La noi, ca la nimeni
Exportatorii de vinuri din România vor rata participarea la târgul internaţional Vinexpo Bordeaux, întrucât Ministerul Economiei nu a găsit o firmă care să amenajeze pavilionul și nici o soluţie excepţională de finanţare și participare, potrivit Asociaţiei Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri.
Ca să îți dai seama de imensitatea evenimentului, e simplu: dai o căutare pe Google, pentru Vinexpo Bordeaux. Vor intra, automat, sute de informații, numai despre ediția 2015. Cele mai multe dintre ele încep astfel: „Probabil cea mai mare și importantă întâlnire anuală a producătorilor de vin din lume…”
Incredibil, dar adevărat!
Ei bine, ca să nu mai lungim subiectul, România nu va fi prezentă la „Mondialul anual al vinului”, din motive halucinante! „Ratarea se produce din cauza neprezentării la licitaţiile organizate de minister a niciunei firme prestatoare și a negăsirii de către factorii de decizie a unei soluţii excepţionale de finanţare și de participare la târg, în pofida intervenţiilor Asociaţiei Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri (APEV), făcute la toate nivelurile. În consecinţă, Pavilionul României, situat în vecinătatea Centrului de Presă al târgului, va rămâne neocupat și neamenajat, cu toate consecinţele negative, greu de anticipat în acest moment”, se arată într-un comunicat al asociaţiei care, totodată, arată că neparticiparea României va aduce grave prejudicii de imagine atât ţării cât și exportatorilor români de vinuri. Interesant și, totodată, umilitor, e faptul că standul României era în apropierea Centrului de Presă, acolo unde vor fi „încartiruiți” circa 1.500 de jurnaliști. Mai mult, chiar președintele Franței, François Hollande, va participa la deschidere și va vizita Pavilioanele naționale. Iar pavilionul României va fi gol…
Târgul se desfășoară în perioada 14-18 iunie. Firmele românești ar fi putut participa în baza Programului de Promovare a Exportului 2015, derulat prin Ministerul Economiei, Comerţului și Turismului, care organizează ședinte de selecţie a ofertelor pentru fiecare târg sau misiune economică în străinătate, dar pentru acest târg nicio firmă nu și-a exprimat interesul, cu toate că bugetul alocat amenajării pavilionului era de 563.700 lei, inclusiv TVA.
Participare de excepție
Cunoscătorii vor „degusta” rândurile următoare. Sub același acoperiș, se vor afla vinurile din Napa Valley alături de romul columbian, vodca din Ucraina,
pisco din Peru sau whisky din Japonia… Chardonnay din Noua Zeelandă și Malbec din Argentina, Pinot Noir din California și Verdelho din Portugalia, Riesling din Germania și Provence Rose din Franța. Și, mai mult decât orice… Bordeaux… Toate vor fi acolo, mai puțin vinurile românești…
La final, doar câteva cifre: 2.400 de participanți, 44 de țări în program, cel puțin 48.000 de vizitatori profesioniști, în cele cinci zile ale expoziției.
Piața românească a vinului se apropie de 500 de milioane de euro, anual. Cele mai importante centre din România participă, anual, la astfel de „târguri” fără de care exportul nu este posibil.
România este una dintre primele 10 țări din Europa în ceea ce privește producția de vin. La consum stăm bine (24 l/ loc/ an), dar puţină lume știe că Germania este ușor în faţa noastră, sau că Luxemburg are un consum de 53,5 l/ an/ cap de locuitor, mai mult decât dublu, față de noi.