Cetățenii comunei Berceni vor metrou, dar propun o variantă subterană
În incinta Școlii Nr. 2 din comuna Berceni a avut loc vineri, 9 iunie, de la ora 14.00, o dezbatere publică pentru proiectul ”Lucrări de construire – faza studiu de fezabilitate – pentru extinderea Magistralei 2 de metrou în comuna Berceni, jud. Ilfov”, însă, cu excepția reprezentanților Primăriei Berceni și Consiliului Local Berceni, invitații care au fost chemați să ofere răspunsuri cetățenilor comunei nu au sosit la întâlnire.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 656
Pe scurt, anunțul dezbaterii publice a fost făcut pe 23 mai și pe lista cu invitați figurau din partea Ministerului Transporturilor – secretar de stat Irinel Scrioșteanu, din partea Consiliului Județean Ilfov – președintele Hubert Thuma și arh. șef Olivia Ana Ciobanu Oprescu, din partea Primăriei Sectorului 4 – primarul Daniel Băluță și arh. Șef Yahia Dardari, din partea Metroul SA – director Cornel
Vajaeac și din partea societății Vego Concept Engineering SRL – Virgil Profeanu. După începerea discuțiilor între reprezentanții administrației locale și cetățeni, a apărut Ioana Roșioru, reprezentant al Vego Concept, realizatorul PUG-ului comunei Berceni. Precizăm, de asemenea, că, într-adevăr, invitații nu au confirmat participarea la discuții, însă primarul comunei Berceni, Gheorghe Covrigea, a sperat până în ultima clipă că, dată fiind importanța proiectului ce urma a fi discutat, oficialii vor dori să participe sau vor trimite delegați care să-i reprezinte și să ofere oamenilor răspunsuri.
Prin urmare, discuțiile s-au purtat pornind de la foarte puține informații exacte legate de proiect, într-o atmosferă tensionată chiar de la debutul acestora, dată fiind inclusiv relația încordată dintre primarul comunei și viceprimarul George Ene. Animozitatea dintre cei doi și de multe ori lipsa de susținere a inițiativelor primului, de către Consiliului Local, crează deja situații absurde, cu impact neplăcut asupra modului de gospodărire a comunei, iar bercenarii s-au cam arătat epuizați de aceste dispute.
”Conform documentației ce ne-a fost transmisă de Metroul SA, amplasamentul propus are ca punct de plecare conexiunea cu stația de metrou Tudor Arghezi din Sectorul 4 și se continuă spre comuna Berceni, pe partea estică față de DJ 401 (Bd. 1 Mai) pe o lungime de aproximativ 3 km. Pe raza localității Berceni, se vor amplasa 3 stații de metrou, traseul fiind suprateran, excepție făcând zona de intersecție a liniei de metrou cu Centura București. Proiectul propune ca viitoarele stații de metrou să fie stații de suprafață, cu o lungime a peronului de aproximativ 60 m și o lățime de minim 4 m, amplasate – prima – la aproximativ 200 m de Centură, în spatele Stației de betoane, a doua – la aproximativ 500 m de A0, într-o zonă liberă de construcții, dar cu un mare potențial de dezvoltare, teren intravilan cu PUZ aprobat pentru construire locuințe și a treia – la aproximativ 260 m de Bd. 1 Mai, într-o zonă aflată în plină dezvoltare, delimitată de intersecția străzilor Bistrița și Codrului”, a detaliat primarul planșa cu traseul propus pentru extinderea Magistralei 2 de metrou, în comuna Berceni.
Vor să se țină cont și de ei
Doar că acest traseu, precum și soluția supraterană de realizare a lui, despre care nimeni nu a putut să spună dacă sunt variante definitive sau se pot modifica, stârnesc nemulțumirile bercenarilor, parte dintre ei afectați direct, de-a lungul anilor, de construirea A0. Mulți au reclamat valoarea mică a despăgubirilor primite pentru terenurile expropriate, disconfortul uriaș produs de lucrările care s-au desfășurat inclusiv noaptea, faptul că niciun oficial nu s-a îngrijit să țină seama de ei, să fie consultați, ci s-au trezit fără replică în fața unui proiect ”de interes național”, faptul că o parte din terenurile/casele lor sunt acum în zona de protecție a autostrăzii și au devenit nevandabile etc.
”Nu procedați ca la autostradă, aveți în atenție drumurile tehnologice pentru accesul la investiție, că s-a distrus DJ 400 cu betoniere și camioane, verificați organizarea de șantier, semnalizarea. Anulați amplasamentul primei stații și reconfigurați-o în apropierea căii ferate, pentru că se discută despre centura feroviară a Capitalei”, a fost o altă opinie.
”Nu ne-au întrebat niciodată nimic, dar să fie clar pentru toată lumea – noi suntem proprietari aici! Nu Sectorul 4, care a apărut de niciunde cu proiectul de a extinde a metroului în Berceni”, a spus Adrian Velicescu, cetățean al comunei Berceni.
Au fost multe întrebări, de asemenea fără răspunsuri, legate de infrastructura rutieră prin care se vor accesa noile stații de metrou, parcările, în contextul posibil în care, acestea vor deveni de utilitate și pentru alte comune din vecinătatea Berceniului. ”Nu ne blocați în Berceni, aveți în vedere, dacă rămâne în picioare varianta supraterană, o sub sau o supra traversare a acestei linii de metrou”, a mai spus un cetățean. Iar Andrei Ștefan, om de afaceri care a menționat în jur de 300 de angajați pe raza administrativă a comunei – la benzinărie, hală sau stația de betoane – a punctat o posibilă pierdere economică de circa 10 milioane de euro, amplasamentele obiectivelor sale urmând a fi afectate de viitoarele exproprieri de terenuri necesare pentru actuala variantă discutată de traseu suprateran. Acesta s-a referit chiar și la intenția unui proces cu statul, dacă investiția se va derula în configurarea prezentată.
”Nu vrem să fim călcați în picioare!”
”Putem oare influența soluția? Să nu fie aceasta pe care o discutăm aici, nemulțumiți fiind de ea?”, s-a întrebat o altă persoană, iar Gabriel Motocea a fost de părere că traseul nu se va schimba, pentru că a fost ”desenat” apreciindu-se o dezvoltare urbanistică a unei anumite zone și, deci, un număr mai mare de beneficiari. De altfel, și viceprimarul a sugerat posibile interese imobiliare, iar infrastructura de metrou – în varianta propusă – ar aduce mai mulți bani dezvoltatorului. ”Nu o să facă nimeni metrou pentru 13.000 de oameni, dar dacă se vor construi blocuri, pe traseul pe care-l vedem, investiția se va justifica”, a spus un alt cetățean.
S-au făcut referiri, de asemenea, la PUZ-uri în lucru, afectate de traseul extinderii magistralei de metrou și s-a comentat că ”decât să ne bucurăm acum de niște bani și să facem un lucru cârpit, care ne nemulțumește și nu ne aduce beneficiile pe care le dorim – pentru că, în mod cert – toți vrem să avem acest metrou la noi în comună, dar într-o variantă care să satisfacă nevoia de mobilitate, care să ne mulțumească pe toți – mai bine amânăm. Nu vrem să fim călcați în picioare!”, a spus și Alexandru Tănăsescu.
După două ore de discuții, primarul Gheorghe Covrigea și arh. șef Gabriela Tofan au precizat că minuta ședinței va cuprinde toate punctele de vedere ale cetățenilor și propunerea unanimă de traseu subteran și va fi transmisă tuturor celor implicați.