Comisar șef Gabriel Tomoiu semnalează pasagerilor să se informeze mai bine în privința condițiilor de zbor și să fie mai atenți la lucrurile personale

Aeroportul din Otopeni gestionează cel mai mare volum al traficului aerian din țara noastră, operând atât curse interne, cât și externe, și este principalul punct de conexiune între România și nenumărate destinații din Europa și restul lumii. Pentru că vorbim despre un teritoriu parcurs zilnic de zeci de mii de călători, grăbiți, fiecare cu problemele și dorințele specifice, este necesară o mobilizare uriașă a angajaților pentru ca pasagerii să beneficieze de confort și siguranță.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 586

Potrivit unui bilanț recent anunțat de Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti, Aeroportul Henri Coandă (Otopeni), cel mai mare aeroport din ţară, a ajuns la aproape 6,8 milioane de pasageri în 2021, faţă de 4,4 milioane de pasageri în 2020.

Comisar șef de poliție Gabriel Tomoiu, șeful Serviciului de Poliție Transporturi Aeriene Henri Coandă, ne-a declarat că provocările sunt multiple pentru un aeroport internațional cum este Aeroportul Otopeni – Henri Coandă. Angajații aeroportului, din diferite departamente, trebuie să asigure permanent funcționalitățile specifice pentru ca pasagerii să ajungă în zonele de plecări/sosiri, cât mai rapid. Pentru aceasta, un rol foarte important îl au specialiștii care se ocupă de prevenirea, monitorizarea și intervenția în cazul producerii unor infracțiuni, adică polițiștii. Dar și pasagerii trebuie să fie conștienți că au o contribuție importantă pentru a avea un zbor liniștit. Este decisiv ca  pasagerii să fie informați, să respecte regulile de acces și călătorie cu avionul, să se prezinte la timp în aeroport și să aibă grijă de lucrurile personale. În caz contrar, pot să apară situații care produc neplăceri evidente.

Comisarul de poliție ne-a dat exemplul unui eveniment produs în noaptea de 23 spre 24 ianuarie 2022, când patru tineri, mai exact doi bărbați și două femei au fost reținuți, după ce au fost surprinși de camerele din Aeroportul Henri Coandă cum furau portofele. Mai mult, s-a descoperit că una dintre tinere avea asupra ei o țigară cu hașiș. Cei patru hoți de buzunare veniseră de la Craiova pentru a fura din bagajele călătorilor care părăseau România prin Aeroportul Otopeni. Ei au fost prinși de Poliție în jurul orei 3.30, fiind descoperiți, așa cum precizam, cu ajutorul camerelor de supraveghere. Din fericire, totul s-a terminat cu bine pentru persoana păgubită.

Intervenție promptă și rapidă, făptași prinși

”În noaptea de duminică spre luni, 23 spre 24 ianuarie 2022, în jurul orei 2.00, s-a primit un apel la 112, de la un cetățean care semnala că portofelul soției a fost sustras din geanta acesteia, pe scara rulantă de la Sosiri. Echipa de serviciu a acționat ime­diat și după circa 40 de minute a reușit să intercepteze un grup de tineri care se aflau în zona Terminalului Plecări. Acest grup de tineri a fost căutat urmare a vizionării imaginilor provenind de la sistemul de monitorizare video, pentru a vedea cine s-a apropiat de persoana care a reclamat furtul. S-a observat că s-a apropiat o tânără de 18 ani, cu un fes pe cap, tras pe ochi, fular pe mână, cu o tehnică foarte bine pusă la punct”, ne-a declarat comisarul șef Gabriel Tomoiu.  Acesta ne-a explicat că hoții aveau un mod de operare bine pus la punct. Unul dintre ei stătea în fața victimei pe scara rulantă, în timp ce o a doua persoană trecea în viteză prin dreapta, atingând victima și distrăgându-i atenția. În acel moment, un al treilea hoț, folosindu-se de un fular care îi ascundea mâna, fura din bagaj. Al patrulea hoț masca scena pentru cei din spate. Polițiștii i-au prins pe hoți în zona Terminalului Plecări. În timpul anchetei, tinerii au spus că este ”foame mare” în Craiova și au venit ”să dea și ei o gheară” în aeroport. Oficialul ne-a explicat că hoții au fost luați, percheziționați și s-a găsit portofelul reclamat. Făptașii au fost duși la mașina lor, unde în urma percheziției, s-a mai găsit un portofel, fiind necesar să fie căutată și cea de a doua parte vătămată, o persoană care nu știa că i s-a sustras portofelul și a realizat că nu mai are nimic abia când au venit polițiștii. ”Am întocmit documentele. I-am dus la mașina lor și în cursul anchetei am depistat că o tânără avea asupra sa și droguri, mai exact o țigară cu hașis. Nefiind de competența noastră, a Poliției Transporturi, țigara a fost ridicată și conform procedurilor, trimisă la Serviciul de Combatere a Criminalității Organizate Ilfov, pentru cercetări”, a spus oficialul. Cercetările au continuat cu persoanele în stare de reținere, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat. A fost deschis și un dosar penal pentru deținere și consum de droguri.

