Un an şi jumătate a durat ancheta ascunsă a procurorilor şi poliţiştilor din Braşov, extinsă însă la nivelul întregii ţări, pentru a da de urma banilor încasaţi de binecu-noscuţii “naşi” de pe trenurile româneşti. Au fost luate la puricat patru regionale CFR- Bucureşti, Cluj, Craiova şi Braşov. Cei vizaţi de anchetatori nu erau numai “naşii” controlori de bilete, pentru că aceştia ar fi fost o pradă prea facilă… şi fără mare interes – doar se ştie, de zeci de ani, că pe căile ferate de la noi se merge la greu cu şpagă. Mult mai interesant este de aflat dacă banii (mulţi) care se obţin astfel, nu ajung cumva şi la birocraţii şefi, la “gulere albe” de prin birourile regionalelor şi minis-terului. În prima fază, s-a ajuns la inspectorii de supracontrol din cadrul regionalelor de căi ferate, aşa numiţii “supra-naşi”. Aceştia aveau şi ei partea lor din ceea ce strâng naşii de la călătorii fără bilet, dar circuitul şpăgii nu se opreşte aici. Piramida banilor continuă cu revizorii de la Revizoratul Central ale Siguranţei Circulaţiei de Stat. De aici veneau şi informaţiile de prevenire, când se pregătea o acţiune de control organizată de poliţie. Mai departe, urmează ca anchetatorii să vadă cât de sus ajung banii.
După estimările celor din Ministerul Transporturilor, cel puţin 30 la sută din totalul călătorilor de pe căile ferate sunt frauduloşi. Pierderea bănească anuală a Com-paniei CFR Călători este estimată undeva între 120 şi 150 milioane lei. Adică, zilnic se strânge o şpagă de aproape 100.000 euro! Cele mai mari probleme au fost găsite în sudul şi estul ţării. În dimineaţa zilei de joi, 25 octombrie, procurorii şi poliţiştii din Braşov au dus la audieri peste 200 de angajaţi CFR din cele patru regionale. Intere-sant este faptul că, imediat, au sărit ca arşi câţiva lideri sindicali din Căile Ferate, care au declarat că, de fapt, totul este o înscenare a “duşmanilor CFR”, de parcă am fi într-o manea pe şine. Vezi Doamne, duşmanii ăştia nevăzuţi vor răul CFR, ca să le prospere lor afacerile tot din zona transporturilor de călători. Deci, nici vorbă ca vreun naş să ia şpagă şi s-o împartă cu şefii de deasupra lui. Sau, poate, unor lideri sindicali le-o fi frică că ancheta ar putea să ajungă şi la ei…