Primarul Valentin Laurențiu Condu a deblocat obiective de interes local și intensifică investițiile
Primarul Valentin Laurențiu Condu este de părere că mandatul său la cârma administrației comunei Dobroești este unul atipic, deoarece a durat doar un an, din septembrie 2019, până în septembrie 2020. ”Nevoile sunt multe și lucrurile au derapat de la drumul drept. Marile proiecte nu și-au găsit rezolvare în acest interval 2016 – 2020”, a precizat edilul.
Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.516
”Deși mi-am propus proiecte ambițioase, situația a făcut ca acestea să nu devină realitate întru totul”, ne-a declarat primarul comunei Dobroești, Valentin Laurențiu Condu, care consideră că proiectele demarate ar fi trebuit să fie
într-un stadiu mult mai avansat sau chiar finalizate, dar este convins că va reuși în perioada următoare să ducă la bun sfârșit planurile de modernizare a comunei.
”Ce ar fi trebuit să aibă Dobroeștiul între 2016 și 2020? Comuna ar fi trebuit să beneficieze de obiective de interes local, să dețină deja blocul de locuințe sociale pentru tineri și să beneficieze de creșa de copii și de cabinete medicale. Obiectivele ar fi trebuit să se afle în construcție efectivă dacă proiectele nu ar fi fost blocate timp de peste 2 luni de zile, prin neîntrunirea consiliului local, din cauza absențelor consilierilor PNL și PSRO. Proiectele, din fericire, au fost deblocate și se află în stadiu de licitație. Avem apoi un mare capitol, cel al drumurilor, unde toată lumea își dorește și vrea să existe asfalt, dar ignoră ce trebuie să fie sub asfalt, adică partea de utilități. Să asfaltezi străzi care nu au utilități înseamnă bani aruncați în vânt”, ne-a explicat primarul, decis să reglementeze toate aceste disfuncționalități.
Finalizarea rețelei de ape pluviale este prioritară
În prezent, în comuna Dobroești se lucrează la rețeaua de ape pluviale pe câteva străzi, rețele fără de care durata de viață a străzilor ar fi fost una scurtă. Toate străzile principale pe care se așteaptă cu nerăbdare asfaltarea, adică străzile Trifoiului, Stejarului, Caisului sau Drumul Fermei, sunt străzi pe care în ultimul an s-au efectuat lucrări la rețeaua pluvială. Aceste străzi s-ar fi asfaltat cu siguranță, dacă nu existau lucrări la rețeaua de apă pluvială. În Aleea Grădinii, Nucului, Bălcescu, lucrările de asfaltare sunt aproape de finalizare. ”Lucrările sunt în desfășurare, dar odată cu finalizarea lor ne vom ocupa de partea de carosabil. Tot ceea ce lipsea era rețeaua de ape pluviale, rețea fără de care nici extinderea viitoare a străzilor în zona nouă de intravilan nu ar fi fost posibilă”, a precizat Valentin Laurențiu Condu. Primarul ne-a spus că a întâmpinat un foarte mare impediment în procedura de expropriere. Dacă riveranii acestor drumuri ar fi participat și ar fi cedat suprafețele necesare, lucrările de asfaltare s-ar fi derulat mult mai rapid.
În privința. celor două stații de epurare hidrocarburi aferente rețelelor pluviale, acestea sunt în curs de finalizare. Prima stație se află la intersecția Drumului Fermei cu Intrarea Nordului, de unde va porni o rețea principală de 2,2 km până la Gara Pantelimon, cu străzile aferente. Apa pluvială va ajunge aici de pe o suprafață de 200 ha de teren, iar mai apoi, după decantare și epurare, va pleca către Balta Dobroești. Cea de a doua stație se va realiza în curând în str. Caisului.
”Poate părea că apa de ploaie nu merită o asemenea investiție, dar nu se poate fără a dirija apele așa cum trebuie. Pot fi inundații, străzile deteriorate, pentru că apa circulă pe carosabil. Nu este ieftin, dar este necesar și eficient”, a punctat primarul.
O atenție importantă, potrivit edilului, este îndreptată spre lucrările de cadastru pentru obiective publice, necesare realizării unor investiții, precum ISU, creșa sau străzile Cântecului, Iancu Petre, Mesteacănului, Gării sau pentru terenul de la Parcul Caisului – 2.600 mp și Parcul Mare – 12.900 mp, pe malul lacului. Administrația se ocupă și de ecologizarea zonelor verzi în Aleea Lacului 2 și Magheru, inclusiv decolmatarea rețelelor pluviale, operațiune care nu s-a făcut în ultimii cinci ani. Intensificarea activităților gospodărești a fost posibilă și pentru că
s-au achiziționat o serie de utilaje și autovehicule necesare, precum buldoexcavator, autonacelă pentru iluminat, microbuz școlar, echipamente dezinsecție și dezinfecție.
”Beneficiem de serviciile Ecosal în comună, dar în viitor intenționez să înființăm o societate de gospodărire a domeniului public. Acum, trebuie să copiem modelul de la Brănești. Dacă până în 2012 ei erau în urma noastră, acum ne-au luat-o înainte”, a precizat primarul.
