Bucurie, hotărâre, curiozitate, nesiguranță s-au citit pe fețele tuturor copiilor implicați în noul proiect ERASMUS + “Smart Up and Step Up” – Key Action 2: 2021-2-PL01-KA210-SCH-000050159, din săptămâna 29 mai-2 iunie 2023, la care au participat partenerii transfrontalieri de la școlile ”Omer Kanaatbilen Secondary School“ – Turcia și ”Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr. 1” – Polonia.

Elevii, profesorii și părinții de la Școala Gimnazială ”Ioan Bădescu”, Popești-Leordeni,
s-au implicat cu drag în proiect și au dovedit încă o dată profesionalism în ceea ce privește organizarea și desfășurarea acestuia. Obiectivul principal al proiectului este de a oferi elevilor din diferite culturi și medii sociale activități care îi vor ajuta să devină conștienți de rolul sportului, mai ales în lumea izolată de astăzi.
Și, pentru că este vorba despre un grup multicultural, elevii fac schimb de perspective și experiențe cu privire la un stil de viață sănătos și sport și învăță să coopereze cu colegii lor din alte țări. ”Proiectul nu are doar rolul de a promova practicarea sigură și conștientă a sportului, ci și de a arăta că activitatea fizică poate îmbunătăți stima de sine și motivația. Datorită activităților din proiect, elevii devin conștienți de importanța activității fizice regulate. Participanții la proiect analizează diferite tipuri de sport, iau în considerare avantajele și dezavantajele acestora, astfel încât să poată alege în mod conștient disciplina sportivă care este cea mai potrivită pentru ei. Activitățile proiectului sunt concepute pentru a demonstra că sportul poate fi un instrument foarte eficient de formare a tinerilor pentru a deveni adulți motivați, încrezători și responsabili. Pentru atingerea scopului și a obiectivelor sunt propuse o serie de activități atât în școală, cât și în afara ei”, ne-a explicat directorul Școlii ”Ioan Bădescu”, prof. Angelica Coman, coordonatorul proiectului ERASMUS +.
Sport, la ordinea… zilelor!
Luni, pe 29 mai, de exemplu, partenerii s-au întâlnit pentru prima dată și au prezentat țara, comunitatea, școala evidențiind componenta specifică practicării sporturilor. Jocurile de autocunoaștere, atât sportive, cât și digitale i-au ajutat pe elevi să elimine barierele de comunicare. Ziua a continuat cu vizitarea Palatului Parlamentului, iar Calea Victoriei a fost locul unde s-au îmbinat perfect relaxarea cu activitățile sportive.
Marți, s-a mers la Therme, un alt obiectiv al proiectului, reprezentativ pentru practicarea înotului. Copiii s-au simțit minunat și s-au întrecut în competiții sportive. Seara s-a încheiat cu muzică tradițională și mâncare românească, la Hanul lui Manuc.
Miercuri, s-a organizat o excursie la Bușteni – Sinaia, cu vizitarea Castelului Peleș, bijuterie a patrimoniului cultural, apoi un traseu spectaculos până la Cascada Urlătoarea, moment de conectare cu natura, după această drumeție montană.
Ziua de joi a debutat cu un moment festiv și emoționant de premiere și decernare a certificatelor de participare pentru toți cei implicați în proiect. Surpriza zilei a venit din partea părinților elevilor români care au organizat prânzul intercultural, cu preparate tradiționale românești, pregătite cu drag. Și, s-a continuat activitatea în Parcul de aventură Comana, unde au fost testate traseele suspendate, organizate pe niveluri de dificultate și tiroliana de 130 m, peste lac. Noua Deltă a Neajlovului sau Balta Comana, a treia ca mărime după Delta Dunării și Balta Mică a Brăilei, a fost o încântarea pentru toți, în timpul explorării ei cu vaporașul, printre stuf, cormorani, rațe sălbatice și lebede.
Ziua de vineri a însemnat diverse activități sportive la Oratoriul ”Sfântul Leonardo Murialdo” din Popești-Leordeni, prin intermediul cărora elevii au demonstrat dobândirea deprinderilor motrice, însușirea, formarea și perfecționarea altora noi, promovând practicarea sigură și rațională a sportului ca modalitate de îmbunătățire a stimei de sine și a motivației, datorită jocurilor propuse de către profesorii de Educație fizică.
O altă modalitate de învățare
”Munca în echipă, abordată în activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect ERASMUS+ a dovedit încă o dată că reprezintă factorul esențial pentru succesul unui altei modalități de învățare. De asemenea, un proiect de succes trebuie să împletească două elemente: capitalul cultural și limba, astfel că prin intermediul celor două elemente poți să-ți cunoști partenerii implicați în proiect, nu la nivel superficial, ci la un nivel în care se demonstrează o înțelegere profundă, apreciere și toleranță față de contextul cultural și nu numai. Astfel că, elevii și profesorii implicați în proiect au achiziționat un nou tip de cunoștințe, care să le permită să devină cetățeni activi europeni și ai lumii. Acest proiect a promovat în mod activ, prin activitățile desfășurate, incluziunea, diversitatea, durabilitatea mediului, participarea activă și un stil de viață sănătos, pe toată perioada derulării acestuia”, ne-a mai spus prof. Angelica Coman.