Deși pare un furt banal, comisarul șef ne-a explicat cât de importantă și de amplă este mobilizarea  într-o astfel de situație, pentru că există numeroase aspecte care trebuie luate în considerare. Pe de o parte, trebuie să se intervină rapid și să poată fi recuperate bunurile, dar și procedurile legale referitoare la infracțiune trebuie să poată fi desfășurate corespunzător pentru pedepsirea făptașilor.

”Pentru această activitate am mobilizat de acasă încă un lucrător, am venit și eu, am întocmit actele. A fost puțin mai greu deoarece una dintre tinere, având 17 ani și 7 luni ani, era necesară o anumită procedură. A fost înștiințat Parchetul de pe lângă Judecătoria Ilfov și procurorul care ne supraveghează activitatea de cercetare penală. Tânăra începuse să spună că are copil, dar am verificat și nu exista. Capul echipei de hoți, formată din patru persoane, era o tânără de 18 ani împliniți pe 3 ianuarie 2022. Grupul era format din doi bărbați, unul de 20 de ani și altul de 25 de ani, și două fete, una de 17 ani și 7 luni, iar cea de a doua, în vârstă de 18 ani împliniți pe 3 ianuarie 2022. Am descoperit că era vorba despre un grup special, organizat, iar verificarea cazierelor a evidențiat că aveau multe fapte făcute afară. Tinerele, născute la Roma, proveneau din familii de romi. Au venit și au zis să facă ceva să mănânce, toți romi din Craiova, crescuți de mici să fure. De comun acord cu Parchetul, i-am reținut, i-am dus la arest, a doua zi i-am scos de la arest, reaudiat, și conform procedurii, i-am prezentat Parchetului. S-a dispus control judiciar pentru 60 de zile. După ce se întocmesc toate actele ei pleacă la Craiova și acolo conform procedurii sunt foarte bine monitorizați. Pentru tânăra de 17 ani, a trebuit să chemăm și reprezentantul Direcției de Asistență Socială. Având în vedere antecedentele penale ale tinerilor, în condițiile în care acestea sunt aduse la cunoștință de către autoritățile străine și recunoscute de către o instanță, atunci li se reține o formă agravantă și li se aplică. După terminarea rechizitoriului, împreună cu parchetul, hoții sunt trimiși în judecată. Judecătoria, în funcție de toate probele administrate le poate da  pedeapsa de la 3 la 10 ani, pentru furt calificat pe timp de noapte, potrivit legii”, ­ne-a explicat comisarul șef. Acesta este un caz deosebit care a apărut și public, după cum ne-a spus comisarul Gabriel Tomoiu. Din fericire, datorită măsurilor de siguranță luate pe aeroport, mai ales în ultimii ani, astfel de cazuri sunt rare.

Comisarul șef Gabriel Tomiu ne-a declarat că a dorit să prezinte cazul, ca un semnal de alarmă, o avertizare pentru pasageri. ”Aș dori să avem posibilitatea să atragem atenția cetățenilor că, odată cu noile condiții de călătorie care necesită foarte multe acte, oamenii vin și, mulți dintre ei, necunoscând zona sunt foarte derutați. Astfel, le scade foarte mult gradul de atenție asupra bunurilor lor și acesta este un factor favorizant. Singurul avantaj, de fapt unul dintre marile avantaje, îl reprezintă sistemul de supraveghere al aeroportului, care inspiră cât de cât teamă, în cazul infractorilor. La nivel de aeroport, de când sunt eu, de patru ani, sunt foarte rare cazurile când se întâmplă așa ceva”, ne-a spus oficialul.

Comisar șef Tomoiu ne-a spus că există și cazuri de persoane care trec de zona de check-in și se ocupă de furturi în zona de magazine de parfumerie. ”Își au câte o amintire”, a glumit oficialul, menționând însă că la întoarcerea în țară, ”nostalgicii” sunt luați de poliție, chiar și după un an de la plecare. ”Spre surprinderea multora, fură din magazine și numeroși cetățeni străini. Practic, peste 50 la sută dintre furturile din magazine sunt făcute de cetățeni străini: nemți, spanioli, portughezi, bulgari etc”, a mai spus Gabriel Tomoiu.

