Majoritatea primăriilor ilfovene se lovesc de problema transportului în comun între localitățile respective și Capitală. Câteva, cu bugete mai mari, și-au înființat propriile societăți de transport, având și avantajul apropierii de București.

Printre aceste se numără Voluntariul sau Chiajna. Alte comune sau orașe fac eforturi disperate pentru a reuși să finanțeze transportul RATB. Și asta pentru că cea care plătește în exclusivitate transportul este primăria. Un efort bugetar împovărător, dacă punem la socoteală costul pe kilometru cerut de RATB și de faptul că majoritatea cetățenilor care folosesc mijloacele de transport ale regiei nu își achită costul călătoriei. Oriunde există linii RATB, la vederea autobuzului, îi auzi pe călători strigând de bucurie, „A venit gratuita!” Totul se întâmplă din cauza faptului că RATB-ul este total dezinteresat să-i controleze pe cei ce folosesc mijloacele de transport, atâta vreme cât regia își încasează, oricum, banii de la primării, care ajung să plătească și câte 200 de mii de lei pe lună. Totodată, primăriile nu pot să-și înființeze propriul corp de controlori.

„E absurd. Eu te chem pe dumneata să-mi păzești gospodăria?”

Președintele CJI Marian Petrache este în dezacord total cu această situație. „ Este normal ca eu să-i oblig pe primari să-i controleze pe călători? Oprescu ar face lucrul acesta? Dacă o face, promit că o să mă duc și eu să fac control pe RATB. Oricum, totul este o absurditate. Eu te chem pe dumneata să-mi păzești gospodăria?”, spune președintele CJI. O poziție cu care suntem întrutotul de acord. Prin urmare, nu mai rămâne de pus decât o singură întrebare. Cine nu dorește transport RATB în Ilfov? Nu cumva transportatorii privați, care doresc să-și continue nestingheriți afacerile? Din informațiile noastre, fiecare șofer de pe maxi-taxi are de achitat patronului, zilnic, 500 de lei. Ce-i rămâne, bagă în buzunar. În această situație, evaziune fiscală înflorește, pentru că nimeni nu primește bilet la urcarea în vehicul. Cât despre condițiile de transport, ce să mai vorbim? Microbuze vechi și jegoase, de pe care curg tablele, înghesuială, șoferi nepoliticoși. Este clar, această situație trebuie să înceteze. Vor reuși factorii responsabili să pună lucrurile la punct? Marian Petrache spune că va merge până în pânzele albe și va face tot ce-i stă în putință să introducă un transport civilizat, inclusiv cu RATB, în Ilfov. Îi ținem pumnii, să reușească. Dacă nu, ne vom dumiri, în mod sigur, cine-s aceia care pun tălpi unei astfel de intenții.