@ În cursul anului viitor, vor fi gata și pasajele Domnești, Berceni, Olteniței – Popești-Leordeni și Cernica

Pe 1 octombrie 2021, mult mai devreme față de termenul contractat (așa cum a promis la preluarea mandatului de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, fost administrator public al județului Ilfov) va fi funcțional pentru toți participanții la traficul rutier din zonă, Pasajul Mogoșoaia. Chiar dacă, la acest moment, cifrele oficiale indică un ”grad de execuție de 47-53%”.

Pentru că aceste procente nu se raportează la perioada de execuție scursă a lucrărilor, diferența reprezentând perioada rămasă, ci la ansamblul acestor lucrări. Iar în cele trei luni calendaristice rămase, potrivit secretarului de stat Irinel Scrioșteanu, mai sunt de executat lucrări de o mai mică amploare, unde se lucrează mult mai rapid, ajungându-se, la finalul luni septembrie a.c., la 100% grad de execuție.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 557

 

Așadar, cinci mari lucrări de infrastructură în vecinătatea Capitalei, pe actuala Centură, pe teritoriul județului Ilfov, șantiere deblocate și deschise anul trecut, fix în ordinea următoare: la pasajul de la Mogoșoaia, apoi la pasajul de la Domnești, pasajul Berceni, pasajul Olteniței – Popești-Leordeni și pasajul Cernica. Lucrări, în noul grafic execuție, care se apropie cu pași rapizi de finalizare. Primul pasaj care va fi gata, așa cum arătam anterior, este Mogoșoaia, iar celelalte patru anul viitor.

”La Pasajul Mogo­șoaia, rampa spre Otopeni a ajuns la cota finală, s-a pus ultimul strat de balast. S-a început armarea, cofrarea și turnarea tălpii coronamentului rampei, precum și montarea lisei de coronament. La rampa dinspre Chitila continuă realizarea zidurilor de sprijin, în sistem Maccaferri, precum și așternerea și compactarea straturilor de balast. Continuă armarea plăcii de supra – betonare peste grinzile pasajului. Se armează și urmează să se toarne ultima antretoază. Până acum s-au armat, cofrat și turnat 4 antretoaze (grinzi transversale care leagă grinzile principale ale unui pod). Se continuă realizarea canalizării pluviale și a iluminatului public”, ne-a explicat Irinel Scrioșteanu.

Pasajul Domnești, cel mai probabil va fi gata în mai-iunie 2022

Săptămâna trecută, la pasajul Domnești se finalizase montarea grinzilor principale, a celor secundare și a elementelor intermediare la rampa de urcare dinspre Domnești, cât și la rampa de coborâre spre Domnești. ­”S-au turnat primele două straturi de asfalt pe noua poziție a Centurii Capitalei, spre Bragadiru, ­s-au finalizat terasamentele pe noua poziție a Centurii spre Chiajna, s-a așternut balastul stabilizat și a fost turnat primul strat de asfalt”, ne-a spus Irinel Scrioșteanu adăugând că, la sfârșitul acestei săptămâni urmează să se devieze traficul pe noul amplasament al Centurii Capitalei. ”A început montarea elementelor prefabricate aferente zidurilor de sprijin ale rampei de coborâre spre Bragadiru, elemente produse la Măgurele. Vremea bună permite acum sudarea tablierului metalic montat”, ne-a explicat Irinel Scrioșteanu.

Pasajul Berceni, inaugurat în iulie-august 2022 

La pasajul Berceni, la începutul lunii iunie a fost emisă autorizația de construire pentru partea de pasaj, care se află în zona administrativă a Municipiului București și a început relocarea utilităților pe aceea zonă. Grinzile de beton au fost produse la Ploiești, și încep să fie montate în circa două săptămâni. Acestea leagă tablierul metalic al pasajului de rampele de urcare și de coborâre. S-a lucrat la așternerea straturilor de asfalt care să permită devierea traficului pe Centura Capitalei, în vederea realizării rampelor de urcare și coborâre dinspre Jilava spre Popești-Leordeni. A început, de asemenea, montarea sis­temului Maccaferri la rampa de coborâre spre Popești-Leordeni. ”Este vorba despre prefabricate din beton, care se pun la zidurile de sprijin ale rampelor, produse în România. Aici au fost deja armate, cofrate și turnate zidurile de sprijin. Au început armarea, cofrarea și turnarea zidurilor de sprijin aferente rampei spre Berceni. A fost finalizat canalul colector pentru ape pluviale, paralel cu DJ 401 spre Berceni și se lucra la canalizarea pluvială, care va fi situată în paralel cu Centura București spre Jilava și Popești-Leordeni. Continuă, de asemenea, relocarea utilităților”, a spus oficialul.

 

Pasajul Olteniței – Popești-Leordeni, gata la sfârșitul verii – începutul toamnei 2022

Și pasajul Olteniței – Popești-Leordeni prinde contur, iar lucrările avansează, în grafic. La finalul lunii mai erau deja executate elevațiile la rampa de urcare dinspre Berceni și la rampa de coborâre spre Glina și, la acel moment începea armarea riglelor la rampa de coborâre spre Glina. A fost executată, de asemenea, o nouă etapă de turnare a betonului la culeea rampei de coborâre spre Glina și se continua cu armarea, cofrarea și turnarea zidurilor aferente rampei de urcare dinspre Berceni. În paralel, se realiza rampa de urcare dinspre Glina prin armarea culeei. ”A fost decopertat pământul în zona capetelor piloților aferenți pilelor la rampa de urcare dinspre Glina, precum și la rampa de coborâre spre Berceni și a început armarea, cofrarea și turnarea radierelor, precum și a elevațiilor acestor rampe. Pentru a permite aceste lucrări a fost deviat local traficul pe Centura actuală, în zona pasajului. S-au relocat utilitățile pe toate zonele, se lucrează la canalizarea pluvială pentru preluarea apelor din zona pasajului, spre Popești-Leordeni, tablierul metalic a fost comandat și se află în faza de producție (la fel ca la pasajul Berceni)”, ne-a explicat secretarul de stat.