Furtul din bagaje, eradicat de mai bine de un an

O altă problemă care se află mereu în atenția polițiștilor este furtul din bagaje. În prezent, se înregistrează cazuri sporadice, dar au fost și situații mult mai complicate. ”Foarte rar ne mai confruntăm cu o astfel de situație acum”, ne-a mai spus oficialul, precizând însă că în trecut, furtul din bagaje a fost ”un sport” foarte bine pus la punct. ”Până în iulie 2020, când am prins un grup de 65 de oameni, dintr-un total de 118. Aproximativ 20 de persoane erau ”șefii” celor care furau. Acum sunt în instanță, se judecă. Era o rețea organizată, de care m-am ocupat timp de 11 luni, cu activitate polițienească, iar prejudiciul a fost 1,2 milioane de euro. Am avut o echipă foarte bună, am lucrat închis, numai aici. A fost un an de muncă asiduă cu oameni care veneau de acasă, din timpul liber. Este cea mai complexă acțiune, iar acum, chiar dacă problemele s-au rezolvat, sub nicio formă nu las garda jos. În general nu am mai avut probleme de genul acesta. De știut că hoții fură bijuterii, haine noi, parfumuri, spre naivitatea oamenilor care consideră că ascund banii în bagaj. Hoțul palpează bagajul, are o dexteritate fabuloasă. Se mai fură la tăvița de securitate. Cetățenii străini care fură de la tăviță spun că le-au găsit. Dar printr-o colaborare foarte bună cu celelalte structuri aeroportuare, găsim bunurile foarte repede”, explică ofițerul.

Potrivit specialistului, viteza de reacție contează foarte mult. Persoana care a furat este reținută la zbor. Se face dosar penal pentru furt. Bunul se ridică pe bază de ordonanță, se predă pe bază de ordonanță părții vătămate care trebuie să își continue zborul.

”Foarte mulți oameni sunt mulțumiți când descoperă cum intervenim, unii fiind foarte surprinși. Aeroportul este un mic orășel cu circa 10.000 de angajați desfășurați pe câțiva km, unde își au activitatea circa 400 de societăți comerciale. Anul trecut au tranzitat 6,87 milioane de pasageri, iar până în pandemie am avut 14,8 milioane de pasageri, cu o medie zilnică de 40-50.000 de persoane, fiecare cu problema sa, cu urgența sa, cu zborul său. Consider că, în general, poliția și-a făcut destul de bine treaba. Mai avem și greutăți, pentru că unii polițiști se pensionează, iar alții pleacă. Așteptăm și tânăra generație să ni se alăture”, a precizat oficialul.

Monitorizare permanentă și eficientă

Comisarul șef Gabriel Tomoiu a subliniat că este foarte important ca pasagerii să se informeze în privința condițiilor de călătorie. ”Există destul de mulți pasageri care nu se descurcă, primesc un bilet, unii nu știu să citească, stau cu biletul în mână și ne întreabă unde să se ducă. Acesta este și motivul pentru care sunt chemați cu trei ore înainte de plecarea avionului. Alți pasageri ne cer să îi ajutăm să își care bagajele. Avem așadar numeroase situații și polițiștii sunt nevoiți să intervină rapid pentru a aplana conflicte. Ceea ce nu este întotdeauna simplu având în vedere că avem un deficit destul de mare de angajați. Am o lipsă de 15 oameni. Dar noi ne străduim să ne facem treaba cât mai bine. Este o ambiție și o plăcere”, a menționat comisar șef Gabriel Tomoiu.

Important este, așa­dar, că fenomenele infracționale la nivelul Aeroportului Otopeni ­s-au diminuat foarte mult, atât în incintă, cât și în parcări.  ”Infracționalitate cu violență nu am avut în aeroport. Oricum nu prea poți să fii violent în aeroport”, a mai glumit specialistul, menționând că existând și o firmă de pază, nu sunt probleme nici în privința respectării regulilor referitoare la măsurile impuse de pandemie, precum purtarea măștii.

Vigilența polițiștilor a rămas ridicată. Se mai poate observa și faptul că s-a reglementat și ”uitatul” bagajelor, telefoane, laptopuri în mașini de taxi. ”După o acțiune anterioară care poartă marca fostului comandant Marian Dinulescu, care a terminat cu foștii taximetriști, acest fenomen este din ce în ce mai rar. În plus, din decembrie 2020, mulți călători, în special cei care vin din țară, aleg să vină la aeroport cu trenul, unde există un sistem de camere foarte bine pus la punct la nivel de gară. Nu avem garnituri cu camere video la interior, dar hoții sunt monitorizați foarte bine la Gara de Nord și nu au șanse să se urce în tren. Persoanele care își uită obiecte în taxiuri sunt rugate să ne contacteze și să ne arate bonul. Este foarte important acest detaliu, să ceară bonul. Având aceste date, Poliția de Transporturi din Otopeni preia sesizarea și sună la companie. Mai complicat dacă uită telefonul. Dar și atunci, de cele mai multe ori, polițiștii reușesc să rezolve problema. În aceste condiții, având spri­jinul poliției, foarte importantă este și atitudinea pasagerilor”, este concluzia comisarului șef. Gabriel Tomoiu.