Dacă până de curând, ne așteptam ca doar în București și orașele foarte mari să beneficiem de avantajele tehnologiei moderne. Iată că și în județul Ilfov lucrurile se mișcă într-un ritm susținut în acest sens, spre beneficiul contribuabilului. Plata obligațiilor fiscale este, anual, oricum o problemă dificilă pentru cetățeni, dar dacă descoperi instrumente care te ajută să nu pierzi timp prețios stând la cozi și să nu faci drumuri inutile, parcă datoriile față de stat nu mai sunt atât de apăsătoare.
Pentru orașul Popești–Leordeni a devenit o realitate benefică funcționarea sistemului informatic prin care contribuabilii îşi pot plăti taxele către stat. Acum, cetățenii își pot achita dările către stat online sau cu ajutorul POS-urilor ori aplicaţii pentru telefoanele mobile. Totodată, aceștia vor putea urmări documentele depuse sau vor putea solicita aproape toate documentele fiscale posibile doar prin câteva click-uri. În prezent, pentru Direcția de Taxe și Impozite din cadrul Primăriei Popești–Leordeni extinderea gamei de servicii oferite prin sistemul online privind plățile ori eliberarea de documente fiscale este o prioritate.
Funcționalitățile online, la îndemâna oricui
”La momentul preluării funcției, în decembrie 2017, și până în luna martie 2018, la ghișeele instituției erau cozi infernale. Înțelegerea mea cu domnul primar, când am preluat funcția de director executiv al Direcției Impozite și Taxe Locale, a fost aceea de a face cumva, având în vedere că localitatea s-a dezvoltat foarte mult pe zona tânără iar accesul către primărie nu este facil, să ajutăm contribuabilii să se conformeze la plată ușor. Nu am pornit de la premisa de executare silită ca primă modalitate de recuperarea sumelor și nici nu am ales cheltuială de executare silită ca primă modalitate de creșterea civismului fiscal. Cumva, însă, astfel de măsuri te ajută să civilizezi fiscal contribuabilul. Dar, în primă fază, am decis să luăm niște măsuri astfel încât, cumva, contribuabilul să capete independență față de primărie”, ne-a spus Roxana Iordache, directorul executiv al Direcției de Impozite și Taxe Locale din cadrul Primăriei Popești–Leordeni. Și atunci, a început practic dezvoltarea intensă a zonei online.
Această inițiativă se adresează preponderent către un grup-țintă tânăr, care are și acces la funcționalitățile online, are abilități și o preferă, spun cei în cauză.
”Și atunci, ne-am înscris pe ghiseul.ro. Aveam deja o platformă proprie de plată, însă era foarte puțin cunoscută și foarte puțin accesată. Pentru că ghiseul.ro este cunoscut absolut de toată lumea și mediatizarea este bună, ne-am înscris cu impozitele și taxele în această platformă”, a declarat directorul. Până la momentul acela, adică începutul anului 2018, pe ghiseul.ro se puteau achita doar amenzile și doar fără înrolare. Implementarea propriu-zisă a început după 31 martie 2018, având în vedere că în primul trimestru al anului, de regulă, în instituțiile de plată a taxelor și impozitelor este haos.
Înscrierea pe ghiseul.ro a condus la o creștere fără precedent a încasărilor. La nivelul anului 2018, prin ghișeul.ro s-au încasat 118.000 lei, iar în 2019 creșterea a fost de 440 la sută, adică 648.000 lei.
”Creșterea fiind foarte mare, pasul următor a fost acela de a deschide un nou centru de plăți în zona nouă. Inițial am avut un sediu pe str.Amurgului, apoi, din cauză că nu l-am putut păstra, s-a mutat în Sf. Agnes nr. 21, special pentru persoanele din zona nouă. Am optat pentru încasarea doar cu POS, doar cu cardul, în această zonă. Ne adresăm doar unui grup de contribuabili care au acces la modalitățile moderne de plată și care preferă plățile cu cardul. Noi trebuie să gândim orice măsură pe care o luăm și din punctul de vedere al eficienței economice a modalității pe care o alegem. Partea de încasare cash presupune o investiție foarte mare. La încasarea cu cash sunt necesare măsuri de securitate sporite și nu este eficient economic să facem acest lucru. Am pornit de la premisa că Popeștiul este orașul care, începând cu 2012, are cea mai mare dezvoltare din Europa, ca populație. Și ne dezvoltăm în continuare. Încă se construiește și mai este încă de construit. Sunt convinsă că domnul primar are niște idei senzaționale raportate la dezvoltare, pentru persoanele juridice, și atunci, sunt convinsă, instituția se va dezvolta în continuare nu numai pe partea de persoane fizice, ci și în domeniul persoanelor juridice”, ne-a explicat Roxana Iordache.
Prin urmare, în sediul din str. Sf. Agnes 21 se încasează doar cu cardul, urmând un trend care este din ce în ce mai popular în orașele mari: acela de a scăpa de cash, potrivit directorului DITL.
