Printr-o recentă Ordonanță de Urgență, Guvernul României a introdus noi reguli privind cadourile care pot fi oferite alegătorilor. Astfel, candidaților le este interzis să mai ofere alimente, băuturi sau produse din tutun. Ordonanța prevede că alegătorii pot primi numai mărfuri nealimentare în valoare de până la 10 lei şi obiecte de propagandă electorală. Legislaţia actuală stabileşte că tentativa, promisiunea şi darea de bani şi obiecte de folosinţă în scopul determinării alegătorilor de a vota într-un fel sau altul se pedepseşte cu închisoare de la şase luni la cinci ani, fiind însă exceptate “obiectele cu caracter simbolic”, care nu erau însă definite. Prin același act nor-mativ Guvernul a detaliat care sunt obiectele ce pot sau nu pot fi folosite în campania electorală. Astfel, în categoria bunurilor interzise au fost incluse alimentele, băutu-rile alcoolice sau nealcoolice, produsele din tutun sau mărfurile nealimentare. Excepție fac doar materialele şi obiectele de propagandă electorală precum afişe, pliante, cărţi poştale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, chibrituri, insigne, ecusoane, DVD-uri, fanioane, steaguri, căni, pungi, tricouri, şepci, eşarfe, fulare, veste, fe-suri, mănuşi, pelerine, jachete inscripţionate cu însemnele electorale ale formaţiunii politice sau candidaţilor. De asemenea, sunt exceptate şi alte obiecte de propagandă electorală inscripţionate cu însemnele electorale ale formaţiunii politice sau candidaţilor a căror valoare nu depăşeşte 10 lei fără TVA pentru fiecare articol.
Pe de altă parte, Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat Decizia privind principiile şi regulile de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale. Potrivit documentului, campania electorală la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, inclusiv de televiziune prin cablu, începe pe 9 noiembrie, ora 0.00, şi se încheie în ziua de 8 decembrie, ora 7.00. Accesul candidaţilor la posturile publice de televiziune şi radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antenă se face potrivit Legii electorale. “La posturile private (de televiziune şi radio, n.r.), candidaţii au acces contra cost, con-form Legii electorale, în emisiunile de promovare electorală, în care-şi prezintă programul şi activităţile de campanie. De asemenea, candidaţii se pot face cunoscuţi şi prin spoturi electorale. În privinţa dezbaterilor electorale însă – şi apreciem că acestea vor fi emisiunile cele mai numeroase – accesul candidaţilor şi reprezentanţilor par-tidelor este gratuit, în condiţii de echitate, echilibru şi corectitudine”, a explicat Răsvan Popescu.