@ Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bucureşti va elabora SF-ul pentru construcția drumurilor radiale, conexe A0, iar CNAIR se va ocupa de implementarea proiectului @ De acum, autoritățile locale pot să lanseze proiectele pentru realizarea drumurilor radiale

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță semnarea, pe 25 ianuarie 2022, cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bucureşti (ADIZMB), a protocolului de colaborare în perspectiva fluidizării traficului în Capitală prin crearea legăturilor între Autostrada de Centură A0 și comunitățile locale din jurul Bucureștiului. Este vorba despre proiectul “Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Drumuri radiale conexe Autostrăzii de Centură București A0”, al cărui scop este acela de a elabora documentația tehnico – economică aferentă obiectivului de investiții de infrastructură rutieră de interes local/județean, ce urmează a fi depus spre finanțare în perioada de programare 2021-2027.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 585, ediția print

”Practic, construcția drumurilor radiale va face posibilă interconectarea localităților din jurul capitalei cu sectoarele de autostradă de care sunt legate, astfel încât nu va mai fi necesară tranzitarea orașului pentru a a ajunge la destinația dorită. De acum, autoritățile locale pot să lanseze proiectele pentru realizarea următoarelor drumuri radiale:

= Vest Expres, care are o lungime de 8,98 km și realizează legătura între Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara;

= Giulești Expres, care are o lungime de 10,37 km, conectează Săbăreni la Autostrada A0, și se prelungește până la DNCB, apoi realizează legatura cu Calea Giulești;

= Nord Expres, care are o lungime de 12,59 km și realizează conexiunea localității Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungește spre DNCB și Bulevardul Poligrafiei;

= Pipera Expres, care are o lungime de 8,30 km și realizează legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB;

= Afumați Expres, care are o lungime de 4,39 km și realizează conexiunea Autostrăzii A0 cu DN2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumați;

= Est Expres, care are o lungime totală de 6,10 km și conectează localitatea Moara Domnească la Autostrada A0 și realizează legătura municipiului București la A0 prin Dobroești – Pantelimon – DNCB – A0;

= Splai Expres, care are o lungime de 5,49 km și conectează Autostrada A0 cu municipiul București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar realizează și conexiunea cu zona metropolitană prin nodul Cernica;

= Sud Expres, care are o lungime de 13,86 km și realizează conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Metalurgiei/Gara Progresu;

= Măgurele Expres, care are o lungime de 9,62 km și realizează legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari;

= Nodul rutier 1, care realizează conectarea DJ 200 la Autostrada A0, pe teritoriul localității Ste­făneștii de Jos”, precizează reprezentanții CNAIR.

Absolut ­necesară exis­tența unei infrastruc­turi rutiere între A0 și actuala Centură a Bu­cureștiului

La evenimentul de semnare a protocolului au fost prezenți ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, președintele Consiliul Județean Ilfov, Hubert Thuma, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol și reprezentantul ADIZMB, Marian Rusu. ”Protocolul stabilește drepturile, obligaţiile și contribuţia financiară a fiecărei părţi la bugetul proiectului, precum şi responsabilităţile ce le revin în implementarea activităţilor aferente proiectului ce va fi depus în cadrul POIM, în perioada de programare 2021-2027. Scopul îl reprezintă proiectarea drumurilor radiale conexe Autostrăzii de Centură București A0. De la începutul anului 2021, conștienți fiind că Autostrada Bucureștiului nu trebuie folosită doar pentru tranzit, ci și pentru a genera dezvoltare și impact economic major pentru regiune, în cadrul Grupului de lucru format din experți din cadrul Ministerului Transporturilor, ai CJI și ai Primăriei Capitalei am analizat și identificat necesitatea realizării unei strategii de dezvoltare a infrastructurii între cele două inele rutiere din jurul Capitalei – A0 și Centura Bucureștiului, respectiv să realizăm noi drumuri, pe care le-am numit radiale, care să facă legătura dintre Coridorul IV – A0 și zona economică.

Protocolul privind colaborarea instituțională dintre Ministerul Transporturilor, Consiliul Jude­țean Ilfov și Primăria Municipiului București a fost semnat la data de 5 noiembrie 2021. Este vorba despre 10 drumuri radiale pe o lungime de peste 96 km și 33 de noduri rutiere, care leagă artere importante ale Municipiului București și Centura Capitalei cu Autostrada Bucureștiului – A0, intersectând 30 de localități din zona metropolitană. Vor fi 96 km de trotuare și de piste de biciclete în lungul tuturor drumurilor radiale și 120 de puncte de încărcare a autovehiculelor electrice”, a explicat Irinel Scrioșteanu.

