Polițiștii locali din cadrul Serviciului Poliției Locale Balotești au desfășurat joi, 29 martie, la Școala Generală nr. 2 din comună, o campanie de informare pentru prevenirea implicării în accidente rutiere a elevilor. Activitatea, organizată pentru ”Săptămâna altfel”, a avut în vedere instruirea copiilor din clasele primare.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 396, ediția print
Polițiștii din cadrul Poliției Locale Balotești s-au mobilizat, pornind de la ideea că, intrând în vacanță, elevii au cu siguranță planuri multe, frumoase și îndrăznețe. Numai că distracția și veselia nu trebuie să fie umbrite de evenimente neplăcute. Acesta a fost și motivul pentru care campania de educație rutieră în care au fost antrenați elevii celor cinci clase ale învățământului primar, din cadrul Școlii Gimnaziale nr. 2, din Balotești, s-a intitulat ”Cum circulăm în vacanță, în siguranță”. Ioana Barbu, agent superior în cadrul Poliției Locale Balotești, ne-a spus că elevii au participat la campanie împreună cu dascălii lor. Le-au fost prezentate principalele reguli de circulație și spre bucuria polițiștilor, mulți dintre copii le știau. Prichindeii au fost interactivi și au pus întrebări acolo unde aveau neclarități sau doreau lămuriri suplimentare. De exemplu, mulți erau interesați cum pot circula cu bicicleta sau unde pot aștepta mijloacele de transport local. ”Gândul polițiștilor locali este îndreptat către voi, dragi copii, și de acea dorim să vă adresăm câteva sfaturi utile pentru a nu deveni victime ale accidentelor de circulație. De fapt, cunoașterea, dar mai ales respectarea regulilor rutiere, vă oferă protecție în fața pericolelor care vă pândesc aproape la orice pas făcut de voi pe stradă”, este mesajul transmis elevilor de către polițiști. Aceștia i-au instruit pe micuți și cu sprijinul materialelor informative puse la dspoziție de Brigada de Poliție Rutieră din București. ”Pentru evitarea unor situații nedorite, vă recomandăm ca înainte de traversarea străzii să vă asigurați că în acel moment nu se apropie niciun vehicul sau conducătorii acestora au sesizat intenția voastră și au oprit pentru a vă acorda prioritate la trecere. Traversați strada în pas vioi, doar pe trecerile de pietoni, iar în locurile unde sunt amplasate semafoare, numai la culoarea verde a acestuia. În lipsa indicatoarelor și a marcajelor, traversați numai pe la colțul intersecției, după ce v-ați asigurat că o puteți face în siguranță. Atenție, în aceste locuri nu aveți prioritate. Așteptați sosirea mijloacelor de transport în comun numai pe trotuare sau pe refugiile special amenajate. Niciodată nu veți folosi strada ca loc de joacă, ori ca pistă pentru role, skateboard sau hoverboard”, a fost un alt mesaj transmis de polițiști la întâlnirea cu copiii. Celor mici li s-a reamintit că bicicleta poate fi condusă pe drumurile cu circulație intensă numai după împlinirea vârstei de 14 ani și după însușirea regulilor de circulație, ce trebuie respectate. Procedând astfel, se poate spune că știm să circulăm și vom fi în siguranță pe drumurile publice, pentru că altfel, nerespectarea normelor rutiere poate avea urmări grave.
Acțiunile de informare continuă
Cornel Mustață, șeful Serviciului Poliția Locală, din cadrul Primăriei Balotești, ne-a declarat că acțiunile de informare și educare a copiilor nu se vor opri doar la domeniul rutier: ”Programul va fi lărgit pe mai multe teme, nu doar despre circulație, ci și în privința modului în care cei mici se pot apăra de infractori, protecția vizând consumul de etnobotanice, substanțe psihotrope, accesul pe internet”. Agent superior Nicolae Valentin ne-a povestit, la rândul său, că elevilor li s-a vorbit în amănunt despre modul în care trebuie să se comporte pe stradă pentru a fi în siguranță, indiferent dacă sunt singuri, însoțiți sau se deplasează cu un mijloc de transport. Cei mici au aflat sau, în cazul celor care știau deja aceste lucruri, li s-a reamintit despre obligativitatea de a purta centura de siguranță când merg în autovehicule, dar și despre modul în care trebuie traversată corect strada, indiferent dacă se face pe trecerea de pietoni sau într-o intersecție unde aceasta nu există. ”Copiilor li s-a atras atenția că în autovehiculele părinților sau ale bunicilor, nu au voie să circule pe locul din față-dreapta, decât dacă au împlinit vârsta de 12 ani și au 150 cm înălțime. Apoi, li s-a explicat că indiferent de locul ocupat în autoturism, sunt obligați să aibă centura de siguranță. Tot în scopul prevenirii accidentelor de circulație li s-a explicat că la traversarea unui drum public pe care nu se află o trecere de pietoni, această traversare se face la colțul intersecției, dar numai după o temeinică asigurare. În acest caz, ei nu au prioritate, se traversează numai după ce trec toate autorturismele care erau în mers. Le-a fost explicat totodată copiilor modul de așteptare a mijloacelor de transport în comun. Ei trebuie să stea numai în alveolă, nu au voie să iasă în partea carosabilă”, a menționat agentul. Campania de educare a prespus și cunoașterea autovehiculului Poliției Locale, o mare bucurie pentru cei mici, care au avut astfel șansa de a se familiariza cu munca de polițist și de a testa sistemele sonore.
Argumentul care a stat la baza campaniei
Potrivit specialiștilor, în perioada școlară mică, copilul câștigă îndemânări, abilități, capacități, învață să înțeleagă și să aprecieze conduita celor din jurul său, începe să cunoască, în parte, valoarea socială a acțiunilor sale, pentru ca, mai târziu, să înceapă a se conduce după anumite norme morale, prin raportarea faptelor proprii la faptele celorlalți semeni adulți. Educația rutieră trebuie implementată de la vârsta preșcolară în scopul dezvoltării capacităților de înțelegere, de formare a unor deprinderi practice și a unor abilități specifice percepției traficului rutier, a simțurilor orientării și concentrării, a capacității de a lua repede decizii corecte. În ceea ce privește învățarea normelor de circulație, este cunoscut faptul că numai prin educație și exercițiu pot fi asimilate cunoștințe largi, complexe și precise, iar copilul își dezvoltă deprinderea de a gândi și acționa corespunzător în acea situație rutieră în care ajunge să fie implicat. Acțiunea de învățare a circulații rutiere se exercită prin intermediul particularităților de vârstă și a celor individuale, copilului dezvoltându-i-se nu numai interese cognitive, ci și capacități, aptitudini, abilități, deprinderi.