la calificarea ”Tehnician veterinar”, ciclul inferior al liceului, clasa a X-a (stagiu de practică în Paphos, Cipru), 7 elevi de la domeniul ”Agricultură”, școala profesională, clasa a X-a (stagiu de practică în Granada, Spania), 14 elevi de la domeniul ”Mecanică”, școala profesională, clasa a X-a (stagiu de practică în Barcelos, Portugalia), 14 elevi de la domeniul ”Economic”, ciclul inferior al liceului, clasa a X-a (stagiu în Madeira, Portugalia), 14 elevi de la calificarea profesională ”Ospătar (chelner), vânzător în unităţi de alimentaţie/ Bucătar”, școala profesională, clasa a X-a (cu stagiu de practică în Vercelli, Italia) și 10 profesori VET.
Obiectivele proiectului sunt legate de dezvoltarea competențelor tehnice generale și specializate ale elevilor participanți într-un mediu competitiv, astfel încât aceștia să atingă standardele din SPP și să cunoască tendințele pieței muncii; acumularea de competențe cheie și transversale în contextul practicării profesiei, astfel încât la finalul studiilor – 80% dintre participanți să se poată integra ușor pe piața muncii; îmbunătățirea accesului la învățare pentru elevii din grupuri dezavantajate, prin participarea la mobilități a cel puțin 60% dintre elevi care aparțin grupurilor vulnerabile și lipsite de oportunități și creșterea calității practicilor de formare profesională prin participarea profesorilor VET la acțiuni de formare în parteneriat transnațional în scopul corelarii ofertei de formare cu piața muncii.
Până în acest moment au fost derulate două mobilități, iar acum este în derulare mobilitatea din Spania. Urmează, în perioada 12 – 19 martie și 27 martie – 17 aprilie – Portugalia. Între 2 mai și 21 mai, 14 elevi și 2 profesori însoțitori se vor deplasa în Italia, iar ultima mobilitate din acest an școlar, pentru acest proiect, este stabilită pentru perioada 4-9 iulie 2022, tot în Portugalia. Ce înseamnă, de fapt aceste mobilități? Înseamnă practică de specialitate, la agenți economici din țara respectivă. Spre exemplu, cei de la calificarea ”Tehnician veterinar” au făcut practică în cabinete veterinare și adăposturi de animale, din Cipru, ”agricultorii” din mobilitatea din Spania – au făcut practică într-o fermă ecologică, ”veterinarii” care au făcut practică în Granada s-au pregătit la un centru de echitație, având grijă de ponei, iar cei din actuala mobilitate, domeniul ”Mecanic auto”, fac practica de specialitate într-un service foarte mare din Barcelos, Portugalia. Pe lângă activitățile de specialitate, elevii participă la activități culturale, vizitează alte orașe mari din jurul orașului unde sunt cazați în timpul mobilității și, evident, descoperă pas cu pas, orașele în care se pregătesc timp de 3 săptămâni”, ne-a declarat directorul unității școlare, Marilena Culea.

De ce să alegi ”Cezar Nicolau” din Brănești?

