Se apropie vacanţa de Sărbători

Doar câteva săptămâni ne mai despart de vacanța de Sărbători. Dacă vrei să-ți petreci Crăciunul și Revelionul într-o zonă turistică și-ți rezervi cazarea și alte servicii de agrement prin intermediul unei agenții de profil, încheie un contract cu firma. Și urmărește cu mare atenție conținutul documentului. 

Inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) au demarat, recent, acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția la comercializarea pachetelor turistice, în toată țara. În doar câteva zile de controale, au fost date 83 de amenzi în valoare totală de 290.400 de lei și 118 avertismente. Majoritatea sancțiunilor au fost aplicate deoarece, fie nu existau contracte încheiate cu turiștii, fie membrii agențiilor nu respectau prevederile legale conform actelor în vigoare. Așadar, dacă intenționezi să-ți achiziționezi un pachet de servicii turistice prin agenție, ține cont de sfaturile inspectorilor ANPC ca să nu iei țeapă. “În conformitate cu prevederile legii, agenția de turism are obligația de a înmâna turistului un exemplar din contract. De asemenea, organizatorul sau intermediarul de călătorii turistice are obligația de a prezenta, în original, instituțiilor de control contractele încheiate cu turiștii, care pot fi prezentate și sub formă de catalog, pliant sau alt înscris, cu condiția ca turistul să fie informat despre acesta, iar contractul să conțină toate informațiile prevăzute”, anunță ANPC.

 Informațiile contractuale obligatorii 

Reține! Contractul trebuie să includă anumite clauze obligatorii. Care sunt acestea? 

 localitatea de des­ti­na­ție, 

 mijloacele de transport utilizate pentru deplasare, caracteristicele și categoria acestora, 

 traseul pe care îl vei parcurge cu grupul de turiști, 

 data sosirii și a plecării, 

 tipul hotelului sau pensiunii în care vei fi cazat, 

 adresa și categoria de clasificare a unității de cazare și a restaurantului, 

 serviciile de masă pe care ți le oferă hotelierii, 

 numărul minim de persoane necesar pentru organizarea sejurului, 

 termenul limită în care poți fi informat cu privire la eventuala anulare a călătoriei, 

 obligațiile agenției în cazul anulării călătoriei, 

 posibilitatea încheierii unei asigurări facultati­ve pentru asistență medicală în cazul în care te îm­bolnăvești, suferi un accident ș.a.m.d., 

 perioada pentru care e valabilă oferta, 

 vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în prețul pachetului, 

 denumirea și adresa agenției organizatoare,

 posibilitatea de a tran­s­­­fera contractul altei persoane dacă numai poți pleca în călătorie, 

 eventualele modificări pe care le poate face agenția, 

 condițiile de modificare și reziliere a contractului, 

 prețul pachetului cu servicii cu indicare cazurilor în care acesta poate fi modificat și tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi și pe aeroporturi, taxe de turist, dacă nu sunt incluse în prețul pachetului,  

 termenele și modalitatea de plată, 

 cuantumul avansului și termenul pentru achitarea restului de plată (dacă achiți în rate),

 răspunderea agenției și despăgubirea ta dacă firma nu respectă clauzele, 

 termenul în care poți transmite o eventuală re­cla­mație pentru încălcarea prevederilor contractuale de către firma organizatoare.   

Dacă pleci în străinătate, contractul semnat cu agenția de turism trebuie să includă și informații generale privind regimul pașapoartelor, vizelor și al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie și sejur.  

Ce faci dacă ești nemulțumit de serviciile turistice? 

În cazul în care ești ne­mulțumit de serviciile tu­ristice, poți face o sesizare scrisă în care să oferi detalii despre deficiențele constatate. Această sesizare o depui atât la firma organizatoare, cât și la conducerea hotelului sau restaurantului, după caz. Dacă aceasta nu va fi soluționată sau este soluționată parțial, după încheierea călătoriei, depune o reclamație scrisă la sediul agenției. Dar ai grijă să nu depășești termenul prevăzut în contract. Agenția este obligată să-ți comunice despăgubirile care îți revin, în cel mult 30 de zile.