Începutul săptămânii a debutat cu discutarea noii Legi a Taximetriei în Camera Deputaţilor, modificările ce urmau a fi dezbătute determinându-i pe reprezentanţii Asociaţiei Profesionale a Transportatorilor în Regim de Taxi şi Închiriere (ATRTI) şi ai Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI).

Aceștia au afirmat că, în cazul adoptării lor: “se legiferează „prostituţia autorizaţiilor taxi”, mai exact deţinătorii autorizaţiilor, vor putea închiria, concesiona, împru-muta au­torizaţiile şi asta legal, în timp ce sute, mii de transportatori oneşti din toată ţara (nu transportatori doar pe hârtie), nu au acces la aceste autorizaţii taxi ele fiind limitate de peste 10 ani. În plus, se încalcă în mod abuziv Legea administraţiei publice locale, mai exact Primăria Municipiului Bucureşti devine organ de supervizare şi control al documentelor emise de către administraţiile publice locale din judeţul Ilfov, deci va decide cine intră sau nu în Capitală, cu toate că, practic, toţi transporta-torii autorizaţi în Ilfov îndeplinesc aceleaşi condiţii, neputând fi discriminaţi unii faţă de ceilalţi”.

În replică, joi dimineaţă, primarul general al Capitalei, Sorin Opres­cu a făcut o declaraţie de presă, precizând “siguranţa şi calitatea transportului de taxi sunt grav afectate”.

Principalele deficienţe semnalate de Primăria Capitalei în textul noii legi, retrase până la urmă din dezbaterea Parlamentului, se referă, potrivit edilului şef la preve-derile legale privind autonomia autorităţilor locale în vederea asigurării serviciilor publice.

“Concret, Primăria Bucureşti nu este de acord cu propunerea ca un număr de taxiuri din Ilfov să opereze permanent în Capitală. Această prevedere era trecută în proiectul de modificare la Legea Taximetriei. Şi mă refer concret la, un număr de 1.600 de taxiuri din Ilfov. Era un abuz din partea organului legislativ, care interfera cu autoritatea locală într o problemă care ţine exclusiv de decizia administrativă local. Mai mult decât atât, din cauza acestei prevederi se putea realiza o concurenţa neloia-lă celor care îşi desfăşoară activitatea în localitatea în care sunt autorizaţi. În momentul de faţă, în Bucureşti sunt circa 8.500 de autorizaţii valabile. Din 2010, Primăria Capitalei nu a mai eliberat nicio autorizaţie de taxi, respectând prevederile legale, care condiţionează eliberarea de autorizaţii în funcţie de numărul de locuitori: 4 autori-zaţii de taxi la o mie de locuitori. Există mulţi bucureşteni care, acum, pe pe­rioa­da de criză, neavând altă sursă de venit, vor să presteze activitatea de taximetrie. (…) Persoane deţinătoare de atestate. Şi eu nu pot să i ajut, pentru că respect prevederile legii. Cum s ar fi uitat oamenii aştia la mine, dacă eu nu mă opuneam modificării greşite a Legii Taximetriei, care mă obligă pe mine să autorizez taximetriştii din Ilfov, să vină să lucreze în Bucureşti? Şi aş mai avea o întrebare pentru iniţiatorii legii: cum au respectat autorităţile locale din Ilfov reglementările legale? Sunt comunele ilfovene privilegiate? Au dreptul să funcţioneze în afara legii? De exemplu, există o localitate cu circa 7.000 de locuitori, ai cărei reprezentanţi au dat 192 de autorizaţii, când legea îi obligă să dea fix 28 de autorizaţii”, a declarat Oprescu.

Alte probleme semnalate de edil au făcut referire la tarif, Oprescu apreciind că, “în momentul de faţă preţurile sunt sub limita acoperirii costurilor de către operatori, şi astfel apar înşelarea clientului, evaziunea fiscală, negocierea cu clientul la cursă şi neutilizarea aparatului de taxat, coroborată cu refuzul curselor în cazul în care nu se ajunge la o înţelegere cu clientul. De asemenea calitatea şi siguranţa serviciului sunt afectate negativ ca urmare a lipsei investiţiilor în parcul auto şi diminuarea calităţii personalului utilizat”.