În privința iluminatului public, acesta a fost extins cu peste 1.500 metri liniari, iar rețeaua electrică subterană a fost extinsă pe str. Doinei. Altă lucrare importantă s-a desfășurat pentru extinderea rețelei de hidranți, pe str Gării, pe o lungime de 1.700 ml. Primarul a spus că este important de menționat și faptul că la biserica Fundeni s-au făcut reparați capitale la acoperiș.
Linia de autobuz 343, extinsă pentru satul Fundeni
Pentru extinderea transportului în comun, se lucrează în prezent pe str. Gării, la amenajarea stațiilor, pentru că lipsesc trotuarele și stațiile de autobuz. Toate aceste amenajări au drept scop extinderea liniei 343, de la Podul Fundeni spre Dragonul Roșu. Primarul spune că se lucrează la aceste amenajări și în scurt timp va circula și autobuzul. Pentru satul Doborești funcționează linia R455, iar pentru satul Fundeni va fi funcțională extinderea liniei 343.
Pregătiri pentru noul an școlar
”Toată lumea privește cu teamă începutul de an școlar. Ceea ce ar fi trebuit să fie un motiv de bucurie, din păcate, este un motiv de teamă din cauza multor necunoscute din acest început de an, al noilor reguli impuse și a faptului că deși s-a vorbit despre luarea decizilor la nivel local și a stabilirii modului de începere a noului an școlar în funcție de situația din fiecare localitate, decizia totuși aparține inspectoratului școlar. De asemenea, probleme sunt în a asigura cele necesare dintr-o dată, mă refer de la echipamente până la materiale uzuale pe care noi le avem, dar pentru care nu am avut nicio susținere financiară, alta decât în bugetul local”, ne-a spus primarul.
Clasele au fost dotate cu table inteligente, printr-un program pilot. Mai departe, vor fi dotate toate cele cinci unități școlare, școli și grădinițe, în primul rând pentru ca profesorii să se familiarizeze cu această tehnologie, urmând pe parcurs, în măsura în care se va putea asigura și factorul uman, adică un post de IT-ist cu destinație exclusiv școlară, să se doteze fiecare clasă.
Primarul a precizat că pentru buna desfășurare a anului școlar, 300 de tablete vor ajunge la copii, iar 50 de laptopuri pentru profesori, urmând, pe parcurs, primăria să completeze necesarul până când toți copiii din școli vor benefica de echipamente gratuite.
Școlile vor beneficia în acest an școlar de stație de măsurare a temperaturii la intrare, materiale de curățenie necesare, dezinfectanții aferenți, măști. Pentru clasele mici, respectiv clasa 0, au fost prevăzute separatoare transparente în clase.
”Ne-am străduim să asigurăm tot ceea ce este nevoie în școli pentra oferi condiții de siguranță”, a dat asigurări edilul.
La Dobroești va funcționa scenariul galben, referitor la organizarea cursurilor, pentru că numărul de copii este mare și unele clase depășesc capacitatea de 20-23 de locuri. Se va aborda varianta jumătate dintre elevi la școală, jumătate online. Primarul spune, însă, că nu lipsa spațiului ar fi problema, ci a cadrelor didactice care să asigure predarea pentru elevii din spațiile nou create.
Primăria asigură din acest an transportul școlar cu cel de-al doilea microbuz achiziționat recent. Fiecare unitate școlară are câte un cadru medical, spre deosebire de anii precedenți când existau trei cadre medicale pentru cinci unități. ”Ne-ar mai trebui personal auxiliar pentru preluarea copiilor de la poarta școlii, conform legii, dar pe de altă parte nu ne permite legislația să facem angajări. La ora actuală, primăria susține cu 15 angajați unitățile școlare de pe raza localității și ar mai fi nevoie de încă cinci angajați”, ne-a explicat edilul.
Afterschoolul este o altă investiție importantă pentru ca cei mici să își poată desfășura activitățile școlare în programul ”Școală după școală”, un club educațional unde ei să poată aprofunda materiile dorite, dar să poată desfășura și alte activități pe care și le doresc, precum muzică, desen etc.
”Este o investiție pornită de la o clădire veche, pe care am dorit inițial să o conservăm, să o restaurăm, deoarece ea reprezenta istoria localității, de la 1929, o clădire și o curte tipică unui crescător de animale din Doborești. Din păcate, această dorință nu s-a concretizat, întrucât elementele tradiționale, și mă refer la spațiul tip adăpost de animale, nu au fost conservate. Nici pavajul din curte și nici configurația clădirii de la 1929 nu s-au păstrat. Totuși, faptul că investiția s-a definitivat este un lucru bun pentru comunitate, pentru că cei mici pot să aibă un spațiu destinat exclusiv lor, unde împreună cu cadre didactice dedicate și inimoase să poată să desfășoare activitățile didactice pe care și le doresc. Spațiul este destul de generos, poate primi până la 30 de copii, dar deocamdată ne lovim de factorul uman, care nu poate fi asigurat. În prezent nu se pot face angajări. Ar fi necesară angajarea unui IT-ist, a unui psiholog, dar din acest punct de vedere suntem blocați. Afterschool-ul va beneficia de patru săli, două principale, de activități, iar două cu destinație mixtă, unde, în afară de activitățile de zi cu zi, există și posibilitatea ca cei mici să se odihnească și se pot monta paturi suprapuse. De asemenea, în funcție de modul de organziare, se poate servi masa. Rămâne de văzut modul de organizare și de desfășurare a activităților”, ne-a spus primarul.