O nouă stare  de spirit la Buftea

Perioada specială a anilor 1900 a fost adusă pe scena centrului Cultural din Buftea printr-un spectacol intitulat «Zaraza» în care teatrul, muzica și dansul au fost meșteșugit alăturate și iscusit prezentate de directorul Centrului, Violeta Mitache și actriţa Simona Pandele.

Cine a fost Zaraza ?

Legenda spune că a fost o preafrumoasă fată de care s-ar fi îndrăgostit interpretul Cristian Vasile căruia îi și aparţine interpretarea tangoului Zaraza. Și pentru că am amintit de tango, trebuie amintit că cel care a compus în 1929 muzica tangoului a fost Benjamin Tagle Lara, de origine uruguayană. Versiunea în limbă română are la bază versurile lui Ion Pribeagu, în timp ce Cristian Vasile a fost cel care l-a lansat, odată cu iubirea pe care a simţit-o în 1944.  Pentru inima acelei preafrumoase fete, Cristian Vasile va avea un rival celebru, Zavaidoc.  În fine, tangoul «Zaraza» a imprimat și societăţii românești o stare de spirit prin muzică și prin dans, în mod special. Parfumul acestei epoci este în continuare greu de uitat pentru cei care erau tineri în anii ’40 și, în contextul actual, spiritul perioadei trebuia neapărat făcut cunoscut și generaţiilor tinere din Buftea. Iar organizatorii – Primăria Buftea și primăria sectorului 1 București și Asociaţia culturală Pro Buftea Modernă.

Teatrul

12 elevi de la școlile și liceele din Buftea au urcat pe scenă, reluând astfel  momente din recentul festival de teatru desfășurat tot aici. Cei care nu au putut asista atunci la spectacol s-au delectat cu sceneta «Ioana și Cucoana», cu «Gaiţele» lui Alexandru Kiriţescu și «O zi din viaţa mea», a lui Horaţiu Mălăele.


Muzica

Elevii colegiului Naţional de muzică «George Enescu», implicaţi și ei în acest spectacol, au fost responsabili de librete și, după deschiderea făcută cu tangoul «Zaraza», interpretat de soprana și profesoara Daniela Chihaia Popa, am ascultat-o la harpă pe Ingrid Roman, pe Delia Ion la pian, pe Renata Băluţă la vioară, acompaniată la pian de profesoara Graţiela Ștef și pe cele «4 mâini» pe pian, Andra Mărgineanu și Irina Neacșu. Apoi, micii interpreţi reuniţi în corul «Intermezzo», coordonaţi de Daniela Chihaia Popa au dat și ei o probă a capacităţii lor de a cânta «într-un glas».


Tangoul

Nu ar fi frumos deloc dacă aș scrie că dansul a fost partea «cea mai cea» a spectacolului și nici nu voi face aceasta. Dar, nu pot să nu remarc faptul că, poate, alături de harpă, tangoul (născut în Argentina la sfârșitul secolului al XIX-lea) a fost un element nou prezentat publicului buftean. Tangourile  interpretate de o echipă întreagă, coordonată de 

Panico Giorgio, au uimit asistenţa pentru că mișcările, deși urmează direcţii clare, au o mare componentă de improvizaţie.  Și, aș vrea să cred că, odată cu acest spectacol, la Buftea s-ar putea chiar și învăţa tangoul.


Final cu dulceaţă

După terminarea spectacolului, gazda, adică Violeta Mitescu, prin Centrul Cultural Buftea, a oferit celor prezenţi și « trataţia » perioadei interbelice : dulceaţă și apă rece. Adunaţi în holul centrului, spectatorii i-au putut admira și s-au putut fotografia alături de un grup de elevi și  liceeni din Buftea, îmbrăcaţi după moda dintre cele două războaie. Și, da! Un asemenea spectacol poate fi repetat, aducând epoca medievală în atenţia spectatorilor bufteni, făcându-le, ca și în cazul «Zarazei», cunoștinţă cu trecute epoci de domni și de domniţe.