Nimic surprinzător, dacă urmărim lista proiectelor europene accesate, câștigate și derulate de Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești și zecile de mobilități care au avut sau urmează să aibă loc. Așadar, un element extrem de important adăugat ofertei educațională diversificate, în acord cu cerințele actuale ale pieței muncii.
Astfel, viitorii absol­venți ai clasei a VIII-a au la dispoziție pentru anul școlar 2022-2023, cursurile de zi ale Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, 3 clase a IX-a a câte 24 de locuri la profil ”Servicii”, calificarea profesională ”Tehnician în activități economice”, profil ”Resurse naturale și protecția mediului”, calificarea profesională ”Tehnician în agroturism” și, tot la profilul ”Resurse naturale și protecția mediului”, calificarea profesională ”Tehnician veterinar”.
La școala profesională, domeniul ”Agricultură”, se organizează o clasă cu 24 de elevi – 12 locuri pentru clificarea profesională ”Lucrător în agroturism” și 12 locuri pentru clificarea profesională ”Mecanic auto”. O altă clasă de 24 de locuri este destinată domeniului ”Mecanic”, calificarea profesională ”Mecanic auto”, cea de-a treia clasă de ”profesional” este alocată domeniului ”Turism și alimentație” – 12 locuri pentru calificarea ”Bucătar” și 12 locuri pentru calificarea ”Ospătar”, iar la cea de-a patra clasă a IX-a, în anul școlar 2022-2023, la școala profesională de la ”Cezar Nicolau”, Brănești se studiază în sistem dual, domeniul ”Turism și alimentație”, calificarea profesională ”Cofetar-patiser”.
În cazul școlii profesionale, cursuri de zi, trebuie punctate o serie de avantaje, precum: practica la agenţi economici de renume (Nissan – mecanicii auto; SC Veldoni, Casa Pusnicu, Laguna – ospătarii), bursa profesională în valoare de 200 lei/lună, timp de trei ani, bursa ”Bani de liceu”, de 250 lei, cazare gratuită – pentru elevii de la învăţământul profesional şi tehnic, angajarea celor mai buni absolvenţi, burse suplimentare oferite de agenții economici, practică școlară asigurată elevilor pe parcursul celor 3 ani de studiu și, cum arătam la începutul materialului, practică europeană în țări precum Portugalia, Spania, Italia, Cipru, Regatul Unit, sau Polonia.
Pentru liceu, frec­vență redusă, profil ”Real”, vorbim pentru anul școlar următor de o clasă a IX-a cu 28 de locuri, calificarea profesională fiind în domeniul ”Științe ale naturii”.
Potențialii cursanți trebuie să mai știe că, în cazul Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”, Brănești vorbim despre ”Școală Europeană, ”Școală ambasador a Parlamentului European în România”, singura ”Eco-Școală” din județul Ilfov și singurul liceu tehnologic din Ilfov selectat pe lista celor 58 de licee beneficiare ale Legii 57/2019 pentru completarea Legii Educației Naționale 1/2011, conform Ordinului 4215/296/2019 pentru aprobarea listei liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol. Aici, școala de șoferi este gratuită, Liceul ”Cezar Nicolau” fiind autorizat să organizeze activitatea de pregătire a elevilor în vederea obținerii permisului de conducere a autovehiculelor pentru categoriile/subcategoriile B. Clădirea şcolii are 24 săli de clasă, din care 20 de cabinete şi laboratoare de specialitate. Internatul şcolii are 16 dormitoare, sală de studiu, cameră de oaspeţi şi cabinet stomatologic. Există, de asemenea, cantină utilată și dotată la cele mai înalte standarde, ateliere didactice de lăcătușerie, mecanică auto, antreprenoriat. Clădirea școlii și cantina au fost parte ale unui proiect de eficentizare energetică. Sala de sport și sera didactică vor fi gata pentru inaugurare, în vara acestui an.
Oportunități de dezvoltare profesională evidente, dar și dezvoltare personală
”Pe lângă calificarea profesională cerficată european, care reprezintă un plus evident față de elevii care studiază doar în România, putem adăuga ”experiența culturală”. De cele mai multe ori, elevii care au participat la mobilități au fost cu această ocazie, pentru prima dată, într-un aeroport. Așadar, avantaje profesionale clare, dar și avantajul dezvoltării personale. Văd lucruri noi, li se deschid noi orizonturi. Proiectele sunt finanțate de UE, părinții nu plătesc absolut nimic. Totul este plătit de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, cea răspunzătoare de implementarea proiectelor Erasmus. Elevii au plătit absolut tot – cazare, masă, transport internațional, transport local, cursuri și primesc și bani de buzunar – 100 de euro/săptămânal, iar la întoarcerea din stadiul de formare, după depunerea raportului final, mai primesc o diferență, de cam 100 de euro. Ei au doar obligativitatea de a participa la toate activitățile, să transmită la timp raportul solicitat de Agenție și să fie serioși.
Vorbim până acum de 281 de elevi participanți la mobilități, până la începerea acestui proiect. Căutăm mereu să găsim soluții ca să acoperim numărul de participanți/flux și să nu pierdem niciun loc”, ne-a mai spus Marinela Culea.

Unic proiect de ”înverzire urbană”

Jurnalul de Ilfov a mai relatat despre acest proiect, așa că acum doar reamintim de ”Platforma Europeană pentru Ecologizare Urbană”, unde Fundația WorldSkills România, Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”, din Brănești (singurul din România) și compania de construcții Terano Construct derulează proiecte, alături de parteneri din Danemarca, Olanda, Finlanda, Spania și Cehia. Este vorba despre inițiative care să îmbogățească cunoștințele și să dezvolte abilitățile necesare profesioniștilor în abordarea problematicii biodiversității urbane, bunăstării și adaptării la climă în spațiul urban, precum și să lărgească expertiza acestora în domeniu, la nivel european. Instituțiile de învățământ din țările menționate lucrează alături de companii și de instituții de stat pentru a corela oferta educațională cu nevoile din sectorul de ecologie urbană. O selecție a principalelor rezultate urmărite cuprinde 6 centre de excelență în formarea profesională în domeniul ecologiei urbane, la nivel european; un curriculum relevant, inovator și atractiv privind biodiversitatea, adaptarea la climă și bunăstarea în mediul de viață urban, verde; program de formare în domeniul ecologiei urbane, pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice și profesioniștilor din domeniul VET; un centru educațional și de experimentare în amenajările urbane verzi pe verticală; metode de învățare virtuale și mixte pentru elevi și angajați din companii de profil; schimb de elevi, profesori, angajați și la nivel de angajatori.
Cu o durată de 4 ani, proiectul este finanțat prin programul european Erasmus+.
Platforma Europeană pentru Ecologizarea Urbană este una dintre cele șapte platforme europene ale centrelor de excelență în formarea profesională, selectate de Uniunea Europeană în 2020. În total, au fost 55 de cereri depuse, incluzând peste 1.300 de parteneri din cele 27 de state membre ale UE și din 25 de țări din afara UE.