Strada Agricultori, la parter….

Strada Agricultori din Buftea a fost mai mereu  motiv de discordie între primărie și Consiliul Judeţean Ilfov. Și când spunem „mai mereu”, ne referim la perioada în care orașul a fost condus de Ion Stoica & Co.

Strada Agricultori a fost una dintre cele care a beneficiat de ampla­sarea canalului colector Buftea-Mogoșoaia-Bu­curești, menit să preia reziduurile menajere urbane pe care Buftea le deversează în Capitală, la staţia de epurare. Lucrarea a fost efectuată în mandatul primarului Constantin Bălălău (odihnească-se în pace!), care n-a avut nicio vină asupra proastei execuţii, lucrarea fiind diriguită de către Consiliul Judeţean Ilfov. Însă carenţele execuţiei  aveau să se vadă imediat după terminarea lor, când la nici trei luni de la tăierea panglicii inaugurale, asfaltul a început să se lase, carosabilul să se deniveleze, etc.

Degetul lui Stoica, ­soluţia „salvatoare”

Cu toate că Ion Stoi­ca a avut mereu grijă să arate cu degetul la cât de proastă a fost lucrarea și n-a contenit timp de patru ani să se lamenteze că strada Agricultori îi strică imaginea de bun gospodar, deși a pretins că a trimis nenumărate adrese către Consiliul Judeţean Ilfov pentru reglementarea situa­ţiei și repararea temeinică a străzii, nimeni nu a făcut nimic. 

Momentul în care „s-a găsit soluţia” a fost, firește, în campania electorală premergătoare alegerilor din iunie 2012, când „binefăcătorul orașului”, alături de companii-le-căpușă de lângă el, au decis să reabiliteze strada. Scopul a fost multiplu: imagine și capital electoral, dar și vestitele „para’ndărături”, fără de care nu s-a miș­cat un pai în Buftea anilor 2008-2012. Taman în campanie „s-au găsit” fonduri, a existat disponibilitatea, etc.

Cine este de vină?

Întrebat cine este de vină pentru situaţia actua­lă, ca o concluzie finală, șeful RAJA Constanţa – Buftea, a declarat: “În primul rând proiectantul lucrării, apoi execu-tantul din acea vreme. Nu în ultimul rând, cei care au asfaltat și reabilitat strada, pentru că aici vor fi mereu probleme.  Adică s-au aruncat banii pe fereastră, asfaltând niște străzi de dragul de a le asfalta.  Înainte de aceasta, știindu se că există probleme, era logic să decoperteze canalul, să-l verifice, să-l repare și să-l acopere așa cum trebuie, cu material compactat corespunzător. Aici pe Agricultori, în zona decopertată de noi, am găsit fisuri de mărimea unei mingi de fotbal, cu bucăţi întregi de beton sparte. Cine știe câte or mai fi?! Următoarea zonă care va avea aceeași soartă cu cea de pe strada Agricultori, este strada Știrbey. Încă de pe acum se poate ve-dea cum s-a lăsat asfaltul și cum arată suprafaţa de rulare. De mai bine de un an de zile, strada se deformează și nu mai este mult până când se va surpa. Apoi vor apărea fisurile în canalul colector și toată lumea va striga că RAJA nu își face treaba. Dar nu noi am efectuat aceste lucrări. Noi venim să reparăm ce au stricat alţii, sau ceea ce  nu au făcut cum trebuie. Și toate costă bani, vorbim de sume enorme, de timp, de disconfort pentru cetăţeni. 

Până la finele săptămânii (20-27 august – n.r.) sper ca această stradă să fie repusă în funcţiune și conducta reparată. Momentan am degajat conducta, iar reziduuri-le circulă, însă nefiind acoperite, s-a creat un disconfort zonal, de care îmi pare rău. Cu alte cuvinte, rahatul curge la vedere.”

Cine n-are specialiști, să-și cumpere!  De vorbă cu Eugen ­Fânaru, șeful ­punctului de lucru Buftea.

Evident, nimeni nu a consultat vreun specialist, iar canalul colector, care a fost construit după ureche, avea să producă alte și alte pagube la buget, fiind, așa cum ne-a declarat Eugen Fânaru, “un proiect avort, născut direct mort”.  Continuând seria declaraţiilor, șeful punctului de lucru Buftea al companiei RAJA Constanţa, ne-a deslușit starea și cauza problemelor actuale de pe strada Agricultori: “Încă de la terminarea lucrărilor s-a procedat greșit. Execuţia s-a făcut pe etape și pe tronsoane. Astfel, cei care au executat partea de canal aferentă orașului Buftea nu au conlucrat cu cei care au lucrat la Mogoșoaia. Când s-a terminat un tronson, cel din Mogoșoaia, acesta a fost purjat, spălat și verificat. S-a constatat că nu prezintă deficienţe și s-a mers mai departe. Nu același lucru s-a petrecut și la Buftea, unde lucra-rea a fost dată “gata” fără probele necesare. Faptul că acum a trebuit să intervenim pe strada Agricultori și să spargem asfaltul abia pus este doar o pură întâmplare. Aici, conducta a fost fisurată încă de la finalizarea lucrărilor, în 2007-2008, deoarece nu s-a respectat procedura de acoperire a ei. Apa a săpat timp de ani de zile, fisura fiind și locul unde s-au sedimentat fel de fel de obiecte care nu aveau ce să caute într-un canal colector pentru reziduuri menajere: salopete, jucării, etc. Numai noi știm ce am găsit aici când am decopertat zona. Conducta este îngropată la patru metri adâncime, iar faptul că asfaltul este vălurit pe diferite porţiuni ale străzii se datorează proastei execuţii iniţiale a lucrării. De asemenea, canalul a fost conceput cu un scop bine determinat. Acesta n-ar trebui să preia și apele pluviale, neavând nici menirea, nici capacitatea necesară. Și în plus, la capăt, în București, totul se taxează. Cine a gândit preluarea apelor pluviale în acest canal, n-a gândit economic, n-a gândit cu capul. Mai există o problemă: nenumăratele branșamente mai mult sau mai puţin legale la acest canal. Diferiţi cetăţeni rezidenţi s-au “înţepat” la conductă, ceea ce în-seamnă un plus de sarcină.”

Cine plătește oalele sparte?

Așadar, Consiliul Judeţean Ilfov efectuează în anul 2008 o lucrare de rahat, administraţia Stoica închide ochii patru ani și arată cu degetul la rahatul care dă pe afa-ră, apoi în ultima clipă decide acoperirea lui, în cel mai pur stil românesc, caracteristic fostului primar: ne ocupăm de efecte, dă-le dracului de cauze! Și în tot acest timp, buftenii au stat în rahat. Acum a răbufnit rahatul! Și ghici cine stă în miros pestilenţial și cine va plăti pentru toate astea?