Marian Petrache este din iunie 2012 președintele Consiliului Județean Ilfov. După șapte luni de la preluarea mandatului, Marian Petrache este în măsură să facă un bilanț a ultimei perioade, de când se află la cârma județului.

„Acum 7 luni  vorbeam despre proiecte, azi vorbim de­spre finalizarea unora dintre ele, sau de demararea lucrărilor unor noi proiecte”, spune dl Petrache. Într-adevăr, așa cum ne-a obișnuit domnia sa, totul este trecut pe un panou din biroul de președinte. De data aceasta, pe panou am văzut care sunt preocupările „la zi” ale Con­siliului Județean. „Sunt în curs de a semna licitațiile pentru cele 5 centre sociale care urmează să fie reabilitate și dotate în următoarea perioadă. Este vor­ba de cen­trele din Ciol­pani, Dom­­nești, Tâncăbești, Vo­­lun­tari și Periș. Fiecare dintre ele vor beneficia de o sumă situată în jur de 1 milion de euro, fonduri europene. Săp-tămâna aceas­ta vom afla și care sunt câștigătorii, urmând ca în cel mai scurt să demarăm lucrările.”, ne a pre­­cizat președintele CJ. Totodată, pe 29 ianuarie, ne-a informat domnia sa, se vor deschide plicurile cu ofertele propuse în urma licitației pentru reabilitarea dotarea și modernizarea Spitalului Județean Ilfov, proiect care be-neficiază de o finanțare din fonduri europene în valoare de 20 de milioane de euro, aportul Consiliului Ju­dețean fiind de 2% din valoarea lucrării.

Canalizarea, o necesitate absolută pentru Ilfov

Master Planul și Ilfovul

Proiectul căruia Marian Petrache îi acordă, însă, cea mai mare importanță, am putea spune, „copilul său de suflet”, este Master Planul cu privire la introducerea rețelelor de apă și canalizare în absolut toate localitățile din județ. Acest proiect este preconizat să absoarbă peste 200 de milioane de euro din fonduri europene. A mai existat, în trecut, o astfel de inițiativă de anvergură mai redusă, care a cuprins doar 8 localități din Ilfov și care a beneficiat de o finanțare de 76 de milioane de euro. De data aceasta, ambițiile sunt mult mai mari. Prin intermediul ADIA se dorește, așa cum spuneam mai sus, dotarea tuturor locali­tă­ți­lor ilfovene cu apă și canal. „Suntem primul județ care a finalizat acest Master Plan. Există studiul de fezabilitate și toate documentele necesare pentru a accesa fondurile UE. La finalul anului sperăm să în-cepem licitația. Știu că există primari care cârcotesc pe această temă. Dar trebuie să înțeleagă un lucru: nu ne putem dezvolta decât toți împreună. Ne o cere Uniune Europeană, ne o cer vremurile pe care le trăim. Un primar îmi spunea deunăzi că la el în comună apa este aproape gratis. Dar vin eu și-l întreb: știe dumnealui că în privința deversării apelor uzate UE are niște reguli foarte stricte? Tu consumi, să zicem, 4-5 mc de apă pe lună. Unde se duce acestă apă? Unde o deversezi? Ai fosă septică, așa cum prevăd reglementările în vigoare? Vă spun eu, în peste 80 la sută din cazuri nu există așa ceva. Până acum nu s-au dat amenzi pentru nerespectarea reglementărilor privind deversarea apelor uzate și menajere, dar va veni vremea să se aplice legea, fapt care îi va ustura pe mulți. Nu-i mai bine să fii în legalitate și să dispui de un sistem de canalizare de calitate și conform standardelor? Unde mai pui că, dacă alimentarea cu apă și canalizarea vor fi puse la punct, cheltuielile se vor împărți între mai mulți, iar prețurile vor fi mai mici. Una este să tragi o conductă de canalizare de 100 de metri care să deservească un bloc cu 30 de apartamente și alta este să tragi aceeași conductă pentru 3 gospodării… Dacă lucrarea se va face la nivel județean, repet, cheltuielile vor fi mult mai mici. Eu sunt hotărât ca până în 2016 acest proiect să se finalizeze, astfel ca, la final de mandat, fiecare gospodărie din Ilfov să beneficieze de apă și canalizare. Asta înseamnă dezvoltare durabilă: să te gândești la generațiile care vor veni după tine și cărora trebuie să le lași moștenire un lucru bine făcut, care să reziste trecerii anilor.”, ne-a spus Marian Petrache.

