”O lege a educației care să fie promovată fără consultarea celor cărora li se adresează nu va putea fi vreodată o lege sustenabilă, care să nu impună modificări succesive pentru aplicarea sau corectarea ei”, a declarat, recent, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a vorbit despre prioritățile anului școlar și universitar în curs, despre reforma programelor școlare, despre o nouă clasificare a universităților, dar și despre concursurile contra cost organizate în școli.

În privința priorităților, ministrul s-a referit, în cazul învățământului preuniversitar, la accelerarea procesului de revizuire a curriculei, în sensul simplificării acesteia.

Și, tot la nivel de învă­țământ preuniversitar, o prioritate esențială o constituie, potrivit oficialului, susținerea învă­țământului profesional și teh­nic, inclusiv prin forma de organizare învățământ dual. ”Considerăm și la nivel instituțional și la nivel personal că este veriga principală de legătură prin care se poate asigura acea mult dorită și mult așteptată legătură dintre sistemul educației și lumea reală, piața muncii”, a adăugat Sorin Cîmpeanu.

 Școli cu autorizație

O altă prioritate esențială menționată de ministru este aceea a obținerii autorizației sanitare de funcționare pentru toate cele 2.520 de școli din România, care nu au în acest moment această autorizație.

Există un singur județ care are toate școlile cu autorizație sanitară de funcționare – Sibiu, la extrema cealaltă aflându-se Suceava, cu 465 de școli fără autorizație sanitară de funcționare.

 Clasificarea universităților

”În învățământul universitar există o așteptare confirmată la nivelul Consiliului Național al Rectorilor din România, care cuprinde rectorii celor 92 de universități acreditate din țară, 55 de universități publice, inclusiv cele militare, și 37 de universități private, o așteptare cu privire la clasificarea universităților, o clasificare care să fie făcută pe baza unor parametri general acceptați, în al doilea rând, a unor parametri care să fie obiectivi și relevanți pentru aprecierea activității unei anumite universități”, a spus ministrul. Acesta a adăugat faptul că, ”ultima clasificare care a fost făcută și a fost contestată (…) ne-a demonstrat că este necesară o clasificare pe baza unor criterii transparente, a unei metodologii transparente și general acceptate. Aceste discuții sunt în curs, cu toți factorii interesați și când spun toți factorii interesați mă refer la universități, conducerile și cadrele didactice din universități, mă refer la asociațiile studenților, mă refer la angajatori, mă refer la sindicate. Toți acești actori trebuie să fie consultați, să se ajungă la un numitor comun”, a completat Sorin Cîmpeanu.

Șah – materie opțională în toate școlile?

 

Întrebat când va fi șahul introdus ca materie opțională în școlile din România, ministrul Educației a declarat că, personal, susține acest demers, fiind un iubitor de șah și considerând că șahul că este un element prin care se poate stimula capacitatea de a raționa a elevilor.