La sediul Primăriei Capitalei s-au întâlnit președintele Consiliului Județean Ilfov (CJI), Marian Petrache, primarul general, Sorin Oprescu, primarii localităților ilfovene și reprezentanți ai Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în vederea demarării procedurilor de constituire a Asociației de Transport Metropolitan București (ATMB).
”Ne dorim ca transportul public în Bucureşti – Ilfov să fie unul integrat. Pentru aceasta trebuie să creăm o asociaţie care să aibă ca membri CJI, primăriile din Ilfov şi Primăria Generală. Partea tehnică va fi asigurată de Ilfov şi de PMB”, a explicat Marian Petrache, în debutul întâlnirii. ”Cred că ne este foarte clar (…) că nu putem acționa eficient decât împreună. Astfel, prin această Asociație de Transport Metropolitan, pe care sper că o vom înființa în cât mai scurt timp, vom putea răspunde necesităților cetățenilor, prin implementarea unui sistem public de transport integrat, care să faciliteze transportul public din și către județul Ilfov și București”, a completat, la rândul său, Sorin Oprescu.
Scump, înghesuit, fără reguli și eficiență
Tahel Wexler, expert – ROM Transportation Engineering Ltd Israel, ”planificator de transport pentru echipa de consultanţi pentru Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti – Ilfov”, potrivit propriei prezentări, a punctat câteva informații legate de modul în care se desfășoară în prezent transportul de călători între București și Ilfov. ”60% dintre rezidenţii din Ilfov lucrează în Bucureşti. Ei fac naveta zilnic, pentru educaţie sau muncă. Cei cu venituri mai mari folosesc propriile vehicule, cei din clasa medie folosesc maxi-taxi pentru a intra/ieşi din Bucureşti, iar partea săracă din Ilfov nu-şi permite cheltuieli de transport şi staţionează pe teritoriul județului. În ce priveşte sistemul de transport public, am contorizat peste cincizeci de operatori pe transport în Ilfov, iar în Bucureşti doar doi. Pentru vârful de trafic de dimineaţă, frecvenţa este foarte versatilă (unii la 15-20 de minute, alţii de 2-3 ori/zi). Orele de funcţionare sunt limitate pe raza Ilfovului. Dacă pentru Bucureşti, serviciul de transport funcţionează uniform, serviciile în Ilfov după ora 7 descresc. Aveţi operatori multipli pe aceleaşi rute, ceea ce nu e sănătos pentru sistem. Staţiile sunt de condiţie depăşită. Nu există un sistem de informare pentru călători. Sunt localităţi unde rutele sunt operate de la săptămână la săptămână de un alt operator. Nu există o reglementare, nu le dă nimeni amenzi, nu există supraveghere. Când am întrebat pasagerii din Bucuresti şi Ilfov, cel mai mare procent au spus că transportul este prea aglomerat, ceea ce înseamnă că frecvenţa nu este suficientă. Pentru Ilfov există următoarele două probleme: călătorii plătesc de două ori (la maxi-taxi şi când se transferă pe liniile RATB și/sau metrou) şi infrastructura în stare foarte proastă. De exemplu, referitor la rata de transfer, pentru 80% dintre ilfovenii ce vin în București, maxi-taxi nu e un sistem suficient pentru a-i duce până la destinaţia lor finală. Staţiile finale maxi-taxi sunt în 30 de locaţii diferite, împrăştiate în tot judeţul. Pentru Bucureşti am identificat 8 destinaţii finale, așa că nu sunt multe opţiuni. Iar legat de schema de costuri: pe lângă faptul că pasagerii din Ilfov fac rute foarte lungi, obositoare, transferuri, schema de preţuri este dificilă (nu are legătură cu distanţa parcursă, nu este integrată în alte forme de transport, nu sunt subvenţii). Maxi-taxi are costur ridicate, o călătorie, în medie, este 7 lei. Acestea sunt problemele cu care vă confruntaţi!”, a explicat exeprtul.
În acord cu normele europene
ATMB va avea ca scop gestionarea transportului public în București și în județul Ilfov, în conformitate cu prevederile Regulamentului European 1370/2007, prin implementarea unui sistem public de transport integrat în această regiune, conform nevoilor cetățenilor.
Asociația de Transport Metropolitan București va fi formată din municipiul București, Consiliul Județean Ilfov și primăriile ilfovene care doresc un sistem public de transport integrat atât cu Bucureștiul, cât și cu celelalte localități.
De asemenea, Asociația își propune implementarea de proiecte prin atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea sistemului de transport public din regiune, fie că este vorba despre refacerea infrastructurii sau de achiziția de autovehicule.
Concurs la IȘJ Ilfov
Pe 13 mai a.c., cu începere de la ora 10.00, la sediul ministerului Educației se va desfășura concursul pentru ocuparea funcțiilor vacante de inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Ilfov și de director la Casa Corpului Didactic Ilfov.