Cetățeanul își poate vedea contul fiscal, oricând, online
Mai mult, ca să scape contribuabilul de drumuri inutile, a fost dezvoltată platforma informatică www.ditlppl.ro. Ea poate fi accesată ușor, iar de acolo se obține, printr-un e-mail, un set de credențiale, adică user și parolă. Cu userul și parola asociate e-mail-ului, pe care le primește contribuabilul de la Direcția de Taxe și Impozite Popești–Leordeni, acesta poate intra pe contul lui fiscal. Și atunci, în orice moment, poate să își vizualizeze Rol-ul fiscal, matricole aferente bunurilor deținute, să vadă dacă a vândut ceva, dar a uitat să vină să depună declarația. Conform unei propuneri aprobate de Consiliul Local în 2018, odată cu solicitarea de credențiale contribuabilul poate opta pentru comunicare exlcusiv online a documentelor administrativ fiscale.
”Noi îi trimitem actele administrativ-fiscale la adresa de e-mail, el ne trimite solicitări la adresa de e-mail. La orice moment la care noi emitem în bloc documente administrativ-fiscale, decizii de impunere, somații, titluri, popriri, avem o aplicație integrată în cea de impozite și taxe care trimite un sms: «atenție, s-au emis deciziile de impunere». Tot ca să venim în sprijinul contribuabilului, la început de an, trimitem deciziile de impunere, decizii de calcul accesorii și înștiințări de plată, așa cum ne obligă legislația fiscală”, spune Roxana Iordache.
Prin urmare, în momentul în care se emit aceste decizii, este trimis și un bloc de sms-uri către persoanele care au acceptat să înscrie în declarațiile fiscale numerele de telefon și care au acceptat să primească informații la numerele de telefon.
„Prin solicitarea făcută de contribuabil pentru credențiale, acesta optează inclusiv pentru comunicare online a actelor administrativ fiscale și atunci se obține independența sa față de primărie aproape în totalitate, pentru că practic nu trebuie să mai vină la această instituție, subliniază Roxana Iordache. Orice document se primește la adresa de e-mail, iar contribuabilul primește răspuns și număr de înregistrare la orice solicitare venită pe adresa de email a instituției.
Cererile de atestare fiscală, tot online
Mai mult decât atât, la sfârșitul anului trecut s-a optat pentru un nou modul de certificate fiscale online. Acesta este deocamdată în teste, dar, cel mai probabil, spre sfârșitul lunii februarie va fi accesibil. Mai precis, o persoană accesează contul online propriu, trimite cerere de certificat de atestare fiscală și primește în același fel, semnat electronic, certificatul de atestare fiscală la adresa de email. Pentru ca instituția sau autoritatea unde folosește certificatul de atestare fiscală să poată verifica veridicitatea acestuia, certificatul, în cuprinsul lui, are înscris un cod pe care aplicația îl generează aleator, suficient de mare și de complex astfel încât să nu poată fi falsificat. Aceste certificate fiscale pot fi verificate pe www.ditlppl.ro. Persoana care solicită documentul nu poate să facă modificări în conținutul lui, pentru că a fost gândit în așa fel încât dacă cineva dorește să facă o modificare dispar semnăturile electronice. ”Deci faptul că noi avem semnăturile electronice puse pe document arată că acesta este corect, emis de DITL, și nicio informație din cuprins nu a fost modificată. Dacă nu apar semnăturile în cuprinsul certificatului, atunci este o problemă. Certificatul va fi eliberat în format pdf”, a precizat directorul.
Roxana Iordache a mai anunțat că, până spre jumătatea anului, există intenția de a se încheia o înțelegere cu Camera Notarilor Publici, într-o primă fază cu notarii arondați orașului Popești–Leordeni, unde se fac cele mai multe tranzacții. ”Codul fiscal permite notarului să obțină certificatul de atestare fiscală pentru persoana căreia îi deschide procedură succesorală sau pentru care face vânzare. Se vor aloca credențiale notarilor să poată să solicite, în numele contribuabilului care merge să întocmească un act autentic, certificatul de atestare fiscală, acolo unde este necesar. În câmpurile de validare de la certificatul de atestare fiscală, unul dintre ele este acela care privește procura. Adică dacă pentru un contribuabil face altcineva solicitarea, trebuie să aibă o procură pe care o va încărca pe platformă. Noi o vom vedea și vom ști dacă are acordul contribuabilului”, a dat asigurări oficialul.
Până la sfârșitul anului 2020, ar putea deveni funcțional și un modul de depunere de declarații online. Astfel, contribuabilul nu va trebuie să se deplaseze la direcția de taxe nici măcar atunci când cumpără un mijloc de transport sau un bun imobil. Va putea face totul online, de pe contul său.
Volum foarte mare de muncă, la DITL
Problema cea mai mare a instituției este volumul foarte mare de muncă. Sunt foarte multe solicitări, mai ales în această perioadă. Pentru a face față, în sediul din Piața Sf. Maria se lucrează luni și miercuri până la 18.30.
