Uniunea Europeană a elaborat o nouă Directivă privind drepturile consumatorilor, care va fi valabilă în toate cele 28 de state ale UE. Ea consolidează drepturile consumatorilor, dar oferă și beneficii firmelor, prin crearea unui mediu concurențial echitabil, conform comunicatului Comisiei Europene.
Directiva a intrat în vigoare pe data de 13 iunie 2014. Una dintre principalele modificări aduse de noua Directivă se referă la eliminarea tarifelor şi costurilor ascunse de pe Internet. Astfel, consumatorii vor fi protejaţi împotriva “costurilor disimulate” pe Internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetăţeni să plătească pentru servicii aşa-zis gratuite, cum ar fi horoscoapele sau reţetele de bucătărie. De acum înainte, consumatorii vor trebui să confirme în mod explicit că sunt de acord să plătească un anumit preţ.
O altă modificare vizează o mai mare transparenţă a preţurilor. Comercianţii vor trebui să afişeze costul total al produsului sau al serviciului, precum şi orice tarife suplimentare. Cei care efectuează cumpărături on-line nu vor mai trebui să plătească tarife suplimentare dacă nu au fost informaţi de acest lucru, înainte de a realiza comanda.
Totodată, sunt interzise opţiunile predefinite pe site-urile de Internet. Spre exemplu, la achiziţionarea unui bilet de avion, uneori sunt oferite opţiuni suplimentare, cum ar fi asigurările de călătorie sau închirierile de autoturisme. În prezent, consumatorii sunt adesea obligaţi să deselecteze opţiunile în cauză dacă nu doresc aceste servicii suplimentare.
Drepturile consumatorilor sunt consolidate şi în ceea ce priveşte rambursarea. Comercianţii trebuie să ramburseze consumatorilor preţul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceştia au renunţat la contractul de vânzare-cumpărare, iar în preţul de rambursare este inclus şi costul livrării.
În plus, atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunţa la contract, perioada de returnare se prelungeşte la un an.