Creșterea calității vieții

Același punct de ve­dere a fost subliniat și de Hubert Thuma, pre­ședintele ­Consiliului Jude­țean Ilfov, acesta adăugând că ”proiectul «Orbital București și drumurile radiale conexe» va avea un impact uriaș pentru zona București – Ilfov și va aduce beneficii pe termen lung, nu doar la nivel de infrastructură rutieră, ci și din punct de vedere economic, de mediu și de creștere a calității vieții de zi cu zi a oamenilor”.

Continuarea descentralizării

Iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vorbit, în contextul semnării protocolului, despre ”continuarea descentralizării”. ”CNAIR și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană București (ADIZMB) au semnat un Protocol de colaborare. ADIZMB va elabora studiul de fezabilitate pentru construcția drumurilor radiale conexe Autostrăzii de Centură (A0), iar CNAIR se va ocupa de implementarea proiectului. Această rețea de drumuri va conecta mai eficient comunitățile locale din jurul Bucureștiului și va elimina o parte din aglomerația din Capitală. Oamenii vor ajunge mai ușor unde doresc, fără să mai tranziteze Bucureștiul!”, a explicat oficialul.

Parteneriat instituțional

Reamintim că, pe 5 ianuarie 2022, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, anunța că Adunarea Generală a ADIZMB a aprobat parteneriatul cu CNAIR pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele 10 radiale care leagă Bucureștiul de Autostrada de Centură A0. Aceasta după ce, în noiembrie 2021, ”protocolul privind colaborarea instituțională dintre Ministerul Transporturilor, județul Ilfov, prin Consiliul Județean și municipiul București – în vederea realizării și implementării proiectului «Drumurilor radiale care ajută la creșterea atractivității investiției Au­tostrăzii A0 – Inel Bu­curești» a fost semnat la sediul Ministerului Transporturilor”, după cum anunțau cei implicați. ”Protocolul vine după ce Primăria Capitalei a decis că se va asocia cu Ministerul Transporturilor și Consiliul Județean Ilfov pentru a realiza o rețea radială de drumuri, de aproape 100 de km între București, noul inel de Centură A0 și localitățile din Ilfov. Valoarea investițiilor este estimată la 700 milioane de euro, bani ce ar urma să vină din fonduri europene, bugetul local și bugetul de stat. Proiectul se numește «Drumuri radiale – Orbital București» și a fost realizat de Ministerul Transporturilor, la nivel de studiu de prefezabilitate. (…) Drumurile radiale, care ajută la creșterea atractivității investiţiei Autostrăzii A0 – Inel Bu­curești prin conectarea acesteia la municipiul București și la aria metropolitană, sunt în număr de 10 și însumează o lungime totală estimată de 96,11 km. (…) Structura drumurilor radiale va fi la profil 2+2. (…) Pe de altă parte, configuraţia drumurilor radiale propuse cuprinde și benzi dedicate transportului public de pasageri sau spațiu dedicat implementării unor soluții de transport pasageri de mare capacitate și prietenoase cu mediul (de tipul tramvaielor articulate). Costul estimat al proiectelor este de 590,85 milioane euro fără TVA și 703,12 milioane euro cu TVA. De asemenea, costul/km este de aproximativ 7,32 milioane euro cu TVA”, se arată în anexa aferentă protocolului de colaborare încheiat la finele anului trecut, de Primăria Capitalei – CJI și Ministerul Transporturilor.

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană București (ADIZMB) este o structură asociativă a municipiului București și a județului Ilfov, care va gestiona realizarea proiectului din partea celor două entități. ADIZMB a fost înființată în 2018, prin transformarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitara București – Ilfov (ADIBI), și are ca scop pregatirea, promovarea și impementarea, la toate nivelurile, a proiectelor de dezvoltare regională de interes, precum și dezvoltarea serviciilor sociale, educaționale, management al deșeurilor, mediu, mediu de afaceri, turism și scopul de a obține finanțări interne și externe necesare derulării acestora, inclusiv pentru achiziționarea în comun a diverselor echipamente (inclusiv pentru intervenții în situații de urgență).

”Bucureștiul și Ilfovul au nevoie de proiecte structurale pentru rezolvarea problemei de trafic, iar proiectul celor 10 radiale și proiectul trenului metropolitan (metroului de suprafață) reprezintă proiectele majore, structurale, pentru regiune”, spunea la începutul acestui an, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.