Cei mai în vârstă își amintesc, cu siguranță de celebra Condică de sugestii și reclamații de pe vremuri. Atunci, cel nemulțumit de produsele sau serviciile oferite își scria într-un catastif ferfenițit păsul și atât. Ulterior, el nu avea de unde să știe dacă, în urma reclamației sale, se lua vreo măsură. Lucrurile s-au schimbat mult, în ultimii ani, iar ANPC a devenit o instituție de temut pentru cei care încearcă să-i păcălească pe consumatori.

Un rol decisiv în domeniul protecției consumatorilor l-a avut J.F. Kennedy, care, în ziua de 15 martie 1962, a ținut un discurs „Asupra intereselor consumatorului”. Atunci, el enunța cele patru drepturi fundamentale ale acestuia și anume dreptul la siguranţă, dreptul la informare, dreptul de a alege şi dreptul de a fi auzit. 

 În România, actul de naștere a instituției care se ocupă cu drepturile consumatorilor a fost Ordonanța nr.18/1992, prin care se înființa Oficiul pentru Protecția Consumatorilor. În 2001 OPC devine Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, instituție în subordinea Guvernului.

CJPC Ilfov apără drepturile consumatorilor

Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor este condus de comisarul-șef adjunct Sorin Ionescu. De la el am aflat amănunte despre activitatea instituției și despre probleme specifice cu care se confruntă consumatorii ilfoveni. „Scopul nostru nu este să dăm amenzi celor aflați în neregulă, ci încercăm să rezolvăm problemele pe cale amiabilă. Foarte importantă pentru prevenirea și remedierea neregulilor este supravegherea de piață. În acest scop, atât la nivel național, cât și local, se efectuează controale tematice, pe domenii de activitate. De asemenea, la nivel județean putem avea propriile noastre tematici de control. Cât de curând, vom avea o acțiune de verificare a comercianților de confecții din marile angrouri ilfovene”, ne-a precizat comisarul Sorin Ionescu. 

El ne-a mai spus că se va controla atent modul în care sunt etichetate aceste produse și că se vor preleva eșantioane de țesături pentru a verifica dacă natura fibrelor corespunde cu ceea ce scrie pe etichetă, pentru că s-au întâlnit situații în care una scria pe produs și cu totul altceva conținea acesta. „Deseori am constatat că, în multe situații, consumatorul nu este informat corect sau complet asupra caracteristicilor produsului. Din punct de vedere comercial este o practică incorectă, care se pedepsește cu amenzi între 10 și 30 de mii de lei”, ne-a informat comisarul Ionescu.

Atenție la promoții!

O practică incorectă a comercianților, des întâlnită, este cea legată de promoțiile în care se fac reduceri foarte mari, gen Black Friday, sau alte ocazii. Problemele apar, în special, la comerțul online, pentru că nu întotdeauna ceea ce este afișat pe site corespunde cu produsul propriu-zis. Apar diferențe de preț, produsele sunt deteriorate, sau de slabă calitate. „Comerțul online nu este bine pus la punct. Recomand tuturor să verifice prețul de pe site cu cel din magazin!”, a subliniat Sorin Ionescu. Nici hipermarketurile nu se sfiesc să-și înșele cumpărătorii cu promoțiile. În multe cazuri, prețul de la raft al produsului nu corespunde cu cel de la casă. „Cumpărătorii trebuie să verifice prețul de pe bonul fiscal. În caz de neconcordanță, să păstreze acest bon și, eventual, să fotografieze și prețul de la raft, iar apoi să ne sesizeze”, recomandă comisarul Ionescu. Șeful CJPC Ilfov a mai atras atenția și asupra unei alte practici comerciale incorecte a hipermarketurilor. El ne-a precizat că, în cazul în care se vând produse de genul „două la preț de unul”, marfa trebuie să se găsească în raft și la bucată, pentru a nu obliga cumpărătorul să achiziționeze mai multe produse decât dorește.