”Pe partea de online, facem față ca și pe partea convențională cu aceeași inspectori. Nu avem persoane dedicate segmentului online, pentru că nu ne permitem. În momentul de față sunt ocupate 20 de posturi în cadrul Direcției, așadar 20 de oameni trebuie să facem față și părții de inspecție fiscală, și părții de executare silită. Pentru că sunt destul de mulți contribuabili care nu se conformează la plată, din păcate. Dar aceste modalități pe care le-am pus la dispoziție, totuși, se regăsesc în încasări. Având comunicarea electronică, nu mai cheltuim bani cu transmiterile poștale, care costă foarte mult. E o altă problemă complicată. O trimitere simplă cu confirmare de primire, așa cum avem obligația conform legislației, costă 7,10 lei. Este enorm. Dar poșta, în legislația specifică, definește destinatarul ca fiind persoana căreia îi este adresată corespondența sau persoana majoră care locuiește la adresă. În situația actelor administrativ fiscale, dacă este primită corespondența de altă persoană decât cea înscrisă pe plic și confirmarea de primire, în cazul unei eventuale contestații instanța poate considera actul ca nefiind comunicat. Pentru predare în mână proprie, mai exact ca să fiu convinsă că o primește perdoana înscrisă ca destinatar pe plic și confirmare, trebuie să mai dau încă între 1,3–1,5 lei. Ajung la peste 8 lei. Pentru mine este enorm! Adică dau pe editare–împlicuire peste 2 lei, iar cu livrarea, trimiterea ajunge la aproape 10 lei”, a precizat Roxana Iordache.
Pentru că sunt în continuare foarte mulți contribuabili care folosesc sistemul clasic, se caută soluții alternative pentru trimiteri poștale cu alte firme de curierat, pentru că serviciile Poștei Române au costuri mult prea mari. Doar la Direcția de Impozite și Taxe a orașului Popești–Leordeni există anual între 50.000 și 70.000 de trimiteri, pentru că așa prevede legea: trimiterea deciziilor de impunere către contribuabil, documente privind executarea silită ș.a. În prezent, la Primăria Popești-Leordeni sunt în jur de 40.000 de roluri de persoane fizice, 2.500–3.000 de roluri de persoane juridice. Iar evoluția este foarte vie și în creștere.
”Este o muncă teribilă, pentru că raportarea numărului de angajați ai primăriei la populație specifică se face doar pentru Direcția de Asistență socială și pentru Direcția de Poliție Locală. Dar la fel ar trebui să se modifice legislația și la noi, raportat la numărul de locuitori”, a subliniat la rândul său city-managerul Florin Preda.
Potrivit acestuia, cu buletin, adică domiciliu în Popești–Leordeni, figurează circa 40.000 de locuitori. În realitate, sunt aproape 70.000 de oameni, și atunci adresabilitatea este alta.
”Instituția funcționează în această variantă modernizată de circa doi ani. Lucrurile nu se întâmplă însă peste noapte, ci cu muncă și în timp. Pe măsură ce dezvolți aplicația, îți dai seama că există și alte soluții cu care poți veni și în ajutorul contribuabilului și în ajutorul tău, ca administrație publică locală”, ne-a mai spus Florin Preda.
Rezultatele s-au văzut în primul rând în încasări, deoarece sunt mult mai facil de plătit obligațiile fiscale, subliniază Roxana Iordache. Totodată, potrivit acesteia, s-au îmbunătățit și metodele de executare silită. Dacă în 2018 s-au încasat undeva în jur de 24 milioane de lei, în 2019 s-au încasat 31,5 milioane de lei. Diferența este foarte mare, într-o perioadă economică așa cum este în prezent, existând puține zone fiscale în care încasările să crească cu, sau peste 20%.
”Oamenii au ezitat la început să meargă pe online pentru că sunt foarte multe persoane în vârstă care nu pot accesa instrumentele IT. Deși, eu cred că și multe persoane de 50–60 de ani preferă această alternativă. Părinții mei au 70 de ani și mi-au cerut să le fac cont în spațiu privat virtual. Deci din ce în ce mai multă lume merge în această zonă. Pentru că suntem foarte puțini angajați, era greu să gestionăm marea de oameni și să putem să încasăm cu ușurință în perioada de început și de sfărșit de an, având în vedere cozile care se formau. Nici acum nu este foarte ușor, în organigrama aprobată fiind doar două posturi de casier, însă, în zilele cu aflux foarte mare de persoane, rotim personalul astfel încît să fie deschise mai multe ghișee spre încasare. În perioada ianuarie-martie programul de lucru cu publicul este prelungit până la ora 18,30, în sediul din Piața Sf. Maria, luni și miercuri, iar în sediul din Sfânta Agnes nr. 21 marți și joi, tocmai ca în oricare dintre zilele săptămânii oamenii să poată veni după amiază când se întorc de la serviciu. Iar în perioada 15–31 martie, stăm în fiecare zi în ambele sedii până la 18.30-19.00, pentru a veni în sprijinul cetățeanului”, a mai adăugat directorul DITL.