Incidentul de la Şcoala Specială Gimnazială Nr. 4 din Bucureşti, în care copii sunt trataţi cu brutalitate de cadrele didactice, a pus pe jar reprezentanţii Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi. Aceştia solicită Guvernului instalarea camerelor video în toate unităţile de învăţământ de acest fel, din ţară, motivând că abuzurile asupra acestor elevi, a devenit aproape o regulă de bază în şcolile speciale din România.
România are peste 60.000 de copii de vârstă şcolară care se confruntă cu diverse dizabilităţi. Potrivit statisticilor, aproape 18.000 dintre ei sunt neşcolarizaţi, ţara noastră având doar 176 de unităţi de învăţământ destinate copiilor cu nevoi speciale. Pornind de la relele tratamente la care au fost supuşi copiii de la Şcoala Specială Nr. 4 din Capitală, reprezentanţii Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD), solicită Executivului o monitorizare mult mai atentă a activităţii unităţilor destinate acestor elevi.
Doar prin intermediul unor anchete s-ar putea descoperi gravitatea abuzurilor
Membrii CEDCD au transmis prim-ministrului Sorin Grindeanu şi ministrului Educaţiei, Pavel Năstase, o scrisoare în care atrag atenţia asupra abuzurilor din învăţământul special. Pentru o mai bună protecţie a copiilor, aceştia solicită ca până la demararea reformei în Educaţie, să fie instalate camere video în toate şcolile speciale din ţară. Mai mult, ei propun să fie efectuate anchete în toate unităţile de învăţământ special pentru a se descoperi numărul real şi gravitatea abuzurilor împotriva elevilor. Prezentăm şi noi, în cele ce urmează scrisoarea CEDCD adresată Guvernului!
CEDCD: “Copiii sunt daţi cu capul de pereţi, trântiţi pe jos şi traşi de păr cu uşile închise”
“Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD), în calitate de organizaţie non-guvernamentală cu mandat pe linia protecţiei şi promovării drepturilor copiilor cu dizabilităţi, prin prezenta dorim să atragem atenţia asupra situaţiei deosebit de grave din cele 176 de şcoli speciale în care sunt izolaţi peste 30.000 de copii cu dizabilităţi. Tratamentul inuman şi degradant, abuzurile şi lipsa de transparenţă a şcolilor speciale din România nu mai pot fi tolerate. CEDCD a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 4, Avocatul Poprului şi Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Drepturilor Copilului cu privire la abuzurile şi relele tratamente aplicate copiilor cu dizabilităţi din Şcoala Specială Gimnazială Nr. 4 din Bucureşti. Conform probelor video şi înscrisurilor aflate în posesia CEDCD şi depuse la dosarul în cauză, copiii cu dizabilităţi din Şcoala Specială Gimnazială Nr. 4, sunt bătuţi cu brutalitate în mod sistematic de cadrele didactice, sunt legaţi cu funia şi transportaţi către diferite zone ale unităţii de învăţământ, sunt agresaţi fizic, psihic şi emoţional permanent. Conform probelor video şi a declaraţiilor personalului şcolii, copiii sunt daţi cu capul de pereţi, trântiţi pe jos, traşi de păr, lăsaţi nesupravegheaţi la ore, ţinuţi dezbrăcaţi în şcoală, totul desfăşurându-se ”în spatele uşilor închise”, așa cum declară unul dintre profesorii școlii în cauză”, se arată în scrisoarea transmisă de reprezentanţii CEDCD, Executivului.
Părinţii nu ştiu ce se întâmplă că micuţii lor nu pot să explice chinurile la care sunt supuşi
Potrivit aceloraşi surse, deşi instituţiile abilitate au fost anunţate de-a lungul timpului de situaţia dramatic a elevilor cu dizabilităţi, nimeni nu a luat nicio măsură în caul lor. “Aceste fapte au fost sesizate de-a lungul timpului de către doi angajaţi ai școlii la ISMB şi DGASPC Sector 4, ajunşi la limita suportabilităţii, care au şi calitatea de părinţi de copii cu dizabilităţi. Rezultatul acestor sesizări a dus la retalierea masivă împotriva acestora, unul dintre angajaţi fiiind sancţionat cu măsura reducerii salariului. Părinţii copiilor cu dizabilităţi înscrişi în şcoală nu au acces la informaţii, copiii nu sunt incapabili să comunice tratamentele inumane la care sunt expuşi, iar cei care au luat la cunoştinţă de anumite fapte sunt intimidaţi şi timoraţi de conducerea şcolii, îngroziţi fiind de lipsa unei alternative şi de faptul că nu vor mai avea unde să-şi ducă copiii la şcoală, în timp ce ei merg la serviciu”, mai spun reprezentanţii CEDC în scrisoarea adresată premierului Sorin Grindeanu şi ministrului Educaţiei, Pavel Năstase.
Fenomenul abuzurilor din şcolile speciale, face zilnic victime
Membrii centrului care apără drepturile copiilor cu dizabilităţi trag semnalul de alarmă! În România, în foarte multe şcoli, elevii cu nevoi speciale sunt supuşi corecţiei cu bătaia. „Situaţia dezvăluită şi sesizată de CEDCD este doar un exemplu dintr-un fenomen amplu răspândit la nivelul sistemului de educaţie specială din România. Fenomenul abuzurilor din şcolile speciale, ascuns cu grijă, de reprezentanţii şcolilor speciale, face zilnic victime în rândul celor mai vulnerabili copii din România. Doar în 2016, în 30,76% dintre judeţele din România, Parchetele au fost sesizate cu privire la abuzurile din şcolile speciale, iar numărul incidentelor neraporate este cu mult mai mare, ştiind fiind faptul că părinţii copiilor cu dizabilităţi întâmpină numeroase dificultăţi în a accesa sistemul de justiţie (lipsa de informare, intimidările, lipsa de resurse)”, avertizează CEDCD.