Pasajul Cernica, ultimul șantier dintre cele cinci, va fi închis la sfârșitul anului viitor

Pasajul Cernica – un sens giratoriu suspendat – are finalizarea estimată pentru sfârșitul anului 2022 (cu toate lucrările executate în zona DN2 – A2) în condițiile în care aici, lucrările au mers foarte greu. În 2014, în faza de elaborare a proiectului tehnic, în zonă erau menționate aproximativ 70 de poziții de rețele de utilități, iar după toate sondajele din prezent, necesare la debutul lucrărilor, numărul identificat de constructor este de circa 270. Așadar, o documentație tehnică incompletă, scoasă la licitație, care a făcut extrem de dificilă munca în teren. ”Vorbim aici și despre reamenajarea intersecției dintre DN2 și Centură, dublarea celor două poduri peste calea ferată și reamenajarea intersecției dintre Centura București și A2 plus dublarea Centurii Capitalei între DN2 și A2. Lucrările au mers greu și din cauza problemelor legate de exproprierile făcute în 2014-2015, pentru care nu s-au plătit banii. Așadar, proiectul a trebuit refăcut, acum toți deținătorii de utilități au avizat relocarea/protejarea rețelelor din zonă și, practic, antreprenorul nu mai are motive de a nu finaliza lucrarea până la sfârșitul anului viitor.

Resctricții de trafic

La sfârșitul săptămânii trecute, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ­(CNAIR) a anunțat că circulaţia rutieră între Mogoşoaia şi Otopeni se va desfăşura cu restricţii, etapizat (începând chiar de vinerea trecută, 9 iulie 2021) şi până la sfârşitul lunii septembrie. Compania a explicat că în acest interval de timp se realizează lucrări pe Centura București între Mogoşoaia şi Otopeni, instituinu-se restricţii de circulaţie pe acest tronson, pe calea 1, km 69+810 – km 71+860. Astfel, s-a închis circulaţia pe sensul de mers Mogoşoaia – Otopeni, iar traficul rutier se desfăşoară simultan în ambele sensuri pe câte o bandă de circulaţie pe sensul de mers Otopeni – Mogoşoaia. De asemenea, în intervalul 15 august – 30 septembrie, se vor executa lucrări între km 67+340 şi km 67+663, calea 1 şi calea 2 (continuare pasaj Mogoşoaia) în două etape, după cum urmează: etapa 1 – lucrări pe calea 1 banda 2 şi calea 2 banda 2; etapa 2 – lucrări pe calea 1 banda 1 şi calea 2 banda 1. În plus, în perioada 17 august – 30 septembrie, se vor executa lucrări pe sensul Otopeni – Mogoşoaia, pe calea 2, km 69+810 – km 71+860. Se va închide circulaţia, iar traficul rutier se va desfăşura simultan în ambele sensuri pe câte o bandă de circulaţie pe sensul de mers Mogoşoaia – Otopeni.

Lucrările principale ce se vor executa pe cele două sectoare constau în: frezarea straturilor asfaltice existente pe o grosime medie de 23 – 24 cm; aşternerea a 13 cm strat de bază; aşternerea a 6 cm strat de legătură; aşternerea a 4 cm strat de uzură; amenajarea scurgerii apelor, amenajarea drumurilor laterale şi a acceselor la proprietăţi; execuţia marcajelor.

Reprezentanţii ­CNAIR precizează, totodată, că, în intervalul 20 iulie – 30 septembrie vor avea loc lucrări şi la Pasajul Superior peste CF de la Otopeni şi se vor institui res­tricţii între km 0+500 – km 0+800 astfel încât să se menţină două benzi de circulaţie către direcţia A3 şi o bandă de circulaţie către direcţia Mogoşoaia. Astfel, se vor institui res­tricţii de circulaţie a traficului pe calea 2, banda 2 – direcţia de mers A3 – Mogoşoaia, înainte de sensul giratoriu premergător pasajului hobanat. Restricţia va începe cu 100 de metri înainte de sensul giratoriu astfel încât circulaţia să se realizeze pe o singură bandă înainte şi după sensul giratoriu în scopul de a avea două benzi de circulaţie către direcţia A3.

Lucrările principale de la pasaj constau în: refacerea rosturilor de dilataţie; curăţirea şi repararea/recondiţionarea parapetelor pietonale; recondiţionarea parapetului pietonal; curăţirea mantalei de protecţie a hobanelor pe toată suprafaţa acestora; curăţirea şi vopsirea măştilor grinzilor principale pe toată suprafaţa acestora. ”Pentru asigurarea continuităţii, DRDP Bucureşti va executa împreună cu terţi covoare asfaltice pe secţiunile de la km 67+663 – km 69+810 şi km 0+000 – km 1+200. Lucrările de frezare de 4 cm şi aşternere strat nou de uzură se vor executa doar pe timpul nopţii pentru reducerea disconfortului creat de restricţiile necesare execuţiei lucrărilor”, explică ­CNAIR. În acelaşi timp, lucrările la partea carosabilă sunt sincronizate cu cele de la proiectul de execuţie pentru pasaj Mogoşoaia pe Centura Bucureşti, peste DN1A, astfel încât data de finalizare va fi 1 octombrie 2021, așa cum a anunțat Irinel Scrioșteanu.