PATJ și Strategia de Dezvoltare

Planul de Amenajare a Teritoriului Județean, pentru că asta înseamnă acronimul de mai sus este o idee, să i spunem novatoare, a dlui Petrache. „N-ai cum să ai o strategie de dezvoltare durabilă dacă nu ai idee ce există în teritoriu. De aceea am hotărât să apelăm la firme specializate pentru a alcătui acest PATJ, care, am putea spune, este un fel de PUG la nivel județean. Azi, multe localități ale județului suferă de pe urma faptului că, în ultimii 20 de ani,  unele consilii locale nu au catadicsit să elaboreze un plan de urbanism general (PUG, n.r.) al așezărilor lor, iar dezvoltarea acestora s-a produs haotic. S-au scos terenuri din extravilan, s-au parcelat, fiecare a construit cum îl tăia capul, iar acum se plâng că nu au utilități. Asta pentru că mulți primari au pus carul înaintea boilor. În mod normal, trebuia să asigure mai întâi apa, canalizarea, electricitatea și eventual gazele, iar apoi să spună: «poftiți, domnilor, construiți!».”, a ținut să sublinieze dl președinte.

ADIBI, ISU și gestionarea documentelor

Un alt proiect, care a demarat cu ceva timp în urmă, este cel coordonat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară București-Ilfov (ADIBI). Aceas­tă Asociație re-prezintă o colaborare între Consiliul Județean Ilfov și Consiliul General Municipal București (CGMB). Proiectul despre care amin­team vizează dotarea Inspectoratului pentru Situații de Urgență cu autospeciale și tehnică destinată îmbunătățirii eficienței intervențiilor în situații de urgență (cutremure, inundații, alunecări de teren catas-trofe naturale, incendii și accidente etc). O primă etapă a acestui proiect a fost dusă la îndeplinire și a beneficiat de fonduri în valoare de peste 45,5 de milioane de lei. În a doua etapă, care se va derula până în 2014 și va avea la dispoziție aproape 18,7 milioane de lei, vor fi achiziționate două autospeciale de intervenții și salvare la înălțime cu scări cu o lungime de 42 de metri. De asemenea, vor fi cumpărate încă 2 autospeciale pentru stingerea incendiilor cu apă și spumă, cu o capacitate de 10 tone, alte 4 asemenea autospeciale cu o capacitate de 5 tone și una cu o capacitate de 2 tone. Acestora li se va adăuga și o autospecială pentru intervenții în caz de accidente colective și pentru salvări urbane.

În fine, dl Marian Petrache ne-a adus la cunoștință și faptul că, din decembrie a fost pus în funcțiune și sistemul de gestionare a documentelor. „Siste­mul este un proiect finalizat mai demult și care a presupus investirea a 1,5 milioane de euro, din fonduri UE, dar el de-abia acum a început să funcționeze. În ce constă el? Ai un act, un document, care trebuie să ajungă, să zicem, la un serviciu. Nu mai este nevoie să trimiți curierul cu actul respectiv acolo unde trebuie să ajungă și care, uneori, se rătăcește, ori este uitat prin cine știe ce biblio­raft. Acum scanezi documentul și îl trimiți prin internet la destinație. Ai posibilitatea să urmărești ce se întâmplă cu el, ce avize se dau, care este traseul lui, poți fixa termene de rezolvare și poți urmări respectarea acestora. Este un mod de a crește eficiența și celeritatea rezolvării probleme-lor.”, ne-a spus pe final președintele CJ Ilfov, dl Marian Petrache.