Îmbrăcămintea contrafăcută se vinde ca pâinea caldă în România. Chiar și în unele magazine cu renume internațional se comercializează haine de o calitate îndoielnică, în ciuda prețurilor mari afișate pe raft.
„Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piață. Eu am fost și în mall și am văzut că scria pe o etichetă comercială foarte frumoasă «100% lână» și, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producător din interior. Era acrilic 100%. Producătorul nu are nicio vină în cazul ăsta. Din contră, s-ar putea ca în magazine foarte luxoase să găsești contrafaceri, pentru că-ți fură ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firmă contrafăcute”, a declarat, Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism. De altfel, ministrul Grapini a și înființat și coordonat mai multe afaceri în domeniul textil.
Nu tot ce-i scump e și bun
Pornind de la avertismentul ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism, când te afli într-un magazin și vrei
să-ți cumperi un articol vestimentar, e bine să fii precaut. Chiar dacă suspini în fața zecilor de umerașe cu îmbrăcăminte fină și rafinată, nu te grăbi să dai banii pe orice haină.
De multe ori, un produs frumos confecționat, vândut la un preț piperat pentru că este extrem de atrăgător, nu constituie o investiție bună deoarece, nu are „viață” lungă. Nu doar obiectele vestimentare comercializate în magazinele de cartier, la prețuri mici pot fi contrafăcute, ci și cele mai scumpe, de pe rafturile unor branduri. În aceste condiții, nu-ți rămâne decât să testezi singur calitatea pieselor vestimentare.
Cum să te asiguri că-ți cumperi o haină de calitate?
De regulă, hainele au două etichete. Una din carton atașată de către comerciant și încă una, imprimată sau țesută, undeva în interiorul articolului vestimentar, de către producător. Este bine să le citești cu maximă atenție pe amândouă, însă, toate detaliile cu privire la textură, componența fibroasă, mărime ș.a.m.d. le găsești în acea etichetă mică textilă a producătorului. Nu este exclus ca și producătorul să pună o etichetă care să inducă în eroare cumpărătorul. De aceea, e bine să acorzi o atenție sporită și altor detalii.
Așadar:
pipăie materialul – o haină de calitate trebuie să fie confortabilă și moale la atingere;
observă felul în care sunt cusuți nasturii și sistemul de prindere al unor aplicații (mărgele, paiete etc.);
dacă-ți cumperi un costum, un mic semn al rezistenței în timp îl reprezintă nasturii de la manșeta sacoului care prezintă butoniere adevărate și se deschid;
verifică densitatea materialului când îți cumperi o pereche de jeanși punând materialul contra luminii. Cu cât pătrunde prin el mai puțină lumină, au atât articolul vestimentar este de o calitate superioară.
Ți-ai luat țeapă? Anunță OPC-ul!
În cazul în care constați că ai cumpărat un articol vestimentar care nu corespunde calitativ, sesizează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Linia telefonică 021/9551 este disponibilă zilnic, tuturor consumatorilor.