Demers ”istoric” pentru rezolvarea problemelor de mobilitate din și între Capitală și Ilfov

De sărbătoarea Sf. Ilie, joi, 21 iulie, la sediul Primăriei Capitalei, în prezența primarului general Gabriela Firea, președintelui Consiliului Județean Ilfov (CJI), Marian Petrache, prefectului Capitalei, Adrian Petcu, prefectului județului Ilfov, Marius Ghincea și a primarilor localităților ilfovene, a fost semnat actul constitutiv al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public București – Ilfov, moment catalogat de edilul Capitalei, drept unul ”istoric”.

Articol apărut în nr. 361 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

pag 14

”(…) Ne dorim să punem bazele unui proces profund de reorganizare și modernizare a sistemului și infrastructurii de transport pentru toți cetățenii din București și din cele 40 de localități din Ilfov (aproximativ 3 milioane de cetățeni ai României). Regiunea noastră este cel mai puternic centru economic din țară, are un PIB de peste 125% din media UE, asigură aproximativ 25% din totalul de locuri de muncă din țară, are o bună prognoză de creștere economică și demografică și, zilnic, se desfășoară peste 6 milioane de călătorii în București și Ilfov, această cifră fiind în creștere, conform previziunilor Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD)”, a declarat Gabriela Firea. Aceasta a mai explicat că înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov creează cadrul instituțional și legislativ pentru extinderea transportului public de călători din București spre localitățile ilfovene, și invers, cât și posibilitatea realizării unui sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur: „Această structură este prevăzută în PMUD, document aprobat de toate autoritățile locale, ca o etapă de bază în implementarea proiectelor prevăzute în Plan. În acest sens, Asociația va avea atribuții extem de importante, printre care: coor­donarea implementării PMUD-BI 2016-2030 și actualizarea Planului ori de câte ori este necesar; elaborarea programului integrat de transport și circulație la nivelul regiunii pentru transportul public de călători și monitorizarea implementării lui; asigurarea integrării tarifare și introducerea sistemelor moderne de e-ticketing și management de trafic și transport; elaborarea de norme, proceduri, standarde pentru toate tipurile de transport ținând cont de practicile europene și noile tehnologii; încheierea contractelor cu operatorii de transport public de călători și monitorizerea realizării acestor contracte și a indicatorilor de performanță; asigurarea dispecerizării și monitorizării transportului; urmărirea implementării proiectelor de investiții etc.”, a mai spus edilul Capitalei.

transport public

Tichetul unic de transport

Primarul general a mai menționat că, împreună cu Metrorex, ”vom im­plementa, începând cu această toamnă, programul tichetului unic de transport. Acest bilet unic se va adresa atât companiilor de stat, RATB, Metrorex, CFR, dar și firmelor private, noutatea fiind că acest bilet este valabil și în autobuz și metrou, dar și în microbuzul unei firme private, licențiată în regiunea București-Ilfov”.

Serviciu public pentru cetăţeni

La rândul său, pre­șe­dintele CJI, Marian Petrache, a explicat ce poate ”să facă” o asemenea asociaţie de dezvoltare, dând exemplu Asociaţia de Dezvoltare Bucureşti – Ilfov, ”cea care a făcut din ISU Bucureşti – Ilfov cel mai dotat serviciu din ţară. Am făcut investiţii pe fonduri europene, în comun, Bucureşti – Ilfov, de peste 30 de milioane de euro. Atât ne permitea legislaţia la acel moment. Sunt convins că prin crearea acestei asocieri vom dezvolta un serviciu public pentru cetăţeni, astfel încât distanţele care ni se par ­mari astăzi să devină mici, şi confortabile în transportul public. (…) Am mare încredere că PMUD, la care s-a lucrat foarte, foarte mult timp, este cel care va rezolva problema de mobilitate atât pentru persoane, cât şi pentru mărfuri, în această regiune”, a declarat Marian Petrache.

Prefecții de Ilfov și București sprijină demersul și salută ”politica cetățeanului”

”Vă felicit că ați reușit să finalizați acest proiect, că s-a ajuns să se semneze și să se consemneze constituirea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, un lucru solicitat de foarte mult timp, atât de cetățenii din București, cât și de cei din Ilfov. Vreau să vă asigur că, așa cum am făcut-o și până acum, voi sprijini și voi susține tot ceea ce ține de Instituția Prefectului București pentru realizarea obiectivelor acestei asociații”, a spus prefectul Capitalei, Adrian Petcu (n.r. – până de curând, prefect al județului Ilfov).

La rândul său, actualul prefect al județului, Marius Ghincea, a declarat că nu se poate vorbi de dezvoltarea acestor două unități administrative (n.r. – București și Ilfov) fără să se ia în considerare faptul că ele sunt interconectate, și nu numai în domeniul transportului, ci în toate domeniile. ”Transportul reprezintă un domeniu important al activității economico-sociale. În sfârșit, astăzi (…) s-au pus bazele pentru un transport de calitate la standarde europene. Toți edilii și toate unitățile ad­ministrativ-teritoriale au făcut politica cetățeanului, nu s-a mai făcut politică de grup, ceea ce este un mare câștig”, a concluzionat Marius Ghincea.

transport public

10 priorități pentru regiune

1. Conectarea Bucureștiului prin aeroport și structura sa de căi ferate și drumuri la rețeaua europenă TEN-T și la localitățile din zona Dunării;

2. Dezvoltarea Aeroportului Internațional Henri Coandă, ca principală poartă aeriană internațională din SE Europei, cu potențial de dublare a capacității de funcționare, de pasageri și marfă;

3. Finalizarea șoselei de Centură a Bucureștiului;

4. Extinderea sistemului public de transport al Bucureștiului către zona metropolitană prin lărgirea rețelei de metrou și a celor de autobuz, tramvai și troleibuz și dublarea sistemului de transport public cu o rețea corespunzătoare de piste de biciclete și alei pietonale;

5. Îmbunătățirea conexiunii dintre ariile funcționale ale Capitalei, pentru dezvoltarea zonelor rămase în urmă;

6. Reducerea poluării aerului prin încurajarea investițiilor în transport electric și descurajarea creșterii numărului de autoturisme prin aplicarea unei politici de parcare integrată;

7. Reducerea numărului de accidente prin creșterea siguranței și securității în circulație;

8. Aplicarea politicii europene pentru sprijinirea persoanelor cu posibilități reduse de mobilitate;

9. Dezvoltarea intermobilității și a transportului de marfă eficient;

10. Realizarea unei reforme instituționale de coordonare a implementării planului de mobilitate și a transportului integrat și adoptarea unor modificări legislative pentru buna organizare a traficului și a parcării.