Plan de acțiune pentru reducerea zgomotului aeroportuar
Ministerul Transporturilor a postat pe site-ul instituției, spre dezbatere publică, proiectul privind aprobarea hărților strategice de zgomot și a Planului de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului aeroportuar ambiental la Aeroportul Internațional “Henri Coandă” București.
Din cauza locului în care este situat aeroportul „Henri Coandă”, cele mai expuse la zgomot sunt persoanele din localitățile Dimieni și Tunari, conform hărților cu „perimetre zgomotoase”, întocmite în 2011. O parte din locuitorii din Dimieni au case construite de-o parte și de alta a uneia dintre pistele aeroportului, la o distanță de doar câteva sute de metri de aceasta. Cei care locuiesc în zonă sunt deranjați, zi și noapte, de zgomotul produs de apropierea, aterizarea sau decolarea avioanelor, dar și de cel generat de avioane în zona de parcare și staționare pe platformă. La acesta se adaugă zgomotul de la sol produs de vehiculele de tractare a aeronavelor, de autobuze, de mașini, echipamente și agregate de alimentare auxiliare etc. și, nu în ultimul rând, de zgomotul produs în timpul operațiunilor de revizii și reparații ale aeronavelor, zgomotul generat de transportul de mărfuri precum și alte emisii fonice, cum ar fi cele produse de traficul rutier de pe partea stradală adiacentă suprafeței de mișcare aeroportuare.
Planul de măsuri propuse de Aeroportul “Henri Coandă”, supus aprobării Executivului, este structurat pe un set de acțiuni ce se impun pentru următorii 5 ani, dar și pe un plan pe termen lung, evident, având același scop – și anume gestionarea proactivă a zgomotului aeroportuar. Astfel, pe termen scurt se urmărește, în primul rând, o planificare teritorială strategică care să permită dezvoltarea rezidențială în concordanță cu dezvoltarea aeroportuară, concentrarea culoarelor de zbor deasupra unor zone mai puțin locuite. Totodată se va recurge la introducerea unor responsabilități financiare proporționale cu modul de operare al companiilor aeriene, pe principiul ”poluatorul plătește” și obținerea de date privind caracteristicile de zgomot ale aeronavelor ce operează pe Otopeni. Se va avea în vedere dezvoltarea de competențe tehnice și operaționale aeroportuare care să permită introducerea de noi proceduri de operare aeriană, ”prietenoase cu mediul aeroportuar”, sau reducerea timpului de taxi al aeronavelor ce se deplasează la sol, care, implicit, va aduce după sine o diminuare a zgomotului de fond de la sol.