VMI reprezintă beneficiul de asistență socială care combină ajutoarele sociale existente

Venitul Minim Garantat (VMG) și Alocația pentru Susținerea Familiei (ASF)

”Venitul Minim de Incluziune” sau VMI reprezintă un program unic de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile vulnerabile să depășească obstacolele financiare pe care le întâmpină și să-și îmbunătățească viața. Acest beneficiu este prevăzut în Legea 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente: sprijin pentru incluziune – înlocuiește ajutorul social  acordat anterior pentru asigurarea Venitului Minim Garantat (VMG) și componenta de sprijin pentru familiile cu copii, care se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și înlocuiește Alocația pentru Susținerea Familiei (ASF).

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print 676

VMI se acordă începând cu luna ianuarie 2024 persoanelor/familiilor solicitante și are ca avantaje faptul că se acordă sub formă de plată unică lunară, solicitanții de VMI sunt asigurați în sistemul de sănătate și, de asemenea, li se asigură locuința împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor. De asemenea, dacă sunteți solicitant de VMI aveți acces automat la serviciile sociale disponibile, în funcție de nevoile identificate, în vederea depășirii situațiilor de dificultate, veți intra în categoria consumatorilor vulnerabili și veți primi ajutoare pentru încălzirea locuinței și de alte măsuri destinate consumatorului vulnerabil și veți fi sprijinit prin stimulente financiare inclusiv în situația în care veți obține venituri prin muncă și veți beneficia de măsuri care să sprijine accesul la locuri de muncă.

Cine și cum  solicită VMI?

Pot solicita VMI persoanele singure și familiile aflate în situație de dificultate, care îndeplinesc condițiile de acordare potrivit legii. Solicitanții trebuie să aibă reședința sau/și domiciliul în România și să facă dovada. Dacă sunteți deja solicitant de VMG și/sau de ASF sau dacă nu ați beneficiat până acum de VMG sau ASF, dar vă aflați în situație de dificultate, de la 1 noiembrie 2023, puteți depune la primărie documentele pentru acordarea VMI. Acestea cuprind cererea de acordare a VMI – modelul se găsește la Primărie și documentele doveditoare. Cererea se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic și se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei, orașului, municipiului sau a sectorului municipiului București în a cărui rază teritorială își are domiciliul ori reședinţa sau, după caz, trăiește titularul dreptului.

Pentru a beneficia de Venit Minim de Incluziune trebuie să îndepliniți următoarele condiții generale:

  • să nu dispuneți de venituri suficiente pentru a vă asigura un nivel de trai minim,
  • să aveți venituri nete lunare ajustate de până la 275 lei, respectiv până la 400 lei/persoană singură în vârstă de cel puțin 65 de ani, pentru acordarea ajutorului de incluziune,
  • să aveți venituri nete lunare ajustate de până la 700 lei, pentru acordarea ajutorului pentru familia cu copii,
  • să completați cererea de acordare a venitului minim de incluziune și să furnizați documentele justificative.
  • Cererea va fi analizată de către reprezentanții primăriei pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare a VMI. Se va realiza verificarea documentelor depuse și va avea loc o anchetă socială în teren, la reședința declarată. Apoi, prin dis­poziția primarului, se aprobă acordarea VMI.

Toți beneficiarii actuali de VMG și ASF trebuie să se înregistreze în sistem începând cu data de 1 noiembrie și până la 31 decembrie 2023. Aceasta este o măsură esențială pentru a nu pierde dreptul la VMI odată cu aplicarea legii de la 1 ianuarie 2024!

Obligațiile familiilor/persoanelor singure care beneficiază de VMI

Să depună la Primărie, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere, completată conform modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a legii; să comunice orice modificare cu privire la domiciliu, venituri și numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.

Solicitanţii de VMI – componenta ajutor de incluziune, atât titularul dreptului, cât și membrii familiei sale apți de muncă și care nu obţin venituri din orice formă legală de angajare și nici din activităţi independente sau activităţi agricole au obligaţia: de a urma măsurile active prevăzute de planul individualizat de mediere, stabilit de către AJOFM odată cu înregistrarea acestora ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă; de a se prezenta, ori de câte ori sunt solicitate, la sediul AJOFM, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă și de formare profesională. De asemenea, au obligația să presteze lunar, la solicitarea primarului, activități sau lucrări de interes local, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă și a normelor de securitate și sănătate în muncă. Efectuarea activităților și lucrărilor de interes local se realizează de o singură persoană aptă de muncă din familia beneficiară de ajutor de incluziune.

Ce documente sunt necesare pentru a solicita VMI?

Documentele necesare a fi depuse pentru acordarea VMI sunt: formular standard de cerere, declaraţie pe propria răspundere, actul de identitate al solicitantului și al membrilor familiei, adeverințe de venit pentru toate sursele de venit ale familiei, certificat de naștere pentru fiecare copil, certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei, dovada școlarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 16 ani, angajamentul de plată (pentru situațiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit), alte documente specifice situației beneficiarului.